تاریخ انتشار: ۱۲:۲۵ - ۱۲ بهمن ۱۴۰۰

متخصص بیماری‌های عفونی: زمان ابتلای مجدد به کرونا در اومیکرون می‌تواند یک ماه هم باشد

اومیکرون بیش از ۶۰ جهش ژنتیک دارد و تنها یک جهش آن‌که به‌اصطلاح اضافه‌شونده نامیده می‌شود از کروموزوم‌های انسانی تشکیل شده و این مسئله خطرناک است؛ موضوعی که به‌گفته دکتر محمدرضا ناظر، متخصص بیماری‌های عفونی و فلوشیپ آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان منجر به نگرانی بیشتر متخصصان از این سویه نسبت به دیگر سویه‌ها شده است.

شمار مبتلایان به ویروس اومیکرون

رویداد۲۴ از زمان شیوع گسترده سویه جدید کرونا یعنی اومیکرون مجموع مبتلایان در جهان 114 میلیون نفر افزایش پیدا کرده به ۳۷۸ میلیون و ۸۷۱ هزار و ۲۵۱ نفر رسیده است. 

بر اساس آمارهای رسمیِ همه‌گیری کرونا، آمریکا همچنان با بیش از ۷۶.۲ میلیون مبتلا و بیش از ۹۱۰ هزار قربانی در صدر فهرست کشورهای درگیر با این بیماری قرار دارد. هند نیز هم اکنون با آمار بیش از ۴۱.۴ میلیون مبتلا پس از آمریکا در رتبه دوم جهانی به لحاظ میزان ابتلا قرار گرفته و آمار مبتلایان به کووید-۱۹ در برزیل هم از ۲۵.۴ میلیون نفر فراتر رفته و در حال حاضر سومین کشور جهان به لحاظ بالاترین شمار مبتلایان است.

برزیل با بیش از ۶۲۷ هزار جان باخته پس از ایالات متحده، دومین رکورددار تعداد قربانیان کووید در جهان محسوب می شود و هند با بیش از ۴۹۶ هزار قربانی، سومین کشور به لحاظ ثبت بالاترین آمار مرگ و میر کرونایی در این فهرست جهانی است.

روسیه نیز با گذشتن از آمار ۳۳۱ هزار قربانی تاکنون بالاترین مرگ و میر کرونایی را در بین کشورهای اروپایی داشته و در جهان نیز چهارمین کشور با بالاترین نرخ فوتی‌های این بیماری است. فرانسه همچنین با ثبت بیش از ۱۹ میلیون و ۱۴۰ هزار مبتلا هم اکنون رکورددار ابتلا در قاره سبز و نیز چهارمین کشور با بیشترین آمار بیمار کرونایی در جهان است.

ایران نیز با مجموع شش میلیون و ۳۷۳ هزار و ۱۷۴ ابتلا و ۱۳۲ هزار و ۴۵۴ مورد فوت ناشی از بیماری کووید-۱۹ در حال حاضر در رتبه دوازدهم در بین کشورهای دارای بیشترین آمار مبتلایان کرونا قرار دارد.

دکتر محمدرضا ناظر در گفت وگو با همشهری تفاوت ویژه اومیکرون نسبت به سایر سویه‌ها را باعث بیماری‌زایی و سرایت قابل توجه آن عنوان کرد و گفت: اومیکرون ویژگی فرار از سیستم ایمنی بدن دارد و به همین دلیل افرادی هم که واکسن زده‌ باشند دوباره به این ویروس مبتلا می‌شوند، اما شدت ابتلا و خطر بیماری در افراد واکسینه کمتر از واکسن‌نزده‌هاست. دانشمندان آفریقای جنوبی و متخصصان عفونی دنیا و اخیرا استادان دانشکده پزشکی کالج صنعتی انگلستان هم این موضوع را اعلام کرده‌اند که همین ویژگی فرار از سیستم ایمنی درباره اومیکرون منجر شده تا فرد حتی در فاصله کوتاه پس از بهبودی، دوباره کرونا بگیرد.

او در پاسخ به این سؤال که در گذشته فاصله ابتلا به کرونا پس از بهبودی به‌دلیل ایجاد آنتی‌بادی نزدیک به ۶ ماه عنوان می‌شد، حالا این فاصله زمانی چقدر شده است؟ عنوان کرد: مسئله زمانی دیگر مطرح نیست. اگر آنتی‌بادی در بدن فرد قوی‌تر باشد، ابتلای مجدد خفیف‌تر خواهد بود و اگر آنتی‌بادی شکل نگرفته یا فرد واکسن نزده باشد، این ابتلا شدیدتر است. به همین دلیل افرادی که در پیک اخیر و حتی یک ماه پیش هم مبتلا به کرونا شده‌اند، اکنون در خطر ابتلای دوباره قرار دارند اما واکسینه‌ها کمتر به نوع حاد بیماری مبتلا می‌شوند.


بیشتر بخوانید: چقدر از ویروس اومیکرون نگران باشیم؟


اومیکرون سرماخوردگی نیست

اومیکرون را با نشانه‌هایی مانند سردرد، گلودرد، بدن درد و... می‌شناسند که مدت زمان زیادی هم ماندگاری ندارد و مبتلا به سرعت بهبود پیدا می‌کند. اما آنطور که از مراکز درمانی خبر می‌رسد، این بیماری در طول زمان، شدت می‌گیرد و حتی در مواردی فرد با اینکه نشانه‌های سرماخوردگی دارد اما به‌تدریج با علائمی مانند آنچه در سویه کلاسیک کرونا، دیده می‌شد یعنی درگیری ریه، به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کند.

این متخصص در تأیید همین موضوع هم بیان کرد: اشتباه است که اومیکرون را یک سرماخوردگی بدانیم، چرا که اکنون شدت ابتلا به سرماخوردگی معمولی با توجه به شست‌وشوی بیشتر دست از سوی مردم و پوشش ماسک کمتر شده و ۸۰ تا ۹۰ درصد این موارد کرونای اومیکرون است که درگیری ریه هم دارد. هم‌اکنون به هیچ عنوان نباید بیماری را دست‌کم گرفت چرا که داروهای ضدویروسی در ابتدای بیماری اثربخش هستند و قبل از ورود ویروس به سلول باید جلوی آن گرفته شود.

به‌گفته او، آسیبی که ممکن است ویروس به ریه بزند، چه در ابتلا به اومیکرون یا سویه‌های دیگر اگر به موقع درمان نشود، در آینده آسیب‌زا خواهد بود.

این پزشک به نکته مهمی درباره شیوه‌های جدید درمانی هم اشاره کرد: هم‌اکنون روش‌های درمانی کرونا تنها با هدف جلوگیری از مرگ انجام نمی‌شود، بلکه تلاش می‌شود تا آسیب‌های این ویروس در بدن خنثی شود. اکنون با کاهش سن ابتلا به کرونا اگر کودکان دچار چنین مشکلاتی شوند، در سنین ۳۰ تا ۴۰ سال ممکن است مشکلات تنفسی پیدا کنند. به همین دلیل پیشگیری از ابتلا و درمان مؤثر و قاطع کرونا ضرورت دارد..

تست‌گریزی اومیکرون

منفی شدن تست افراد با وجود ابتلا به اومیکرون هم باعث شده تا گردش بیماری در جامعه افزایش پیدا کند، ناظر درباره تست‌گریز بودن سویه جدید کرونا هم توضیح داد: همانطور که سیستم ایمنی بدن نمی‌تواند اومیکرون را به‌دلیل ایمنی‌گریزی آن به خوبی شناسایی کند، این اتفاق ممکن است درباره آزمایش‌ها هم رخ ‌دهد، مگر اینکه تست به‌صورت اختصاصی برای شناسایی اومیکرون طراحی شده باشد. میزان زیادی از کیت‌های موجود در کشور تنها قدرت تشخیص کرونا را دارند و ممکن است در تشخیص اومیکرون ضعیف‌تر عمل کنند، چرا که  این سویه جهش‌های زیادی داشته است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ویروس کرونا
نظرات شما
پیشخوان