تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۱۶ بهمن ۱۴۰۰

کودکان قربانیان جدید کرونا/ سنین زیر ۱۲ سال؛ گروه هدف اومیکرون

رئیس بیمارستان کودکان علی‌اصغر (ع) با تاکید بر افزایش موارد ابتلای کودکان به کرونا، گفت: اکنون تخت‌های بیمارستانی به سرعت در حال پر شدن است و اگر با همین شیب پیش رویم، به سرعت دچار کمبود تخت می‌شویم.

کودکان مبتلا به کرونا

رویداد۲۴ دکتر فرهاد چوبدار با اشاره به افزایش موارد ابتلای کودکان به کرونا در سویه امیکرون، گفت: دو مشخصه مهم در ۱۰ روز گذشته اتفاق افتاده است؛ اول اینکه تقریبا بیش از ۶۰ درصد تست‌های آزمایشگاهی کرونا مثبت می‌شود که معنای آن شعله‌ور شدن آتش بیماری است. مشخصه دوم این است که ما مجبور شدیم دو بخش از بیمارستان را مجددا به بخش کرونا تغییر کاربری دهیم. البته علی‌رغم این افزایش ظرفیت، هنوز اورژانس پر از بیمار مبتلا به کووید۱۹ است و ورودی درمانگاه بیماران کرونایی هم افزایش یافته است.

وی افزود: برخلاف پیک‌های قبلی تعداد کودکانی که به کرونا مبتلا می‌شوند از بزرگسالان بیشتر است و ظاهرا گروه هدف اومیکرون گروه سنی زیر ۱۲ سال است؛ زیرا حتی نوزاد چند روزه‌ مبتلا به کرونای امیکرون هم در بین بیماران‌مان بستری داریم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره حال عمومی این کودکان، اظهار کرد: حال عمومی کودکان نسبت به ابتلا به سویه دلتا خیلی بهتر است و نیاز به داروهای قوی مانند رمدسیویر، IVIG، کورتون و... در حد بالایی نیست. بیشتر نیازمند درمان‌های حمایتی هستند ولی اگر دچار نقص سیستم ایمنی باشند یا تحت شیمی درمانی و... باشند، طبیعتا بدحال‌تر می‌شوند و کارشان به ICU می‌رسد.

او ادامه داد: دوره کرونای امیکرون در بچه‌ها در پیک ششم افزایش یافته است؛ یعنی گاهی ۲۰ تا ۲۵ روز هم علامت‌دار هستند که حدس می‌زنیم علت این اتفاق همراه شدن ابتلا به کرونای امیکرون با ویروس‌هایی دیگر مانند آدنوویروس‌ها، رینوویروس‌ها یا کروناهایی با سایر سویه‌ها باشد.

وی افزود: البته این در شرایطی است که اکنون در فصل آلودگی هوا و شروع فصل آلرژی هم هستیم و طول دوره بیماری افزایش می‌یابد. البته نوع علائم کودکان از وضعیت ریوی خارج شده و قسمت‌های فوقانی دستگاه تنفس را درگیر می‌کند؛ یعنی لارنژیت و گرفتگی صدا، آبریزش بینی، قرمزی چشم و... ایجاد می‌شود. البته دقت کنید مشخصا قرار نیست در طول تمام این ۲۵ روز که کودک علامت‌دار است، قدرت انتقال بیماری به سایرین را هم داشته باشد.  

این فوق تخصص نوزادان تصریح کرد: بیشتر کودکان عموما از طریق بچه‌های دیگر در مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها به امیکرون آلوده شدند. این کودکان واکسینه نیستند ‌و به راحتی به بیماری مبتلا شده و می‌توانند عامل ابتلای ویروس به گروه بزرگسالان هم باشند.


بیشتر بخوانید: آنچه از کرونای اومیکرون نمی‌دانید/ عارضه‌های ویروس تا سه هفته پس از ابتلا وجود دارد


وی افزود: بیشتر مراجعات بیمارستانی ما در گروه سنی ۲ تا ۶ سال هستند و حداکثر پیک شیوع در این محدوده قرار دارد؛ ولی مراجعه کننده زیر ۲ سال یا بین ۶ تا ۱۲ سال هم وجود دارد. ۹۰درصد مراجعان نیازمند بستری نیستند و اقدامات حمایتی و درمان سرپایی برایشان کفایت می‌کند، ولی آنهایی که بیماری زمینه‌ای دارند، بستری می‌شوند. در صورتی که کودک تنها به کرونا مبتلا باشد بین ۲ تا ۵ روز بستری می‌شود، ولی اگر بیماری زمینه‌ای هم داشته باشند بسته به شدت بیماری، گاهی اوقات ممکن است تا یک‌ماه هم بستری بماند.  

رئیس بیمارستان کودکان علی‌اصغر(ع)، بیان کرد: حدود ۶۰ درصد بیمارانی که تست PCR می‌دهند مثبت می‌شوند و اگر ۲۰ درصد هم برای منفی کاذب در نظر بگیریم در واقع حدود ۸۰ درصد مراجعین اورژانس ما اکنون مبتلا به کرونا هستند.

وی با اشاره به اینکه در مواجهه با پیک پاندمی به سرعت با موضوع کمبود تخت بیمارستانی مواجه می‌شویم، گفت: از طرفی همکاران‌مان به کرونا مبتلا می‌شوند و اگر هر کدام ۵ تا ۷ روز هم مجبور باشند در خانه بمانند، مشکل خواهیم داشت. نمی‌توانیم به سرعت جای خالی رزیدنت یا دستیار طب اطفال را پر کنیم؛ زیرا سال‌ها عمر گذشته است که او را تربیت کنیم. اکنون تخت‌های بیمارستانی به سرعت در حال پر شدن است و اگر با همین شیب پیش برویم به سرعت دچار کمبود تخت می‌شویم. با ابتلای کادر درمان، آنها نیز به سرعت از چرخه خارج می‌شوند و ممکن است دچار کمبود نیرو هم بشویم.

چوبدار تاکید کرد: در حال حاضر در بازوی صعودی پیک هستیم و امیدواریم تا اواسط اسفند پیک‌ِ شیوع رد شود و با عبور از امیکرون یک ایمنی جمعی هم در کودکان ایجاد شود و سیستم ایمنی آنها در برابر امیکرون آنتی بادی بسازد تا این گروه سنی که مجوز واکسیناسیون آنها صادر نشده است به شکل طبیعی ایمن شوند. البته رفتارهای کرونا همیشه غافلگیر کننده بوده است و رفتار آینده ویروس هم قابل اعتماد نیست.

چوبدار در خاتمه تاکید کرد: مشکلات تنفسی، درگیری گوارشی به صورت اسهال و استفراغ که باعث کاهش آب بدن کودک شود، افت سطح هوشیاری، درگیری دستگاه تنفسی فوقانی به شکل لارنژیت شدید و گرفتگی صدا و سخت شدن تنفس علائمی هستند که به محض مشاهده در کودک باید او را به مراکز درمانی رساند. در غیر این صورت با مراجعه به مطب پزشک و درمان حمایتی، علائم اولیه قابل درمان است.

منبع: ایسنا
برچسب ها: ویروس کرونا
نظرات شما
پیشخوان