تاریخ انتشار: ۱۲:۲۵ - ۱۶ بهمن ۱۴۰۰

کشف جهش‌هایی مرموز از ویروس کرونا

گروهی از محققان در شهر نیویورک بقایای ویروسی با مجموعه‌ای منحصر به فرد از جهش برای سویه‌ای از کووید ۱۹ یافته‌اند که قبلا هرگز کشف نشده بود. محققان آن را در زمان جستجوی بقایای ویروس کرونا در فاضلاب شهر مشاهده کردند.

علائم ابتلا به ویروس اومیکرون

رویداد۲۴ به نقل از نیوز، محققان اظهار کردند: تاکنون هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند این جهش‌ها می‌تواند تهدیدی بزرگ برای سلامتی انسان باشد.

آنان این جهش‌ها را «دودمان مرموز» نامیده‌اند که همچنان در فاضلاب شهر یافت می‌شود.

مونیکا تروجیلو، میکروبیولوژیست کالج اجتماعی کوئینزبورو و محقق این تحقیق، گفت: در این مرحله آنچه می‌توانیم بگوییم این است که همه جا را بررسی کرده‌ایم اما دودمان‌های مرموز را در پایگاه‌های داده انسانی پیدا نکرده‌ایم. 

محققان نمونه‌های فاضلاب را از ۱۴ تصفیه‌خانه مختلف در شهر نیویورک جمع‌آوری و در ژانویه سال ۲۰۲۱ توالی‌یابی هدفمند این نمونه‌ها را با تمرکز روی بخشی از ژن پروتئین اسپایک ویروس آغاز کردند.

با توجه به این یافته‌ها تشخیص این دودمان می‌تواند به شناسایی منشا سویه احتمالی بعدی نگران‌کننده سارس کو ۲ کمک کند.

وی بیان کرد: ویروس سارس کوو ۲ در مدفوع افراد وجود دارد و می‌توان آن را توسط آزمایش RT-qPCR در فاضلاب(مرتبط با حجم نمونه در حوضچه‌های فاضلاب) شناسایی کرد. در نتیجه شهرداری‌ها و سازمان‌های بهداشت عمومی از نظارت بر فاضلاب به‌ عنوان ابزار بهداشت عمومی برای تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد مداخلات کووید ۱۹ استفاده می‌کنند.

محققان خاطرنشان کردند: توالی‌یابی هدفمند می‌تواند پوشش بالایی از مناطق اپیدمیولوژیک اطلاعاتی ژنوم را ایجاد کند و مهم‌تر از همه می‌تواند نشان دهد که کدامیک از آن به هم مرتبط است؛ بنابراین امکان ردیابی سویه‌های نگران‌کننده ویروس سارس کوو ۲(VOC) در جوامع را فراهم می‌کند.

نتایج این تحقیق به تازگی در Nature Communications منتشر شده است.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ویروس کرونا
نظرات شما
پیشخوان