تاریخ انتشار: ۲۱:۰۳ - ۲۲ بهمن ۱۴۰۰

دیدار با پوتین در کاخ کرملین؛ ماکرون از بیم افشای اطلاعات ژنتیکی آزمایش کرونا نداد

به ادعای دو منبع نزدیک به امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه ترجیح داده بدلایل «امنیتی» نمونه‌ای از دی‌ان‌ای خود را در دست روس‌ها جا نگذارد.

دیدار با پوتین با مکرونرویداد۲۴ حاشیه‌های سفر رئیس جمهور فرانسه به مسکو و در صدر آن ماجرای مذاکره وی با همتای روس خود پشت میز «جنجالی» ۵ متری کرملین همچنان ادامه دارد.

چند روز پس از سفر امانوئل ماکرون به روسیه خبر امتناع او از دادن آزمایش کووید در مسکو رسانه‌ای شده و دو نفر از نزدیکان آقای ماکرون به خبرگزاری رویترز گفته‌اند برای اینکه نمونه دی‌ان‌ای ماکرون به‌دست روس‌ها نیفتد، رئیس‌جمهور فرانسه از انجام آزمایش کووید تحت نظر کرملین خودداری کرده و ترجیح داده با حفظ فاصله از پشت یک میز ۵ متری با ولادیمیر پوتین صحبت کند.

این دو منبع فرانسوی به رویترز گفته‌اند که امانوئل ماکرون دو گزینه داشته است: یا تن به آزمایش پی‌سی‌آر کرملین بدهد و در عوض امکان نزدیک شدن فیزیکی به پوتین را داشته باشد یا آزمایش ندهد و فاصله بیشتری را در دیدار با همتای روس خود رعایت کند.

رئیس جمهور فرانسه با انتخاب گزینه اول، از همان ابتدا شکل دیدارش با پوتین را می‌دانسته؛ اینکه قرار نیست رهبران دو کشور با هم دست بدهند یا شانه به شانه هم عکس یادگاری بگیرند.

اما این مسئله دستمایه انتقادات برخی از فرانسوی‌ها از رئیس جمهورشان شد و شائبه‌هایی را در مورد تاثیرگذار بودن این سفر، به‌ویژه با توجه به بیانیه‌های نسبتا متفاوت کرملین و الیزه در مورد دستاورد‌های این دیدار به‌همراه داشت.

با‌ این حال به ادعای این دو منبع نزدیک به امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه ترجیح داده بدلایل «امنیتی» نمونه‌ای از دی‌ان‌ای خود را در دست روس‌ها جا نگذارد.

یکی از این منابع اضافه کرده که ماکرون قبل از ترک فرانسه آزمایش پی‌سی‌آر انجام داده بود و پس از ورود به مسکو هم پزشک شخصی الیزه از او آزمایش «آنتی ژن» گرفته است.

این درحالیست که ظاهرا کرملین تنها تست کرونای خود را قبول می‌کند و روس‌ها به هیئت فرانسوی می‌گویند که باید از ولادیمیر پوتین در یک حباب شدید بهداشتی محافظت شود. کرملین تاکنون به این ادعا واکنشی نشان نداده است.

موضوع امتناع امانوئل ماکرون در حالی رسانه‌ای می‌شود که ۳ روز پس از دیدار او و پوتین، سفر قاسم ژُمارت توکایف به مسکو و استقبال «گرم و صمیمانه» پوتین از این همتای قزاق، مجددا به داغ شدن موضوع «میز ۵ متری» و نحوه پذیرایی پوتین از همتایان ایرانی و فرانسوی خود دامن زده است.


بیشتر بخوانید: فرانسه: نشانه‌هایی وجود دارد که مذاکرات وین می‌تواند موفقیت آمیز باشد


در دیدار روسای جمهوری روسیه و قزاقستان نه خبری از آن میز معروف است و نه رعایت فاصله؛ دو «یار» دیروز و «همپیمان» امروز، با هم دست می‌دهند و حتی همدیگر را در آغوش می‌گیرند.

مشخص نیست آیا این پروتکل در مورد رئیس جمهور قزاقستان هم رعایت شده یا مناسبات سیاسی دست پوتین را برای استثناء قائل شدن بر این قاعده باز گذاشته است.

پیش‌تر هم ودلایمیر پوتین بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی با رئیس جمهور آرژانتین دیدار کرده بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان