تاریخ انتشار: ۱۴:۱۱ - ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

چرا مرگ ملک سلمان برای ایران اهمیت دارد؟

خبر درگذشت ملک سلمان پادشاه عربستان برای چندین بار در ۷ سال گذشته از قول منابع آگاهی که مشخص نیست چه کسی و کجا هستند، در رسانه‌های ایران منتشر شده است. رویداد۲۴ در این گزارش بررسی کرده که دلیل انتشار اینگونه اخبار چه می‌تواند باشد.

مرگ ملک سلمان

رویداد۲۴ در منابع انگلیسی و عربی خبری از مرگ پادشاه عربستان نیست اما برخی رسانه‌های ایران به نقل از منابع آگاه از درگذشت ملک سلمان پادشاه عربستان خبر داده ‌ند. در میان رسانه‌های انگلیسی‌زبان، تنها دو خبر یکی در بخش انگلیسی خبرگزاری مهر متعلق به سازمان تبلیغات اسلامی ایران و دیگری توسط خبرگزاری اهل بیت وابسته به ایران درباره اخبار ضد و نقیض مرگ ملک سلمان دیده می‌شود. در دیگر خبرگزاری‌های عربی و انگلیسی زبان آخرین بار روز گذشته حوالی ساعت ۹ شب خبری از ملک سلمان منتشر کرده‌اند که در آن به رئیس جمهور جدید شیلی بابت انتخابش در انتخابات این کشور تبریک گفته است.

این اولین بار نیست که خبر مرگ ملک سلمان پادشاه عربستان در رسانه‌های ایران دست به دست شده است. آذر ماه امسال گزارش‌هایی درباره غیبت پادشاه عربستان منتشر شد. برخی رسانه‌های نزدیک به دولت ایران مدعی شدند نزدیک به ۵۰۰ روز خبری از ملک سلمان نبوده و احتمال مرگ او را مطرح کردند.

تیرماه ۹۹ هم یک بار دیگر خبر مشابهی در خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی ایران منتشر شد. این رسانه به نقل از یک رسانه عرب‌زبان از انتقال ملک سلمان به بیمارستان خبر داد و گفت بیانیه‌های منتشر شده گواه فوت ملک سلمان است! مرداد ماه ۹۹ یک بار دیگر خبرگزاری‌هایی نظیر حوزه نیوز خبر مرگ ملک سلمان در اثر ابتلا به کرونا را منتشر کردند.

اما شروع این شایعات مربوط به سال ۹۹ نیست. اسفند ۹۸ هم خبرگزاری فارس، رجا نیوز و مشرق نیوز به نقل از یک فعال توییتری به نام «مجتهد» که او را افشاگر عربستان می‌خوانند خبر درگذشت ملک سلمان بن عبدالعزیز را منتشر کرده بودند. بعضا این منابع آگاه خبری از ملک سلمان هم عبور کردند و خبر مرگ محمد بن سلمان ولیعهد عربستان را نیز منتشر کردند.

خبر مرگ ملک سلمان، هر شش ماه یک بار/ چرا مرگ ملک سلمان برای رسانه‌های نزدیک به حاکمیت ایران جالب است؟

 

خبر مرگ ملک سلمان، هر شش ماه یک بار/ چرا مرگ ملک سلمان برای رسانه‌های نزدیک به حاکمیت ایران جالب است؟
اینکه رسانه‌های ایران چه دلیلی در انتشار خبر کذب درگذشت ملک سلمان دارند مشخص نیست، اما آنچه مشخص است این است که هر شش ماه یک بار این خبر در حال دست به دست شدن است. سوال اینجاست که چرا این خبر برای ایران تا این اندازه مهم است که هر چند وقت یک بار خبری این‌چنینی منتشر می‌شود.


بیشتر بخوانید: تاریخ رابطه ایران و عربستان از قاجار تا جمهوری اسلامی / رقابت بر سر رهبری جهان اسلام


بعد از مرگ ملک سلمان چه خواهد شد؟

محمد بن سلمان پسر ملک سلمان از سال ۲۰۱۲ رسما زمام امور عربستان را تحت عنوان ولیعهد این کشور در دست دارد. او تقریبا همه رقبای مهم خود را از گردونه حذف کرده و هیچ امکانی برای تغییر سرنوشت جانشینی بعد از مرگ پدرش بجای نگذاشته است.

به گزارش رویداد۲۴ در نوامبر ۲۰۱۷، حدود ۵۰۰ نفر از چهره‌های سیاسی و بازرگانی عربستان طی عملیات تحت فرماندهی محمد بن سلمان که مبارزه با فساد خوانده شد، دستگیر شدند و در هتل مجلل ریتس کارلتون تحت بازداشت قرار گرفتند.

احمد بن عبدالعزیز برادر تنی ملک سلمان در نوامبر ۲۰۱۷ قبل از کمپین دستگیری شاهزادگان خانواده سلطنتی توسط محمد بن سلمان در هتل ریتز در ریاض، عربستان را به مقصد لندن ترک کرد. سپس در اکتبر سال ۲۰۱۸ پس از گرفتن تضمین‌های امنیتی از آمریکا و کشور‌های اروپایی که جانش در داخل کشور در امان خواهد بود و حصر نخواهد شد، به عربستان بازگشت، اما ماه مارس ۲۰۲۰ به همراه «محمد بن نایف» ولیعهد سابق سعودی به اتهام توطئه خیانت و بازداشت شد.

علاوه بر احمد بن عبدالعزیز، نام شاهزاده نایف بن احمد بن عبدالعزیز رئیس سازمان اطلاعات و امنیت نیرو‌های زمینی، شاهزاده محمد بن‌نایف ولیعهد پیشین عربستان و نواف بن‌نایف عموزاده محمد بن سلمان هم در فهرست بازداشت‌شدگان کودتا دیده می‌شود. همه این اسامی ولیعهد‌های بالقوه ملک سلمان بوده‌اند. محمد بن نایف ولیعهد پیشین عربستان تقریبا یکی از آخرین امید‌های ایران به بهبود روابطش با عربستان بود.

از زمان روی کار آمدن محمد بن سلمان تحت عنوان ولیعهد عربستان، رابطه بین دو کشور رو به وخامت رفته است. کمپین جنگ یمن در واقع یکی از ابتکارات محمد بن سلمان است که به مرکز اختلاف ایران و عربستان تبدیل شده است. ائتلاف عربی به رهبری سعودی در جنگ با حوثی‌های مورد حمایت ایران یکی از خونین‌ترین درگیری‌های تاریخ بشر را در یمن رقم زده‌اند. با همه این احوال از سال گذشته مذاکرات مستقیم ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دیپلماتیک دو کشور آغاز شده و صدور ویزا برای دیپلمات‌های ایرانی جهت شرکت در نشست سازمان همکاری اسلامی هم یکی از نشانه‌های پیشرفت این مذاکرات است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان