تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۱۶ بهمن ۱۴۰۰

مرد شکنجه‌گر: اعدامم کنید تا خانواده‌ام راضی شوند

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات مرد خشن که با ضربات قمه، همسرش را تا یک قدمی مرگ برده و باعث کم بینایی یک چشمش و قطع سه انگشت او شده بود، در دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد.

اخبار حوادث

رویداد۲۴ در این جلسه وکلای متهم مدعی شدند او به توهم شدید مبتلاست. در جلسه نخست رسیدگی به این پرونده که بیست و دوم آذر امسال در شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار شده بود، نماینده دادستان با تشریح کیفرخواست و همسر و دو فرزند متهم با طرح شکایت خود، خواستار اشد مجازات برای پدر خانواده شده بودند.

در جلسه قبل اعلام شد، مرد ۵۶ساله به دلیل سوءظن با قمه به همسرش حمله کرده و پس از وارد کردن ضربات مرگبار و به تصور این‌که او مرده، پیکر غرق در خونش را مقابل خانه رهایش کرده و گریخته بود. این ماجرا آبان سال گذشته در یکی از محلات شمال غرب تهران رخ داده بود.

در جلسه دوم، نوبت به دفاع متهم نرسید و در ابتدای جلسه دیروز قاضی شجاعیان، رئیس شعبه دهم دادگاه کیفری با تفهیم اتهام به متهم از او خواست از خود دفاع کند. توهین به ائمه اطهار و مقدسات، شروع به قتل عمد و ایراد جرح عمدی منجر به قطع اعضا و آسیب‌ها از جمله نابینایی چشم چپ و قطع سه انگشت و قذف، اتهاماتی بود که رئیس دادگاه به مرد زندانی تفهیم کرد.

متهم وقتی در جایگاه قرار گرفت، منکر حرف‌های همسر و فرزندانش شد و گفت: نمی‌دانم چرا تهمت‌هایی را علیه من مطرح می‌کنند. من از بچگی پسرم را هیأت می‌بردم و با اهل بیت آشنا کردم. عاشق دوقلوهایم بودم و آنها را با عشق بزرگ کردم. همسرم در جلسه قبل مدعی شد من فقط شیر و نوشابه برای خانه می‌خریدم. او که تا ۱۵سالگی بچه‌ها کار نمی‌کرد پس چه کسی هزینه‌های زندگی را می‌داد. در این سال‌ها اجازه ندادم یک روز مستأجر باشند. ابتدای زندگی آنها را به خانه پدرم بردم و وقتی خانه نبودم در یخچال خانه پدرم به روی آنها باز بود. من راننده ماشین سنگین بودم و سعی می‌کردم سه سرویس کار کنم تا بتوانم برای دو قلوها لباس یک شکل بخرم. پسرم چند سال قبل گفت می‌خواهم به آلمان مهاجرت کنم و باید خانه‌ای به نامش باشد. من هم با عشق خانه پدری‌ام را به نام او کردم. من پدری را در حق آنها تمام کردم اما پسرم افرادی را به خانه آورد تا مرا به زور به کمپ ببرند. در آنجا خیلی اذیت شدم و کرونا گرفتم. بعد خواهرم شکایت آدم ربایی کرد و مأموران آگاهی مرا بیرون آوردند. وقتی فهمیدم خانواده‌ام قصد جانم را کرده‌اند با برداشتن دو پتو از خانه بیرون زدم.

متهم درباره علت حمله به همسرش گفت: «سه شب نخوابیده بودم و دوز مصرف شیشه‌ام، ۱۰برابر شده بود. با دیدن فیلم‌های ناجور از همسرم در سایت‌های مستهجن عصبانی شدم و قمه را برداشتم و به سمت خانه رفتم. من فقط می‌خواستم همسرم مال من باشد.»

رئیس دادگاه: برای این ادعای خود مدرکی هم داشتید؟
متهم: نه. اما این موضوع خوب پیگیری نشد.

رئیس دادگاه:  چرا شکایت نکردید؟
متهم: به پلیس فتا و دادگاه خانواده رفتم اما گفتند مربوط به ما نمی‌شود. اشتباه کردم باید او را به خدا واگذار می‌کردم.

رئیس دادگاه: درباره اتهام شروع به قتل چه دفاعی دارید؟
متهم: آن روز حالم بد بود. حتی بعد از حمله به همسرم چند بار با موتور زمین خوردم و مسیر را اشتباهی رفتم.

در ادامه حمیدرضا پاک زمان، یکی از وکلای متهم در جایگاه قرار گرفت و در دفاع از او گفت: همسر موکلم می‌گوید دنبال حق و حقوق مالی نبود، در حالی که دادخواست مهریه و نفقه و طلاق داده بود. درباره اتهام توهین به مقدسات، شهادت شهود به درستی دریافت نشده و در این باره ایراداتی وارد است. چطور کسی که هیاتی است، می‌تواند مرتکب این جرم شود؟ مشکلات از بعد انتقال ملک به پسر موکلم شروع می‌شود به طوری که با دو پتو مجبور به ترک خانه می‌شود. روز حادثه اتفاقاتی باعث می‌شود او سراغ همسرش برود. خودش در تحقیقات گفته با حالت عصبی که داشتم، کارهای خانواده جلوی نظرم آمد. ۱۰ قرص هم خورده بودم و پس از مصرف شدید مواد به محل جرم رفتم. چرا تأثیر قرص‌ها در حالت روانی موکلم بررسی نشد؟ این‌که بگوییم قصد قتل داشته صحیح نیست، او عنوان کرده در آن زمان حالی‌ام نبود چه‌کار می‌کنم. در مورد اتهام قذف هم، موکلم تحت توهم شدید و مشکل روحی و روانی این تصور  را مطرح کرده است. آن‌قدر تحت توهم است که گاهی فکر می‌کنی درست می‌گوید.

دنیا سعیدی نیا، دیگر وکیل متهم نیز در دفاعیاتش به بیماری روحی و روانی او تاکید کرد و گفت: بر اساس نامه پزشکی قانونی، متهم مشکلات روحی از جمله توهم شدید، خودزنی و پرخاشگری دارد. در کودکی در محل به لقب دیوانه معروف بود. در دوران جنگ هم گرفتار موج انفجار شد. با این شرایط تنها دارایی‌اش را به نام پسرش می‌کند اما می‌بیند خبری از آلمان نیست و بعد هم به زور به کمپ منتقل می‌شود و مدیر آنجا به او می‌گوید خانواده‌اش دستور انتقال و شکنجه‌اش را داده‌اند. این موارد باعث بروز حادثه می‌شود. شهادت شهود هم به خوبی دریافت نشده است. او قبل از این ماجرا سابقه کیفری نداشت و اگر ادعای شاکی درباره چاقوکش بودن او درست باشد، باید سابقه‌دار می‌شد. با توجه به دفاعیات صورت گرفته درخواست تخفیف در مجازات دارم.

سپس متهم درخواست کرد موضوعی را در دادگاه بیان کند که با موافقت رئیس شعبه در جایگاه قرار گرفت و گفت: مرا اعدام کنید. این‌طوری همسر و فرزندانم خوشحال می‌شوند. نمی‌خواهم دیگر در این دنیا باشم.

پس از دفاعیات متهم و وکلایش نوبت به صحبت‌های دوباره شکات و وکیل مادر خانواده رسید تا درباره ادعاهای مطرح شده پاسخ دهند. غلامی، وکیل مادر خانواده اظهار کرد: متهم به‌صراحت اقرار کرده بود به دلیل خیانت همسر و فرزندانم، از قبل قمه ساخته بودم. نمی‌شود مواد زیاد مصرف کنی، ناگهان تصمیم بگیری و زود قمه بسازی. درباره ادعای فیلم همسرش در سایت‌های مستهجن هم در دادسرا تحقیقات صورت گرفت و هیچ دلیل و مدرکی برای این ادعا به دست نیامد و متهم نتوانست آن را ثابت کند. درخصوص سلامت روانی متهم نیز پزشکی قانونی اعلام کرده او دارای برخی اختلالات شخصیتی و هذیانی است اما مسؤول رفتار و اعمال خود است.

مادر خانواده نیز دوباره قصاص همسرش را خواست و فرزندانش نیز خواستار اشد مجازات برای پدرشان شدند.

قضات پس از مشورت، جلسه رسیدگی را تجدید کردند تا امکان اجرای حکم قصاص از سوی پزشکی قانونی استعلام شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار حوادث
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان