تاریخ انتشار: ۱۳:۵۸ - ۲۲ بهمن ۱۴۰۰

پیامدهای سیاست غلط بازگشایی در اوج همه‌گیری اومیکرون/ فاجعه بزرگتر تا ۲ هفته دیگر در راه است

درصد مرگ در کشور ممکن است گمراه کننده باشد، چرا که مرگ‌ها دو رقمی است و وقتی می‌گوییم ۱۱۰ درصد؛ یعنی مثلا ۴۰ نفر اضافه شده است. با این شرایط طی دو هفته آینده همچنان افزایش روند بستری را خواهیم داشت و مرگ‌ها هم با سرعت کند‌تری افزایش پیدا خواهد کرد.

علائم اومیکرون

رویداد۲۴ آذر ماه امسال اومیکرون در کشور شناسایی شد و پس از آن بسیاری از متخصصان از گسترش این ویروس و رقم زدن پیک جدیدی از بیماری خبر دادند. این پیش‌بینی‌ها به واقعیت مبدل شد، به طوری که اکنون به گفته معاون وزیر بهداشت هفته‌های ملتهبی در انتظار ایران است و آمار اومیکرون به صورت آتشفشانی و آسانسوری در حال بالارفتن است.
پیک ششم کرونا و هفته‌های ملتهب در انتظار ایران

کمال حیدری معاون بهداشت وزیر بهداشت روز چهارشنبه در نشست خبری خود گفته «پیش‌بینی ما این است که حدود یک میلیون نفر با گسترش اومیکرون بستری شوند این در حالیست که اگر ۸۵ درصد از مردم ماسک استفاده کنند این تعداد به ۳۵۰ هزار نفر تقلیل پیدا می‌کند. احتمال می‌دهم هفته بسیار ملتهبی را از نظر شدت افراد مبتلا خواهیم داشت. در حال حاضر نیز آمار بستری‌ها حدود سه برابر روز‌های قبل است و آمار به صورت تصاعدی هر روز افزایش می‌یابد. این سویه مقداری رفتارش با سویه‌های قبلی به صورت عجیب و غریب، متفاوت است. سویه‌های قبلی ضریب بیماری‌زایی‌شان متفاوت بود، اما این سویه به گونه‌ای بود که افرادی که درگیر می‌شدند، به سرعت انتشار بالا می‌رفت و به همین دلیل همیشه نمودارهایمان با زاویه ۲۰ تا ۴۰ درجه بود، اما در این سویه زاویه نمودار ۱۴۰ تا ۱۵۰ درجه است و به صورت عمودی بالا رفت و سرعت انتشار را نشان می‌داد که برایمان نگران‌کننده بود.»

افزایش بستری شدگان با موج اومیکرون

سخنان حیدری در حالی است که به گفته حسین کرمانپور، رئیس اورژانس بیمارستان سینا، تعداد بستری‌ها به شدت افزایش پیدا کرده است. کرمانپور به جامعه۲۴ گفته «تعداد بستری‌ها و افرادی که به دلیل اومیکرون به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند افزایش پیدا کرده است و پیش بینی می‌کنیم طی روز‌های آینده نیز این روند تشدید شود.»


بیشتر بخوانید: آیا اومیکرون پایان همه‌گیری کروناست؟/ به شایعات توجه نکنید!


وی افزود: متأسفانه عدم اجرای سیاست‌های صحیح و همچنین برخی بازگشایی‌ها موجب شده بیماری در کشور گسترش پیدا کند و این موضوع روی تعداد مبتلایان و در نتیجه تعداد بستری‌ها تأثیر گذاشته است. حمید سوری، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در گفتگو با جامعه ۲۴ می‌گوید: از حدود دو ماه پیش مشخص بود که اومیکرون چه وضعیتی را رقم خواهد زد، اما سرعت انتشار آن نسبت به سایر کشور‌ها خیلی کمتر بود چرا که این ویروس در آفریقا بود که با توجه به ارتباط کم ما با کشور‌های آفریقایی این ویروس دیرتر وارد ایران شد. با این حال پس از ورود این ویروس به کشور چند روزی وقت می‌خواست که اینگونه حالت انفجاری به خود بگیرد.

وی افزود: به نظر می‌رسد روند در کشور ما طی ۱۰ روز آینده همچنان شدت بالایی داشته باشد. افزایش ابتلا در هفته گذشته نسبت به هفته قبل از آن ۱۵۰ درصد بوده است و حدود ۱۱۰ درصد افزایش مرگ داشته‌ایم. در صورتی که در کشور ترکیه که همسایه ما است طی هفته گذشته ۲۳ درصد افزایش ابتلا و ۱۹ درصد افزایش مرگ داشته است. در صورتی که اگر آمار دو هفته قبل ترکیه را نگاه کنیم وضعیت بدتر بود. در آلمان هم افزایش وجود دارد، اما مرگ آن ۴ درصد کاهش پیدا کرده است. احتمالا مرگ در ترکیه هم طی دو هفته آینده کاهش پیدا کرده و از آن سو مرگ در کشور ما افزایش پیدا کند.
افزایش مرگ و میر

وی یادآور: درصد مرگ در کشور ما ممکن است گمراه کننده باشد، چرا که مرگ‌ها در کشور ما دو رقمی بوده و وقتی می‌گوییم ۱۱۰ درصد یعنی مثلا ۴۰ نفر اضافه شده است. تحلیل من این است که طی دو هفته آینده همچنان افزایش روند بستری را خواهیم داشت، مرگ‌ها هم با سرعت کند‌تری افزایش پیدا خواهد کرد. از سوی دیگر پس از دو هفته موارد ابتلا کاهش پیدا می‌کند، اما روند مرگ ممکن است افزایش پیدا کند. این‌ها همه پیش‌بینی است و نتیجه محتومی برای هیچ جامعه‌ای تعریف نشده و همه چیز با توجه به رفتارها، سیاست‌ها و مدیریتی است که لحاظ می‌کنیم و اگر این مدیریت درست باشد قطعا میزان مرگ‌ها و بستری‌ها هم کاهش پیدا می‌کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان