تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۱۱ بهمن ۱۴۰۰

طغیان دوباره کرونا در ایران و خطر رسیدن به مرگ‌ومیر سه رقمی با اومیکرون

کشندگی اُمیکرون از دلتا کمتر است، اما فراوانی و ابتلای اُمیکرون زیاد است. به این معنا که به عنوان مثال اگر یک نفر مبتلا به ویروس دلتا وارد جامعه می‌شد، در یک دوره یک ماهه از آن یک نفر ۱۰۰ نفر آلوده می‌شوند، اما در اُمیکرون ۵۰۰ نفر مبتلا می‌شوند و از این جهت می‌تواند خطرناک باشد.

علائم ابتلا به ویروس اومیکرون

رویداد۲۴ تعداد شهر‌های قرمز در نقشه کرونایی کشور ­افزایش یافته است. رنگ‌بندی ۱۱ بهمن نشان می‌دهد، دماوند و فیروزکوه (تهران)، تربت حیدریه (خراسان رضوی)، زرند (کرمان)، رامسر (مازندران)، اراک (مرکزی)، جاسک (هرمزگان) و میبد (یزد) در وضعیت قرمز قرار گرفتند.

علاوه بر آن، شهرستان‌های زیر در وضعیت نارنجی قرار گرفتند: خوی (آذربایجان غربی)، بیرجند، طبس (خراسان جنوبی)، بردسکن، تایباد، سبزوار، نیشابور (خراسان رضوی)، دامغان، گرمسار (سمنان)، بوئین زهرا، قزوین (قزوین)، الیگودرز (لرستان)، آمل، بابل، بهشهر، جویبار، ساری، نکا (مازندران)، دلیجان، محلات (مرکزی)، حاجی آباد، رودان، میناب (هرمزگان)، شهرکرد (چهارمحال و بختیاری)، کامیاران (کردستان)، صحنه (کرمانشاه)، رودبار (گیلان)

­آمار شهرستان‌ها:
­۱۵ قرمز
­۶۱ نارنجی
­۲۷۴ زرد
­۹۸ آبی

طغیان اٌمیکرون در ایران؛ هشدار درباره بازگشایی‌ها و برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن| احتمال مرگ‌ومیر ۳ رقمی

افزایش شدید آمار بیماران کرونا

همچنین دیروز، ۲۱ هزار و ۹۹۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۲۰۹ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۳۴۴ هزار و ۱۷۹ نفر رسید. ۴۴ بیمار کووید۱۹ نیز جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۲ هزار و ۴۲۴ نفر رسید.

تکذیب تعطیلی دو هفته‌ای کشور

همچنین سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت: مطلبی که به نقل از وزارت بهداشت مبنی بر تعطیلی دو هفته‌ای کشور منتشر شد، به هیچ عنوان صحت ندارد.

به گزارش وبدا؛ سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت افزود: در جلسه روز گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیماتی برای کنترل این بیماری اتخاذ شد که یکی از این تصمیمات، تفویض اختیار تعطیلی برخی مدارس در استان‌ها به استانداران بوده است.

هاشمی گفت: تصمیمات ستاد مقابله با کرونا هر هفته پس از تشکیل جلسه به ریاست رییس جمهور، اطلاع رسانی می‌شود. رویکرد ستاد ملی مقابله با کرونا، اقناعی، ایجابی و تشویقی است و هرگونه تصمیمی پس از بررسی همه جوانب، اتخاذ و سپس به اطلاع عموم مردم می‌رسد.


بیشتر بخوانید: چقدر از ویروس اومیکرون نگران باشیم؟


هشدار نسبت به برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن

همچنین روزنامه جمهوری اسلامی با هشدار نسبت به برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن در شرایطی که ایران وارد موج ششم کرونا شده است، نوشت: حفاظت از جان، واجب است. این، علاوه بر آنکه یک واجب فردی است، یک واجب حکومتی نیز هست. یکی از وظایف اصلی دولت‌ها و حکمرانان در هر جامعه‌ای حفاظت از جان مردم است. کرونا که نزدیک دو سال است کشور ما و بسیاری از کشور‌های دیگر را در سراسر جهان تهدید می‌کند، ازجمله عوامل خطرناکی است که بلای جان مردم شده و به صورت استثنائی وظایف ویژه‌ای بر عهده دولتمردان برای حفاظت از جان مردم قرار داده است. تشکیل ستاد ملی مبارزه با کرونا و ستاد‌های استانی برای مقابله با این بیماری خطرناک در سراسر کشور، الزامی کردن رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، تزریق واکسن کرونا و همچنین بسیج شدن بسیاری از امکانات برای جلوگیری از گسترش این بیماری و معالجه مبتلایان به آن ازجمله اقدامات دولتی برای انجام وظیفه حفاظت از جان مردم بوده است.

این اقدامات هرچند در مواردی با مقداری تاخیر و تعلل صورت گرفتند و عوامل مختلفی موجب کندی در مقابله با کرونا شدند، ولی در مجموع مقابله با کرونا در موج پنجم با موفقیت نسبی همراه شد بطوری که آمار رسمی مرگ و میر‌ها تا زیر ۲۰ نفر در شبانه‌روز کاهش یافت و تعداد ابتلای روزانه نیز به چند صد نفر رسید که بسیار امیدوارکننده بود. متاسفانه در روز‌های اخیر، آمار‌های رسمی حکایت از افزایش جهشی مرگ و میر، ابتلا و بستری شدن‌ها دارند و مسئولان بهداشتی کشور قرار گرفتن جامعه در موج ششم کرونا را رسماً اعلام کرده‌اند. طبیعی است که در چنین شرایطی وظیفه حفاظت از جان مردم سنگین‌تر می‌شود و دولتمردان باید در صف مقدم انجام این وظیفه بسیار مهم و این واجب حکومتی و اجتماعی قرار گیرند.اکنون فقط ۱۰ روز تا ۲۲ بهمن فاصله داریم و گسترش سریع ویروس نوع اُمیکرون در کشور ما خبر از همه‌گیر شدن مجدد کرونا می‌دهد و وظیفه حفاظت از جان مردم بیش از هر زمان دیگری بر دوش حکمرانان سنگینی می‌کند. بزرگداشت ۲۲ بهمن قطعاً مهم است، ولی در شرایط خطرناک کرونائی می‌توان آن را به شیوه‌ای دیگر غیر از راهپیمائی و تجمع برگزار کرد.  

