تاریخ انتشار: ۱۰:۳۲ - ۰۴ آبان ۱۳۹۵
تحلیل فارن پالسی از تاثیر تهران بر فضای انتخاباتی آمریکا:

دموکرات‌ها در عبور از توافق هسته‌ای ایران ممنون ترامپ باشند

قرار بود توافق هسته‌ای ایران پاشنه آشیل دموکرات‌ها در کنگره باشد. اما نامزدی پرسروصدای ترامپ باعث به حاشیه راندن این موضوع شده است.
رویداد۲۴- قرار بود توافق هسته‌ای ایران پاشنه آشیل دموکرات‌ها در کنگره باشد. اما نامزدی پرسروصدای ترامپ باعث به حاشیه راندن این موضوع شده است.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از فارن پالسی، سال گذشته دموکرات‌ها در کنگره به دلیل توافق هسته‌ای ایران به‌شدت تحت‌فشار قرار گرفته بودند. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا برای جلب حمایت از این توافق، با تکیه بر یاران دموکرات خود بزرگ‌ترین لابی دولتش را تجربه کرد. و گروه‌های طرفدار اسرائیل فشار تمام‌عیاری را علیه این توافق آغاز کردند و ده‌ها میلیون دلار روی تبلیغاتی سرمایه‌گذاری کردند که به قانون‌گذاران هشدار می‌داد اگر این توافق را تأیید کنند «دستشان به خون آغشته شده» است.

در نهایت نیز کاخ سفید پیروز این مبارزه سیاسی شد و توانست با به دست آوردن حمایت لازم در میان دموکرات‌ها در سنا مانع از متوقف کردن توافق شود. اما بسیاری از گروه‌ها و خیران یهودی در آن زمان هشدار دادند که قانون‌گذاران دموکرات حامی توافق ایران در انتخابات 2016 تاوان این حمایت را خواهند داد.

اما باگذشت یک سال از آن زمان، هیچ مقام دموکراتی به دلیل توافق  هسته‌ای از کار بیکار نشده و به نظر نمی‌رسد هیچ نماینده دموکراتی در انتخابات هشتم نوامبر به این دلیل کرسی خود را از دست بدهد. 

باوجودآنکه حزب جمهوری‌خواه این موضوع را به‌شدت در رقابت‌های سنا و مجلس نمایندگان دنبال می‌کند، سازمان‌ها و فعالان محافظه‌کار یهودی از تأمین مالی رقبای قانون‌گذارانی که به نفع توافق ایران رأی دادند، خودداری می‌کنند. حامیان و مخالفان این توافق در این مورد اتفاق‌نظر دارند که دلیل اصلی تبدیل نشدن توافق به یک موضوع آزاردهنده سیاسی، مردی است که در رأس بلیت‌های جمهوری‌خواهان قرار دارد؛ دونالد ترامپ.

ماهیت زهرآگین نامزدی ترامپ، از اظهارات بدنام کننده‌اش نسبت به زنان تا امتناع وی از پذیرش نتایج انتخابات در صورت شکست، بر کمپین وی سایه انداخته و بحث‌های سیاسی که معمولاً در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری مطرح می‌شود را به حاشیه رانده است. او با شعارهای ضدیهودی، حمله به مهاجران و متحدان آمریکا در عین تحسین ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، ردیفی از یهودیان محافظه‌کار و فعالان طرفدار اسرائیل را ساکت کرده است.

گرگ روزنباوم، رئیس شورای دموکراتیک ملی یهودیان آمریکا در اینباره گفت: «اگر نامزد حزب جمهوری‌خواه با خط فکری جریان اصلی بود، مسئله توافق هنوز مورد بحث بود. و شاهد سیلی از تبلیغات و پول درمورد توافق بودیم.»

