تاریخ انتشار: ۰۹:۴۱ - ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

چقدر از ویروس اومیکرون نگران باشیم؟

ویروس کرونا این بار با نام سویه اومیکرون در جهان قربانی می‌گیرد. در ایران نیز برای بار دیگر شهر‌هایی که آبی بودند، یکی یکی نارنجی و قرمز می‌شوند و به وضعیت هشدار می‌رسند. وزارت بهداشت نیز اعلام کرده ایران وارد پیک ششم کرونا شده است. رویداد۲۴ در این گزارش اطلاعاتی از سویه جدید اومیکرون جمع‌آوری کرده است که در این روز‌های سخت شیوع بیماری به کار خواهد آمد.

مشخصات ویروس او میکرون

رویداد۲۴ وزارت بهداشت رسما ورود ایران به پیک ششم را اعلام کرده است. روزانه بیش از ۱۱ هزار نفر به کرونا مبتلا می‌شوند و ظاهرا سویه غالب در کشور، سویه امیکرون است. معروف است که اومیکرون از سویه دلتا که در تابستان سویه غالب جهان بود سویه کم‌خطرتری است. اما آیا واقعا این گزارش‌ها صحت دارد؟

سویه امیکرون چیست؟

دانشمندان از بروز بیش از سی جهش در ویروس کرونا خبر داده‌اند. جهش‌هایی که در ویروس کرونا رخ داده سویه اومیکرون را چندین برابر مسری‌تر و با توانایی بالاتر برای عبور از سد آنتی‌بادی‌ها کرده است. با این وجود توصیه‌های بهداشت عمومی یعنی استفاده از ماسک، واکسینه شدن و فاصله اجتماعی تغییری نکرده است.

شواهد در آمریکا نشان می‌دهد نرخ بستری شدن در بیمارستان در پیک شیوع اومیکرون ۲۷ مورد از ۱۰۰۰ مورد ابتلا است. همین آمار در پیک شیوع دلتا ۷۸ مورد از بین ۱۰۰۰ مورد مبتلا به دلتا بوده است. داده‌های بریتانیا هم عملا اطلاعات آمریکا را تایید می‌کند. این یعنی ریسک بستری شدن در اثر ابتلا به اومیکرون نصف خطر بستری شدن در زمان ابتلا به دلتاست.

به گزارش رادیو ملی آمریکا، داده‌های سازمان مبارزه با بیمار‌های واگیردار آمریکا نشان می‌دهد مبتلایان به اومیکرون کمتر از سایر سویه‌ها نیاز به دستگاه ونتیلاتور پیدا می‌کنند و عملا تعداد آن‌ها نسبت به زمستان سال گذشته نصف شده است. با این وجود کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که جهش‌های جدیدی که در سویه اومیکرون اتفاق افتاده عملا از مصونیت ایجاد شده توسط دو دوز واکسن به راحتی عبور می‌کند.

نشریه اکسپرس انگلیسی در گزارشی نوشته تحقیقات اولیه نشان می‌دهد اثرگذاری واکسن فایزر در برابر سویه اومیکرون به ۳۰ درصد و واکسن آسترازنکا تقریبا به صفر درصد رسیده است. همین تحقیقات نشان می‌دهد دوز یادآور می‌تواند اثرگذاری را به ۷۵ درصد ارتقا دهد.


بیشتر بخوانید: هشدار کرونایی سازمان جهانی بهداشت؛ سویه‌های بعدی در آینده مُسری تر خواهند بود


گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت که اواخر سال ۲۰۲۱ (دی ماه) منتشر شده بود نشان می‌دهد ۳۸ کشور تا کنون درگیر سویه اومیکرون شده‌اند. از زمان انتشار این گزارش اومیکرون با سرعت بالایی در جهان شیوع پیدا کرده و تعداد کشته‌ها بار دیگر رکورد زده است. آمار‌ها نشان می‌دهد قله مرگ و میر روزانه اومیکرون در کشور‌های اروپایی و آمریکا از قله مرگ و میر روزانه در زمان شیوع سویه دلتا بالاتر بوده است. دلیل این مساله افزایش قابل توجه تعداد مبتلایان است. چراکه همچنان گزارش‌ها نشان می‌دهد ابتلا به اومیکرون در غالب موارد خفیف‌تر از ابتلا به دلتا بوده است.

یافته‌های موسسات مطالعاتی آفریقای جنوبی نشام می‌دهد احتمال ابتلای مجدد به کرونا توسط سویه اومیکرون ۲.۴ برابر سایر پیک‌های کروناست. نتیجه مطالعات اولیه در انگلیسی و آفریقای جنوبی نشان می‌دهد تعداد بستری‌ها در زمان پیک ابتلا به اومیکرون بین ۳۰ تا ۷۰ درصد از تعداد بستری شدگان در زمان شیوع سایر سویه‌های کرونا کمتر بوده است. با این وجود به دلیل شیوع بالای این سویه زنگ خطر برای کادر درمان به صدا در آمده است. تعداد بالای مبتلایان به زودی می‌تواند بار دیگر سیستم بهداشتی کشور‌ها را تحت فشار قرار دهد.

چقدر از ویروس اومیکرون نگران باشیم؟

مطالعات نشان داده یک جهش جدید در ویروس کرونا اتفاق افتاده و ظاهرا بخش‌هایی از آسیا و اروپا درگیر این سویه هستنند. تا این لحظه نام این جهش را «اومیکرون BA2» گذاشته اند. با اینکه هنوز این سویه به سویه غالب تبدیل نشده، اما دانشمندان آمریکایی پیش‌بینی کرده‌اند که ظرف یک ماه آینده این اتفاق خواهد افتاد. شواهد نشان می‌دهد این سویه بین یک تا سه درصد مسری‌تر از اومیکرون باشد.

به گزارش رویداد۲۴ در ماه دسامبر سویه «BA1» اومیکرون در دانمارک شیوع پیدا کرد، اما کمی بعد که آمار‌ها داشت کاهشی می‌شد سویه «BA2» با سرعت بیشتری غالب شد. در حال حاضر روزانه ۴۰۰ هزار نفر در دانمارک به کرونا مبتلا می‌شوند. به گزارش موسسه سروم کوپنهاگ، از هفته دوم ژانویه در واقع این سویه «BA2» است که بیش از نیمی از مبتلایان دانمارک را درگیر کرده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد ظاهرا این سویه در آلمان و بریتانیا هم دارد غالب می‌شود. داده‌های پزشکی به یک واقعیت دردناک اشاره دارند؛ سویه «BA2» از «BA1» ضعیف‌تر نیست بلکه قوی‌تر و مسری‌تر است. شواهد در دانمارک نشان می‌دهد از حیث خفیف بودن، جهش «BA2» هم مانند «BA1» است. به این معنا که احتمال بستری شدن با ابتلا به این جهش هم نسبت به سویه دلتا پایین‌تر است. داد‌های دولت بریتانیا امیدواری را افزایش داده است. ظاهرا دوز سوم واکسن کرونا می‌تواند ایمنی قابل قبولی در برابر ابتلا به سویه «BA2» ایجاد کند و احتمال ابتلا را ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش می‌دهد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ویروس کرونا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
رضا
|
Germany
|
۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
0
2
باید خیلی نگران باشیم ولی نه به اندازه نگرانی ویروس فقر و بدبختی که مفت خوران بجان مردم انداخته اند
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان