تاریخ انتشار: ۱۴:۰۵ - ۲۳ بهمن ۱۴۰۰

وضعیت مدارس دنیا در بحبوحه شیوع اومیکرون/ کدام کشورها تعطیل کردند؛ کدام تعطیل نکردند؟

مدارس در شرایطی که با شیوع اومیکرون، نقشه اکثر کشورهای جهان قرمز و حتی زرشکی است باز هستند. این خبر البته مربوط به کشورهای ثروتمند است که از نظر امکانات آموزشی، تهویه و واکسیناسیون وضعیت بهتری دارند.

وضعیت مدارس دنیا در کرونا

رویداد۲۴ شیوع برق آسای اومیکرون، سویه جدید ویروس کرونا، مدارس جهان را که بعد از قرنطینه‌ای طولانی باز شده بودند، بست! در حالی که اکثر مدارس جهان در ماه ژانویه برای یادگیری حضوری باز شدند، برخی از تعطیلی‌های موقت به دلیل کمبود نیروی انسانی اجتناب ناپذیر بود.

به گفته روسای آژانس‌های سازمان ملل متحد، مدارس باید آخرین بخشی باشد که بسته می‌شود و اولین بخشی است که باز می شود تا از فقدان یادگیری جلوگیری شود. مسئولان یونیسف پیش از این نیز تاثیر منفی تعطیلی مدارس و در برخی موارد آموزش را بر سال‌های آینده زندگی کودکان مورد تاکید قرار داده بودند.

قرنطینه سراسری در ابتدای همه‌گیری و به دلیل ناشناخته‌های بسیار، راه حلی عاقلانه برای محافظت از افراد در هر سنی تلقی می‌شد اما با گذشت دو سال، امروز گفته می‌شود که باید به هر قیمتی از تعطیلی‌های گسترده جلوگیری شود! با این حال اومیکرون که اکنون راه خود را با نرخ‌ بسیار بالای آلودگی در جهان پیدا کرده، دولت‌ها را به حفاظت از گروه‌های پرخطر واداشته است.

وضعیت کشورهای جهان در بحبوحه شیوع اومیکرون

با به رسمیت شناختن اثرات مخرب تعطیلی مدارس برای کودکان در سراسر جهان، سیستم مدارس دولتی شیکاگو، سومین شهر بزرگ آمریکا، اقدام به بازگشایی مدارس کرد اما با اعتصاب معلمان، مجبور به تعطیلی مجدد شد. در میشیگان نیز اکثر مدارس برای یادگیری حضوری پس از تعطیلات سال نو باز شدند اما دانش‌آموزان خواستار بازگشت به آموزش از راه دور هستند..

ژاپن روز جمعه اعلام کرد که ۵۸۴۱ مدرسه دولتی در میان موج‌های متعدد کرونا در این کشور بسته شده‌اند و عمده این تعطیلی‌ها در شهرهای پرجمعیت بیشتر بوده است. موج جدید اومیکرون هم باعث شد وزارت آموزش این کشور از هیئت‌های آموزشی و سایر مقامات محلی بخواهد تا مدارس با تنظیم ساعت‌های متوالی و استفاده از آموزش آنلاین تعداد دانش‌آموزان حاضر در مدارس را کاهش دهند. ۹۵.۲ درصد از مدارس ابتدایی و دبیرستان های دولتی از ابتدای ماه جاری اقدام به فراهم کردن تبلت‌های دانش‌آموزی کردند تا دانش آموزان بتوانند در خانه درس بخوانند.

بنگلادش نیز تعطیلی مدارس را تمدید کرد. دیپو مونی وزیر آموزش و پرورش این کشور می‌گوید تعطیلی مدارس قرار بود در پایان این هفته به اتمام برسد که به دلیل اومیکرون دو هفته دیگر تمدید خواهد شد و آموزش دانش‌آموزان از طریق کلاس‌های آنلاین ادامه می‌یابد.

دولت اندونزی نیز تحت فشار فزاینده‌ای قرار گرفته تا مدارس را به طور موقت تعطیل کند؛ افزایش قابل توجه تعداد عفونت‌های کووید نسبت به پنج ماه گذشته به مدارس هم رسیده و در پایتخت این کشور، جاکارتا، ۹۰ مدرسه پس از ابتلای ۱۳۵ دانش‌آموز و معلم به این بیماری تعطیل شده‌اند.

مدارس هند تعطیل ماندند؛ هندوستان که سال‌ها روی مجموعه عظیم جوانان خود به‌عنوان منبعی برای رشد آینده حساب می‌کرد اکنون با نسلی از دست رفته روبرو شده است. تعطیلی طولانی مدت مدارس، نوجوانان این کشور را به سمت بازار کار سوق داده و بسیاری از آنها کم سواد باقی مانده‌اند، اتفاقی که می‌تواند به باری سنگین بر دوش جامعه تبدیل شود.

تعداد فزاینده‌ای از مناطق روسیه به دلیل افزایش عفونت‌ها وارد قرنطینه نسبی می‌شوند. اگرچه کرملین تاکید کرده قرنطینه سراسری و شدیدی مانند دوران دلتا اعمال نخواهد شد، پنج منطقه از این کشور پهناور، دانش آموزان را به آموزش از راه دور فرستاده است.

عربستان نیز مدارس خود را بازگشایی کرده و دانش آموزان تحت واکسیناسیون اجباری قرار گرفته‌اند. علاوه بر این، قوانینی برای نظافت وسائل و حفظ فاصله و استفاده از ماسک وجود دارد. دانش‍‌آموزانی که به دلایل سلامتی امکان حضور فیزیکی در کلاس را ندارند از طریق روش‌های مجازی در کلاس شرکت خواهند کرد.

مدارس ترکیه اگرچه هنوز در تعطیلی بین ترم خود هستند اما وزیر آموزش این کشور، محمود اوزر، گفت که پیروی از قوانین به آنها کمک خواهد کرد تا به آموزش حضوری ادامه دهند. دانش‌آموزان موظفند تا از قوانین مربوط به ماسک‌ و فاصله فیزیکی پیروی کنند.


بیشتر بخوانید: پیامدهای تصمیم خطرناک وزارت آموزش و پرورش/ دکتر مردانی: وضعیت مدارس ایران را با جهان مقایسه کنید، گریه‌تان می‌گیرد


در اکثر کشورهای اتحادیه اروپا رویکردی محتاطانه اتخاذ شده و مکانیسم‌هایی خودکار برای تعطیلی کلاس‌ها وجود دارد که در صورت گزارش موارد عفونت تعطیلی اعلام شود. اسلوونی اعلام کرده که در صورت مشاهده یک مورد ابتلا در بین کودکان یا معلمان، کل کلاس، فارغ از وضعیت واکسیناسیون، به قرنطینه فرستاده می‌شود. دانش‌آموزان سه بار در هفته و در محل مدرسه تست کرونا انجام می‌دهند.

در ایتالیا اما شرایط راحت‌تر است؛ پس از دو مورد گزارش ابتلا در یک کلاس، دانش آموزان واکسینه نشده به قرنطینه می‌روند اما بعد از سه مورد، کل کلاس باید قرنطینه شود. قرنطینه پیش از این ده روز بود اما با اعلام مرکز بیماری‌های آمریکا به هفت روز کاهش یافت والبته با انتقاداتی روبرو شد.

در اسپانیا مدارس بعد از تعطیلات ژانویه باز شده‌اند و نهادهای محلی مسئول تصمیم‌گیری در مورد اقدامات کرونایی هستند. استفاده از تست‌های فوری کرونا مورد قبول نیست و دانش آموز و افراد نزدیک به او باید از پی سی آر استفاده کنند.

لهستان اما رویکری پرخطر دارد و از اواخر دی ماه، همه مدارس را بدون توجه به هر اتفاقی بازگشایی کرده؛ هیچ قانون خاصی در مورد تعطیلی وجود ندارد و مدارس تنها به انجام اقدامات احتیاطی لازم برای جلوگیری از انتشار ویروس توصیه شده‌اند. وزارت بهداشت، منتقد این رویکرد وزارت آموزش لهستان است و شرایط را برای شروع مجدد مدارس عادی بسیار بد می‌داند.

در فرانسه هیچ هماهنگی سراسری‌ای برای تعطیلی کلاس‌ها وجود ندارد. اگر سه دانش آموز مبتلا شوند، کلاس تعطیل می‌شود و در صورت منفی بودن آزمایش دیگر دانش‌آموزان، می‌توانند به مدرسه برگردند. مقامات محلی مسئول تصمیم‌گیری در شرایط وخیم‌تر هستند.

در آلمان، قوانین به صورت فدرال تعیین می‌شود، مدارس باز شده و متداول‌ترین روش، آزمایش‌های سریع و اجباری روزانه برای دانش‌آموزان است. قوانین تعطیلی کلاس‌ها هم متفاوت است اما بیشتر مناطق به محض مثبت شدن ۲۰% از آزمایشها در عرض ۱۰ روز، تعطیلی کلاس را اعلام خواهند کرد.

بریتانیا با تجهیز مدارس به سیستم‌های تصفیه هوا، دستور بازگشایی آنها را صادر کرد. بوریس جانسون، نخست وزیر، گفته بود اومیکرون کشور را در شرایط جنگی قرار داده با این حال محدودیت‌های بیشتری وضع نخواهد کرد. دانش‌آموزان مدارس راهنمایی و دبیرستان ملزم به انجام تست کرونا، دو بار در هفته، شده‌اند با این حال معلمان و کادر مدارس بیشترین آمار ابتلا از آغاز همه‌گیری را پیدا کرده‌اند.

در آفریقای جنوبی و اوگاندا بیشتر مدارس به شکل حضوری برقرار شده‌اند اما مدارسی که تعداد دانش‌آموز زیادی دارند به دلیل نگرانی‌های آتی در مورد موج جدید، مجبور به حفظ سیستم نوبتی شده‌اند. آفریقا هنوز وضعیت وخیمی به سبب شیوع اومیکرون پیدا نکرده است.

در ایران نیز با وجود بازگشایی مدارس، آغاز موج جدید کرونا، آموزش به شکل غیر حضوری بازگشت. در جدول زیر موقعیت آموزشی کشورهای مختلف را به صورت خلاصه مشاهده کنید: 

نام کشور

مدارس

حضوری

از راه دور

آمریکا

نیمه تعطیل

*

*

ژاپن

تعطیل

 

*

بنگلادش

تعطیل

 

*

اندونزی

باز

*

 

هند

تعطیل

 

*

روسیه نیمه تعطیل * *

عربستان

باز

*

 

امارات

نیمه تعطیل

*

*

ایران

نیمه تعطیل

*

*

ترکیه باز *  

ایتالیا

باز

*

 

اسپانیا

باز

*

 

لهستان

باز

*

 

فرانسه

باز

*

 

آلمان

باز

*

 

بریتانیا

باز

*

 
آفریقا باز  *  

 

نظرات شما
پیشخوان