خلاء "واکنش سریع" برابر پیک ششم کرونا/ رسیدن به اوج اُمیکرون؛ احتمالا قبل از عید

یک اپیدمیولوژیست نیز با تاکید بر لزوم ایجاد تیم‌های واکنش سریع برای مقابله با کانون‌های اُمیکرونی در کشور، گفت: مطمئنا طی دو تا چهار هفته آینده فراوانی بستری و مرگ ناشی از اُمیکرون در کشور افزایش می‌یابد. بنابراین باید حتما آمادگی کافی داشته باشیم.

حمید سوری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیا اُمیکرون در کشور، گفت: از حدود دو ماه پیش بحث اُمیکرون جدی و نگرانی‌هایی در کشور ایجاد شد. نگرانی این بود که سفرها و رفت‌وآمدهایی که از اروپا، ترکیه و... انجام می‌شود یا با سفرهایی که به صورت ترانسفر از دبی و ... داشتیم، این ویروس وارد کشور شود. شاید در آن زمان کنترل مرزها می‌توانست تاثیر بسیار جدی داشته باشد، اما انتظاراتی که می‌رفت برآورده نشد و باتوجه به سرعت بالای انتشار اُمیکرون، در مدت کوتاهی موارد بیماری به صورت پراکنده در همه جای کشور شناسایی شد.در حال حاضر هم آغاز پیک ششم کرونا با اُمیکرون اعلام شده است، اما نشانه‌های ورود به پیک ششم از چند هفته قبل در برخی استان‌ها کاملا مشهود بود و هشدارهای لازم هم داده شد، اما شاید مقداری ساده‌انگاری اتفاق افتاد.

سوری ادامه داد: وضعیت موجود، وضعیتی است که بیماری با سویه اُمیکرون به سرعت در حال گسترش است؛ به طوری که به صورت متوسط موارد ابتلا به صورت هفتگی سه تا پنج برابر می‌شوند. به عنوان مثال اگر فرض کنیم که اکنون ۱۰۰ مورد بیماری شناسایی شده، هفته آینده تعداد موارد ۳۰۰ تا ۵۰۰ و هفته بعدش بین ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ مورد افزایش می‌یابد. بنابراین موارد بیماری به همین شکل به صورت تصاعدی و به سرعت بالا می‌رود. معنای این موضوع هم این است که فشار زمان بر ما حاکم است؛ فشار زمان به این معنا است که وقت زیادی ندارید که برنامه‌های کنترلی را اجرا کنید و این موضوع مدیریت اپیدمی را دشوار می‌کند.

نیاز به "واکنش سریع" برای مقابله با پیک ششم

سوری با تاکید بر اینکه در شرایطی که زمان چندانی برای برنامه‌ریزی و اقدام وجود ندارد، نیاز به واکنش سریع است، گفت: نیاز به واکنش سریع هم در شناسایی بیماران و هم در شناسایی کانون‌های آلودگی و خوشه‌هایی که از آلودگی ایجاد می‌شود و هم در کنترل موارد ابتلا، وجود دارد. در این زمینه طبیعتا باید سراغ برنامه‌های کوتاه مدت و زودبازده رویم. در عین حال اولا داده‌های مربوط به کرونا باید در اختیار متخصصین قرار گیرد تا به خوبی آن را تحلیل کنند. تحلیل با توصیف اطلاعات متفاوت بوده و به این معناست که بتوانیم ماهیت اپیدمیولوژی واریانت را شناسایی کنیم و برای آن برنامه‌ریزی کرده و به سرعت عمل کنیم. وظیفه تیم‌های واکنش سریع هم همین اقدامات بود. متاسفانه طی چند ماه گذشته که تیم‌های واکنش سریع منحل شده است، جایگزین دیگری هم برایش در نظر گرفته نشده است که نمی‌دانم چرا.

مرگ‌ومیر ۳ رقمی با اُمیکرون غیرممکن نیست
رسیدن به اوج اُمیکرون؛ احتمالا قبل از عید

سوری درباره میزان کشندگی اُمیکرون، گفت: کشندگی اُمیکرون از دلتا کمتر است، اما فراوانی و ابتلای اُمیکرون زیاد است. به این معنا که به عنوان مثال اگر یک نفر مبتلا به ویروس دلتا وارد جامعه می‌شد، در یک دوره یک ماهه از آن یک نفر ۱۰۰ نفر آلوده می‌شوند، اما در اُمیکرون ۵۰۰ نفر مبتلا می‌شوند و از این جهت می‌تواند خطرناک باشد.رسیدن به مرگ و میر سه رقمی در این شرایط غیرممکن نیست. در عین حال اوج پیک ششم خیلی دیر نیست و احتمالا قبل از عید نوروز شاهد آن خواهیم بود. البته پیش‌بینی در اپیدمی خیلی کار راحتی نیست. زیرا مولفه‌هایی مانند تغییر رفتار ویروس دست ما نیست.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ویروس کرونا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان