تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۵ بهمن ۱۴۰۰

ابهام در آمار واکسیناسیون/ ۸ میلیون واکسن نزده گمشده‌اند!

آمارهای روزانه وزارت بهداشت از واکسیناسیون در کشور، نشان می دهد که حداقل ۱۵ میلیون نفر از جمعیت هدف هنوز واکسن نزده اند.

آمار واکسیناسیون در ایران

رویداد۲۴ بر اساس آمار روزانه‌ای که وزارت بهداشت منتشر می‌کند، تا کنون ۶۰ میلیون و ۵۱۳ هزار و ۸۵۵ نفر دوز اول، ۵۳ میلیون و ۶۵۱ هزار و ۶۵۷ نفر دوز دوم و ۱۴ میلیون و ۸۵۶ هزار و ۷۶۴ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

بر همین اساس، مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۲۹ میلیون و ۲۲ هزار و ۲۷۶ دوز رسیده است.

این در حالی است که از زمان آغاز برنامه ملی واکسیناسیون کشوری، جمعیت هدف را حدود ۷۵ میلیون نفر اعلام می‌کردند. یعنی از جمعیت ۸۴ میلیونی، حداقل باید ۷۵ میلیون نفر واکسن بزنند تا ایمنی جمعی در کشور ایجاد شود.

در همین حال، مدیران فعلی وزارت بهداشت و البته برخی از اعضای کمیته علمی کشوری کووید ۱۹، در مصاحبه‌هایی که داشته‌اند، عنوان کرده‌اند که ۷ میلیون نفر تاکنون واکسن نزده‌اند.

محسن زهرایی رئیس اداره ایمن سازی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در تاریخ ۲۳ دی ماه ۱۴۰۰ عنوان کرده بود که هنوز ۷ میلیون نفر از جمعیت هدف در کشور، واکسن کرونا نزده‌اند.

وی در عین حال پیش بینی کرده بود که تا اواخر بهمن بیش از ۲۲ میلیون نفر جهت تزریق نوبت سوم واکسن مراجعه کنند.

در همین حال، وزیر بهداشت در تاریخ ۲۷ آبان در زنجان عنوان کرده بود که تاکنون ۸۴ درصد گروه هدف کشور که جمعیتی بالغ بر ۶۷ میلیون نفر را شامل می‌شود یک دوز واکسن کرونا تزریق کرده‌اند. همچنین، ۶۸ درصد مردم نیز دو دوز واکسن تزریق کرده که امیدواریم در چند هفته آینده این رقم به بالای ۸۰ درصد برسد.

این آمار و ارقام که وزیر بهداشت اعلام کرده بود، نشان می‌دهد که با آمار روزانه واکسیناسیون، همخوانی ندارد.

چطور می‌شود که ۳ ماه قبل، ۶۷ میلیون نفر دوز اول واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و آمار روز گذشته وزارت بهداشت نشان می‌دهد که ۶۰ میلیون نفر دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

این تناقض آماری باعث می‌شود آمارهای وزارت بهداشت زیر سوال قرار بگیرد.


بیشتر بخوانید: آیا اُمیکرون نقطه پایان همه گیری کرونا است؟


گرچه مراکز درمانی کشور از چند روز گذشته به حالت آماده‌باش در آمده‌اند اما آنچه که با شیوع سویه اومیکرون در دنیا دغدغه اصلی مقامات بهداشتی کشور را در پی داشته، متوجه واکسینه نشده‌ها است.

بر اساس نتایج یک تحلیل، اومیکرون در افراد واکسینه شده در مقایسه با انواع قبلی واریانت‌ها تا ۷۰ درصد کمتر نیاز به مراقبت‌های بیمارستانی دارد.

همچنین نشانه‌هایی وجود دارد که اثر دوزهای واکسن در حال کاهش است و دو دوز از یک واکسن محافظت محدودی در برابر ابتلاء به اومیکرون ایجاد می‌کند که با تزریق یک دوز تقویت کننده سیستم ایمنی بدن بازسازی می‌شود. با این حال گزارش‌ها می‌گوید محافظت واکسن‌ها بین ۱۵ تا ۲۵ درصد پس از ۱۰ هفته کاهش می‌یابد و بهترین راهکار تزریق دوز تقویتی است.

ابراهیم قادری رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که ۱۰ درصد تست‌ها که مثبت می‌شود، اومیکرون است، گفت: علت اینکه هنوز سویه اومیکرون در کشور شدت نگرفته است، به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی پیک پنجم و واکسیناسیون است. اما نباید از شرایط موجود غفلت کنیم و اجازه بدهیم وضعیت بدتر شود.

وی افزود: اگر رعایت پروتکل‌ها کم رنگ شود، قطعاً با سمت افزایش موارد اومیکرون در کشور خواهیم رفت و در آن صورت، می‌تواند پیک بعدی مثل پیک قبلی شود.

رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: با توجه به اینکه موارد تست اومیکرون در کشور زیاد نیست، در حدود ۲۰ تا ۸۰ درصد موارد ابتلاء با علائم خفیف و یا بدون علائم هستند.

وی افزود: کسانی که دوز دوم و سوم را نزده‌اند، سریع‌تر اقدام کنند تا ایمنی جمعی در کشور ایجاد شود.

اگر قرار باشد جمعیت هدف واکسیناسیون در کشور را حداقل ۷۵ میلیون نفر در نظر بگیریم، باید گفت که حدود ۸ میلیون نفر از این جمعیت، واکسن نزده‌اند و در آمار وزارت بهداشت نیز قرار ندارند.

منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: واکسن کرونا
نظرات شما
پیشخوان