تاریخ انتشار: ۱۹:۰۷ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

چالش‌های امریکا با روسیه و چین فرصتی برای ایران در مذاکرات احیای برجام است / صدور معافیت‌های اخیر توسط دولت آمریکا یعنی به شرایط برای اجرای بخش فنی توافق نزدیک هستیم

قاسم محبعلی،مدیرکل پیشین خاورمیانه درباره نیات امریکا از بازگرداندن برخی از معافیت‌های تحریمی برنامه هسته‌ای ایران، اظهار کرد: «به نظر می‌رسد در شرایطی که امریکا با روس‌ها در مسئله اوکراین و با چینی‌ها در منطقه تایوان دچار چالش روز افزون است، علاقه دارد که تشنج را در منطقه خاورمیانه کاهش دهد و این فرصتی برای ایران است.»

مذاکرات وینرویداد۲۴ قاسم محبعلی در تحلیل خود از اقدام امریکا مبنی بر ارائه برخی از معافیت‌ها درمورد برنامه هسته‌ای ایران، عنوان کرد: «امریکا گام مثبتی برداشته است به منظور آنکه امکان توافق را بیشتر کند و نشان دهد که علاقه‌مند به بازگشت به توافق است. البته هنوز حجم تاثیر این معافیت‌های تحریمی و میزان آن دقیقا مشخص نیست ولی می‌توان گفت یک گام مثبت است.»

او در پاسخ به این پرسش که چرا امریکا این اقدام را انجام داده است، گفت: «به نظر می‌رسد که امریکا علاقه‌مند به تسهیل و کمک برای رسیدن سریع‌تر به توافق است. اینکه نیات امریکا چیست هم قابل بحث و تامل است. به نظر می‌رسد در شرایطی که امریکا با روس‌ها در مسئله اوکراین و با چینی‌ها در منطقه تایوان دچار چالش روز افزون است، واشنگتن علاقه دارد که تشنج را در منطقه خاورمیانه کاهش دهد. این فرصتی برای ایران است که از آن بهره‌برداری کند با این هدف که به یک توافق نسبتا خوب، آنچنان که به وضع اقتصادی کشور کمک کند، برسد.»

محبعلی در پاسخ به این سوال که باتوجه به واکنش وزیر امورخارجه که این اقدام امریکا را ناکافی دانسته آیا می‌توان به تسهیل توافق امیدوار بود، بیان کرد: «طبیعی‌ست که ممکن است انتظار طرف ایران بیشتر باشد و بخشی هم به چانه‌زنی و تبلیغات برگردد؛ ولی در عین حال می‌توان گفت که این امر نشان دهنده علاقه مندی دولت بایدن است.»

وی افزود: «امریکا در تیم مذاکره‌کننده خود تغییراتی بوجود آورده تا فرصت توافق از بین نرود. چراکه همانطور که امریکایی‌ها اشاره کرده‌اند و اروپاییان هم در بیانیه‌ای که اخیرا منتشر کردند، فرصت رسیدن به توافق چندان زیاد نیست. بعلاوه، باتوجه به اینکه برجام هم به سرعت به زمان پایانش در سال 2022 نزدیک می‌شود، بنابراین امریکایی ها علاقه‌مند هستند که در این فرصت باقیمانده توافق انجام شود. طبیعی است که هر طرف سعی می‌کند منافع بیشتری را به دست بیاورد.»


بیشتر بخوانید: امیرعبداللهیان: به دنبال توافق موقت نیستیم/ هیچ پیش‌شرطی از آمریکا دریافت نکرده‌ایم


این تحلیلگر سیاست خارجی درخصوص اینکه می‌توان این معافیت را به منزله نزدیک شدن شرایط برای اجرای بخش فنی توافق دانست، گفت: «بله، یعنی یک مقدماتی را فراهم آورده که در جلسه بعدی چشم‌انداز روشن‌تری فراهم شود و در عین حال این نکته هم مطرح است که امریکا با این اقدام، یک وجهه و تصویر مثبتی از خود بروز داده‌اند که اگر طرف ایرانی آمادگی توافق نداشته باشد، طبیعی است که پس ازآن فشار‌ها از همه طرف به سمت ایران افزایش پیدا کند و ممکن است که اگر توافق صورت نگیرد، امریکا یک اجماع جهانی را علیه ایران به وجود بیاورد.»

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مذاکرات وین ، برجام
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
0
0
همین چالش بین ابرقدرتها تاکنون کره شمالی را سربلند و سرافراز و پیروز نگاه داشته. کاملا روشن است که در کره شمالی از مدیران نابغه ای چون شما استفاده میکنند که امروز اینقدر ثروتمندند. اما در کره جنوبی چون کسانی مثل شما وجود ندارند صبح تا شب به آمریکا شیر دادند و الان جزو فقیرترین کشورهای جهانند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان