تاریخ انتشار: ۱۵:۲۵ - ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
واشنگتن پست:

خط پایان مذاکرات احیای برجام نزدیک است/ یک مقام امریکایی: هنوز نتوانسته ایم شکاف‌ها را پر کنیم

یک مقام ارشد آمریکایی خاطرنشان کرد که مسائل عمده روی میز حل نشده باقی مانده است. این مقام گفت، باتوجه به پیشرفت‌هایی که رخ داده، مذاکرات «نزدیکتر از هر از زمان دیگر به توافق بوده» و از لحاظ اینکه زمان برای احیای برجام رو به اتمام است.

خط پایان مذاکرات احیای برجام نزدیک است/ یک مقام امریکایی: هنوز نتوانسته ایم شکاف‌ها را پر کنیم
رویداد۲۴ واشنگتن پست نوشت: به گفته دیپلمات ها، مذاکرات بین ایران و قدرت‌های جهانی بر سر احیای توافق هسته‌ای به مرحله نهایی خود رسیده و انتظار می‌رود تا پایان این ماه به نتیجه برسد.

در ادامه این مطلب آمده است: جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این هفته در جریان سفرش به واشنگتن گفت: «نمی‌دانم دو یا سه هفته دیگر»، اما او گفت این آخرین دور از دیدار‌ها در وین «مطمئنا آخرین گام ها» است.

در حالی که توافق کلی وجود دارد که مذاکرات در حال رسیدن به مرحله نهایی است، نظرات در مورد نتیجه احتمالی بسیار متفاوت است.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه، که از آغاز مذاکرات در آوریل لحن کلی خوشبینانه اتخاذ کرده است، هفته گذشته گفت که مذاکرات باید «هرچه زودتر، ترجیحاً در این ماه» به پایان برسد. او در گفتگو با رسانه روسی کومرسانت گفت که این مذاکرات «راهی طولانی» را طی کرده و «بسیار به موفقیت» نزدیک شده است.

با این حال، یک مقام ارشد آمریکایی خاطرنشان کرد که مسائل عمده روی میز حل نشده باقی مانده است. این مقام گفت، باتوجه به پیشرفت‌هایی که رخ داده، مذاکرات «نزدیکتر از هر از زمان دیگر به توافق بوده» و از لحاظ اینکه زمان برای احیای برجام رو به اتمام است، «نزدیک‌تر از هر زمان دیگر به شکست گفتگو‌ها هستیم». این مقام که نخواست نامش فاش شود، گفت: «هر دو نتیجه هنوز بسیار محتمل است.»

این مقام گفت: «بر اساس نقطه‌ای که در آن قرار گرفتیم، احتمال اینکه موفق نشویم بیشتر است.»


بیشتر بخوانید: در جلسه کنگره آمریکا با مقامات دولت بایدن درباره برجام چه گذشت؟


دولت بایدن گفته است که تنها چند هفته باقی مانده تا پیشرفت‌های مداوم در برنامه هسته‌ای ایران توافق را غیرممکن کند.

در روز‌های اخیر، رسانه‌های مرتبط با جناح اصولگرای ایران این نظر را منتقل کرده‌اند که تهران متعهد به بازگشت به توافق است.

خبرگزاری تسنیم روز دوشنبه در گزارشی به نقل از یک منبع ناشناس «نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران» نوشت که دولت «تصمیم سیاسی» خود را برای بازگشت به توافق اتخاذ کرده است، اما مانع فعلی "تصمیم گیری توسط ایالات متحده" است.

مقام آمریکایی مذکور گفت: «تاکنون، ما از ایران مواضعی که معتقدیم با بازگشت کامل به برجام حکایت دارد، نشنیده ایم». این مقام آمریکایی افزود، «آن‌ها هنوز هم مطالباتی را مطرح می‌کنند که فراتر از مواضع [ایالات متحده]در حوزه تحریم‌ها است. در حوزه هسته‌ای هم به آن چیزی که معتقدیم باید به آن برسیم، نرسیده ایم.»

دولت آمریکا گفته است که تحریم‌های غیرهسته‌ای که برای حقوق بشر و محدود کردن توسعه موشک‌های بالستیک ایران اعمال می‌شوند، واجد شرایط لغو نیستند، زیرا بخشی از برجام نبوده‌اند.

این مقام گفت: «هیچ دلیلی برای خوش بین بودن بیش از حد در مورد نتیجه وجود ندارد. ما نتوانسته ایم شکاف‌ها را پر کنیم.»

این مقام رسمی گزارش‌ها مبنی بر اینکه گروهی از تحریم‌های فنی که هفته گذشته توسط دولت لغو شده بود، یک امتیاز ایالات متحده است را رد کرد. این مقام گفت: این معافیت‌ها برای این است که ایران گام‌هایی را که برای بازگشت به برجام ضروری است بردارد و به آن‌ها اجازه دهد تا مذاکرات با طرف‌های ثالث را برای خارج کردن اورانیوم غنی شده فراتر از محدودیت‌های برجام از کشور آغاز کنند. این مقام امریکایی گفت که طبق توافق برجام، چنین موادی به روسیه منتقل می‌شد.

مقامات ایالات متحده همچنین گزارش‌ها مبنی بر امکان توافق موقت با بازگشت جزئی هر دو طرف به برجام را رد کرده اند. اولیانوف که در مصاحبه کامرسانت صحبت می‌کرد، گفت که اگرچه ممکن بود یک راه حل موقت در سال گذشته امکان پذیر باشد، اما اکنون «کاملاً بی ربط است» و «در نظر گرفته نمی‌شود.»

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مذاکرات وین ، برجام
نظرات شما
پیشخوان