در مناظره انتخاباتی هفته گذشته ترامپ توافق ایران را «احمقانه‌ترین توافق تمام دوران» خواند، اما این توافق به‌ندرت در پوشش رسانه‌ای پسامناظره به چشم می‌خورد و دلیل عمده آن نظر شوکه کننده ترامپ بود مبنی بر اینکه شاید نتایج این انتخابات را نپذیرد.

با توجه به پیشتازی هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات این انتخابات در نظرسنجی‌های ملی و افزایش اختلاف آرای او در ایالت‌های اصلی، جنگ‌طلبان طرفدار اسرائیل اکثراً تسلیم پیروزی کلینتون شده‌اند و دلیلی نمی‌بینند که با دولت بعدی و همچنین سنایی که احتمالاً دارای اکثریت دموکرات‌ها خواهد بود، دشمنی کنند.

بر اساس تحلیلی که ماه گذشته در سایت فایو ترتی ایت منتشر شد، از مجموع کمک‌هایی که طی سال جاری از سوی یهودیان به نامزدهای اصلی دو حزب اعطا شده، 95 درصدد به کلینتون اهدا شده و تنها پنج درصد نصیب ترامپ شده است. این رقم اختلاف شدیدی با ارقام کمپین ریاست جمهوری سال 2012 دارد که حدود 71 درصد از 160 میلیون دلار اعطا شده به نامزدهای اصلی احزاب به انتخاب مجدد اوباما و 29 درصد به میت رامنی، نامزد جمهوری‌خواه رسید. 

تا زمانی که مشخص نشده بود ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان خواهد بود، سازمان‌ها و خیران موافق و مخالف توافق ایران خود را برای یک رویارویی جدی در فصل انتخابات آماده می‌کردند. از نظر جنگ‌طلبان امنیت ملی و گروه‌های محافظه‌کار یهودی در واشنگتن، دموکرات‌ها –به‌خصوص نمایندگانی که آشکارا از این توافق حمایت کردند- آسیب‌پذیر و آماده شکست در پای صندوق‌های رأی بودند.

بااین‌حال طرفداران توافق ایران می‌گویند توهین‌ها و وضعیت مضحک ترامپ تنها دلیل عدم توجه بیشتر به این موضوع نیست. آن‌ها این‌طور استدلال می‌کنند که این توافق کارایی دارد و هیچ نشانه‌ای دال بر اینکه ایران در حال نقض توافق و ساخت مخفیانه تسلیحات هسته‌ای است به چشم نمی‌خورد.

باوجودآنکه اکثریت آمریکایی‌ها می‌گویند مخالف توافق هسته‌ای هستند، کلینتون در طول فعالیت کمپین خود هرگز از بیان حمایتش از این توافق امتناع نکرده است. او این‌طور استدلال کرده که این توافق تهدید ایران را کاهش می‌دهد و متعهد شده که خواستار پاسخگویی تهران در قبال فعالیت‌های خارج از چارچوب این توافق شود.

بر اساس نظرسنجی ماه فوریه گالوپ، 57 درصد آمریکایی‌ها این توافق را رد می‌کنند و 30 درصد پذیرای آن هستند. ضمن اینکه نظرسنجی دیگری از مخالفت قابل‌توجه رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه با این توافق خبر می‌دهد. بااین‌حال برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اکثریتی از رأی‌دهندگان یهودی از آن حمایت می‌کنند و این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر  اسرائیل به‌شدت مخالف توافق ایران است.

نامزدهای جمهوری‌خواه و کمیته‌های سیاسی محافظه‌کار که نگران پس گرفتن اکثریت در سنا هستند، توافق هسته‌ای را یک نقطه پیروزی‌بخش می‌بینند. توافق ایران در رقابت‌های محوی سنا در فلوریدا، نیوهمپشایر، ویسکانسین، نوادا و ایلینوی اغلب موضوع بحث است و جمهوری‌خواهان سعی می‌کنند مخالفان خود در این زمینه را ساده‌لوح و نسبت به امنیت ملی ضعیف جلوه دهند.

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان