تاریخ انتشار: ۰۲:۰۳ - ۰۲ بهمن ۱۴۰۰

عکس قدیمی از قدم زدنِ تهمینه میلانی با خواننده پیشکسوت

تهمینه میلانی، که از دهه ۶۰ خورشیدی پا به عرصه سینمای ایران گذاشته است، عکسی زیرخاکی از دیدار خود با عثمان محمدپرست، نوازنده و خواننده پیشکسوت خراسانی را منتشر کرد.

تهمینه میلانی

رویداد۲۴تهمینه میلانی، کارگردان سینمای ایران، با به اشتراک گذاشتنِ عکسی قدیمی به همراه متنی توضیحی، صفحه اینستاگرامش را به‌روز کرد.

او این عکس را در سال ۱۳۶۶، در شهرستان خواف گرفته است که در آن، در حال قدم زدن با عثمان محمدپرست (خوافی)، خواننده و دوتارنوازِ پیشکسوت و سرشناس موسیقی خراسانی است.

تهمینه میلانی

میلانی در توضیح این عکس نوشته است:

«عثمان محمدپرست

بزرگ هنرمند ایران

امشب نه تلویزیون ایران که شبکه بی بی سی گزارش مستندی از استاد دوتار زن و اولین خواننده آهنگ معروف «نوایی» را پخش کرد.

با اشتیاق تماشا کردم و یاد خاطرات خوشی که از ایشان داشتم افتادم و پس از آن، به ایشان زنگ زدم و صدایشان را شنیدم. از دید من، ایشان یک هنرمند به تمام معنی است.

هنرمندی که هرگز برای پول نه نواخت و نه خواند، و بی مهری‌های بسیار دید. اساتید بسیار از جمله استاد شجریان و خانم سیما بینا و .. با ایشان هم‌نوایی کردند. آقای محمدپرست از دید من هنرمندیست خلاق، شوریده.

با هوش سرشار، شیطنت و معصومیت بسیار. او فقط دوتار نمی‌نواخت، فقط نمی‌خواند؛ بلکه با هر نوایش، با مخاطب درد دل می‌کرد و شوریده سر، شما را با خودش به دنیای دیگری می‌برد.

شاهد بسیاری از اجرا‌های زنده ایشان در خانه خودشان، در شهر خواف بودم و مهربانی‌ها و خاطرات بسیاری از ایشان و همسر از دست رفته‌شان داشتم.

نمی‌توانم احساسم را از این اجرا‌ها بیان کنم، حسی ناب با نواختن دو سیم و صدای عمیق، خسته و عاشق.

امیدوارم یک روز داستان پر ماجرای گم شدنم با ایشان و راننده بنیاد فارابی (سی سال پیش که به‌عنوان طراح صحنه در پی یافتن شن‌های روان برای فیلم دلنمک از مرز عبور کرده بودیم) در افغانستان در زمان قدرت طالبان پیشین را برای‌تان بنویسم.

دوستان عزیزی که عثمان را نمی‌شناسید!

امیدوارم حوصله کنید و آهنگ «نوایی» را با اجرای دوتار و صدای استاد محمدپرست در یوتیوب بشنوید.

عثمان محمدپرست، زاده سال ۱۳۰۷ خورشیدی در شهرستان خوافِ خراسان رضوی، از ۱۰ سالگی دوتار به دست گرفته و خوانده است. او نخستین کسی است که ترانه محلی و مشهور «نوایی» با صدا و آواز او، ضبط شد.

منبع: فرارو
برچسب ها: تهمینه میلانی
نظرات شما
پیشخوان