تاریخ انتشار: ۰۸:۵۷ - ۲۹ بهمن ۱۴۰۰

پالس جدید آمریکا به مذاکرات: پیشرفت واقعی در مذاکرات وین حاصل شده است

یک مقام آمریکایی همزمان با مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ در وین اتریش اعلام کرد "پیشرفت واقعی" در مذاکرات حاصل شده است.

پالس جدید آمریکا به مذاکرات: پیشرفت واقعی در مذاکرات وین حاصل شده است
رویداد۲۴ یک مقام آمریکایی نزدیک به مذاکرات وین روز پنجشنبه به وقت محلی اظهار داشت که "پیشرفت واقعی" ایجاد شده است، اما دستیابی به توافق هنوز قطعی نیست.

به گزارش برنا، تارنمای روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز به نام این مقام آمریکایی اشاره نکرده و نوشته است مذاکرات سخت و دقیق برای احیای توافق هسته‌ای بین المللی با ایران ممکن است به پایان خود نزدیک باشد و دیپلمات‌ها می‌گویند پس از نزدیک به یک سال مذاکره، توافق در دسترس است. اما واکنش منفی در میان منتقدان این توافق در آمریکا تازه آغاز شده است.

دیپلمات‌ها می‌گویند که آمریکا و ایران به زودی در خصوص بازگشت به پایبندی به برجام تصمیم خواهند گرفت.

نیویورک تایمز ادعا کرد به گفته مقامات دیگر که به دلیل حساسیت مذاکرات نخواستند نام آن‌ها فاش شود یکی از نکات که هنوز در مورد آن بحث می‌شود چگونگی کاهش دادن تولید سوخت هسته‌ای ایران است.

این رسانه آمریکایی نوشت جمهوری خواهان و حتی برخی از دموکرات‌ها در تلاش هستند تا جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا را از تعهد مجدد به برجام باز دارند.

جمهوری خواهان این توافق را به عنوان یک اهرم سیاسی علیه بایدن و دموکرات‌های کنگره که باید در انتخابات میاندوره‌ای نوامبر امسال از اکثریت ناچیز خود در مجلس نمایندگان و سنا دفاع کنند، می‌دانند.


بیشتر بخوانید: ادعای رویترز در مورد جزییات توافق احیای برجام


جان پی هانا، از منتقدان برجام و مشاور امنیت ملی دیک چنی، معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا گفت: رای گیری در کنگره به این توافق با یک نبرد سیاسی خونین همراه خواهد بود. پیامی که باید از این نبرد منتشر شود این است که دولت کنونی آمریکا تسلیم ایران شده است.

هانا که در دولت‌های گذشته آمریکا به وزرای خارجه هر دو حزب مشاوره می‌داد، گفت که بازگشت به توافق می‌تواند این نگرانی را ایجاد کند که آمریکا متحدان خاورمیانه‌ای یعنی اسرائیل را که مخالف این توافق بوده اند، رها کرده است.

این رسانه آمریکایی ادامه داد: دولت جو بایدن اعلام کرده است که خواستار مذاکره در مورد سایر مسائل مربوط به ایران از جمله برنامه موشکی و نیرو‌های منطقه‌ای بوده است، اما دیپلمات‌های آمریکایی ماه گذشته اعلام کردند این مسائل بخشی از توافق با ایران نیستند.

این اظهارات مقامات دولت بایدن باعث نارضایتی تعدادی از دموکرات‌های آمریکایی شده است که با برجام مخالف هستند. بخشی دیگر از دموکرات‌ها از دولت بایدن می‌خواهند هر چه زودتر وارد این توافق شود.

دولت بایدن مجبور نیست برای تعهد مجدد به این توافق به دنبال موافقت کنگره باشد، اگرچه قانون ۲۰۱۵ به قانونگذاران این امکان را می‌دهد که آن را بررسی کرده و به طور بالقوه آن را مسدود کنند؛ اقدامی که بایدن تقریباً به طور قطع آن را وتو خواهد کرد.

منبع: برنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مذاکرات وین
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان