تاریخ انتشار: ۰۸:۱۴ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

خزان تشکل‌های اصلاح طلب در عصر عبور از انتخابات / در کنگره انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها چه گذشت؟

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها هم در کنگره اخیر خود شاهد تغییرات حداکثری بود و چهره‌های مهمی از آن کنار گذاشته شدند یا در خوشبینانه‌ترین حالت خودشان تمایلی نداشتند دیگر سیاست‌ورزی کنند. در این گزارش آخرین تحول این حزب اصلاح طلب را بخوانید.

مجمع مدرسین دانشگاه ها

رویداد۲۴  فصل خانه‌تکانی احزاب سیاسی کشور فرا رسیده است. بعد از اتحاد ملت و کارگزاران سازندگی، که با تغییر دبیرکل به استقبال دوران تازه سیاست‌ورزی در ایران رفتند، انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها هم در کنگره اخیر خود شاهد تغییرات حداکثری بود. این حزب که تا سال قبل به سه چهره اصلی خود (نجفقلی حبیبی، علیمحمد حاضری و محسن رهامی) شناخته می‌شد، در دوره جدید شورای مرکزی خود، حبیبی و رهامی را دیگر در میان اعضای خود نمی‌بیند.

محسن رهامی روحانی اصلاح طلبی بود که روزگاری در کنار شیرین عبادی، وکالت تعدادی از پرونده‌های سیاسی مشهور را بر عهده گرفته بود. نجفقلی حبیبی هم رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در دوران خاتمی بود و در دوران او، این دانشگاه تبدیل به یکی از دانشگاه‌های مهم علوم انسانی ایران بدل شد. میرحسین موسوی تا روز‌های آخر قبل از حضر خود با اعضای این تشکل سیاسی ارتباط نزدیکی داشت و این تشکل تنها تشکلی بود که برای اعتراضات بعد از انتخابات ۸۸، رسما از وزارت کشور درخواست مجوز کرده بود.

بعد از سال ۹۴ نیز که افراد ناشناخته اصلاح‌طلب، وارد مجلس شورای اسلامی شدند، محمود صادقی از این حزب به مجلس رفت و اتفاقا چهره‌ای موثر بود که او را تبدیل به یکی از چهره‌های موثر سیاست در ایران کرد تا جایی که سال ۱۴۰۰، برای حضور در انتخابات ثبت نام کرد. رفتار‌ها و نطق‌های محمود صادقی، در مقطعی موجب صدور حکم بازداشت او شد که با تجمع برخی حامیان او، این دستور لغو شد. محمود صادقی دبیرکل این حزب بعد از انتخابات سال ۹۴ بوده و در این دوره هم رای بالایی در انتخابات شورای مرکزی به دست آورد.

به جز محمود صادقی، افراد زیر در شورای مرکزی جدید انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه قرار گرفتند. ژاله حساس‌خواه (مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان) علیمحمد حاضری (دبیرکل سابق) محمد موسی‌خانی، علی محقر (نماینده بجنورد در مجلس سوم) محسن صنیعی (دبیر انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه شهید چمران) حسین وفاپور، مراد کاویانی، محمدعلی صنیعی منفرد، حسین عباسی نژاد، محمدحسین ودیعی، فرهاد درویشی، حسن جعفریانی، منصور سیاری، محمدعلی منصوری بیرجندی، علی یوسفی، فتح الله امی، حمیدرضا اکبری، سید ابوالفضل حسینی، حسین آقایی جنت مکان، حسین میرزایی نیا در شورای مرکزی این تشکل اصلاح طلب قرار گرفتند. بر خلاف دوره قبل که افرادی مثل الهه کولایی و مرضیه حاجی هاشمی و زهرا احمدی پور در شورای مرکزی این تشکل قرار داشتند، در دوره جدید غیبت زنان در این تشکیلات دانشگاه محور، بسیار به چشم می‌آید.

غلامرضا ظریفیان، ولی الله شجاع پوریان، جواد اطاعت، ابوالفضل شکوری، محمدرضا خاتمی، داود سلیمانی و تقی ازاد ارمکی از دیگر چهره‌های شاخصی هستند که در دوره جدید فعالیت این تشکیلات، تمایلی به عضویت در شورای مرکزی آن نداشتند.

در بیانیه کنگره این حزب با انتقادات از تداوم حصر، محدودیت در دانشگاه و ... آمده بود متأسفانه به تدریج با قرائتی از اسلام مواجه شده‌ایم که به جای «جمهوری اسلامی»، از «حکومت اسلامی» دفاع می‌کند که دیگر رضایت و رأی مردم مشروعیت‌بخش آن نیست و به مدد تسلط باورمندان این دیدگاه بر جایگاه حقوقی مفسّر قانون اساسی، با تفاسیری مغایر با منویات و مذاکرات تدوین‌کنندگان قانون اساسی مواجه شده‌ایم.

«انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها» تنها تشکلی است که با استناد به آیین‌نامه نحوه‌ فعالیت تشکل‌های اسلامی در دانشگاه‌ها و سایر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی درسال ۱۳۶۶ در داخل دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی اعلام موجودیت کرد و سپس دامنه فعالیت خود را در سال ۱۳۹۶ با تأیید کمیسیون موضوع ماده‌ی ۱۰ احزاب، به کل کشور گسترش داد. انجمن دارای ۲۱ شعبه و دفتر در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف است که هر کدام در یک دانشگاه فعالیت دارند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان