تاریخ انتشار: ۱۲:۰۷ - ۰۱ اسفند ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۸ نظر

از سر گیری اعتراضات معلمان در سراسر کشور/ گره تصویب طرح رتبه بندی معلمان کجاست؟

یک فعال صنفی معلمان می‌گوید: ایرادات شورای نگهبان درباره لایحه رتبه بندی معلمان قابل رفع است، اما اصل موضوع بحث تامین بودجه از سمت دولت است. شورای نگهبان بر اساس قانون موظف است لایحه‌ای را تایید کند که بودجه آن از سمت دولت تایید شود، طبیعی است اگر دولت آن را تامین و تایید نکند شورای نگهبان هم نمی‌تواند آن را تایید کند.

رتبه بندی معلمان

رویداد۲۴ رتبه بندی معلمان یکی از موارد قانونی برنامه ششم توسعه و سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش است که به دلایل و ملاحظاتی تاکنون اجرایی نشده است. به همین دلیل هم بار‌ها شاهد اجتماع اعتراضی گسترده معلمان نسبت به عدم اجرای این موضوع بوده‌ایم که البته همواره نیز با دستگیری برخی معلمان و فعالان صنفی نیز همراه بوده است.

لایحه رتبه بندی معلمان اما در دولت دوازدهم جمع بندی و به مجلس ارسال شد و در کمیسیون تخصصی بررسی شد. یکی از ابعاد اصلی این لایحه بار مالی مترتب بر آن است که با توجه به کسری بودجه و مضیقه دولت برای پوشش هزینه‌های جاری و عمرانی کشور، تردید‌های فراوانی را برای تحقق آن به وجود آورده است.

چندی پیش رضا حاجی‌پور، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره سرانجام لایحه رتبه بندی معلمان گفته بود: «موضوع رتبه بندی لایحه دولت بوده است و نه طرح نمایندگان مجلس، از این رو دولت نیز باید محکم پای آن بایستد.» او همچنین تاکید کرده بود که «بیشترین مشکل، در خصوص بار مالی این طرح است که دولت باید زیر بار آن برود تا این موضوع به سرانجام برسد.» با این حال چند روز پیش نامه‌ای در فضای مجازی مبنی با مخالفت دولت با طرح رتبه بندی معلمان منتشر شد که واکنش معلمان را به دنبال داشت تا اینکه ساعاتی بعد سخنگوی دولت ضمن تکذیب این خبر، نامه منتشر شده را جعلی خواند.

جامعه ۲۴ گزارش کرده که پیش از این نیز بهروز محبی عضو فراکسیون فرهنگیان مجلس گفته «با وجود محقق نشدن منابع لایحه رتبه بندی معلمان، دولت باید به هر نحو این را جبران کند. ایرادی که شورای نگهبان می‌گیرد، ماده هفتاد و پنجی هست و آن‌ها درباره خواسته دولت که توانایی پرداخت آن را ندارد، اشکال گرفته‌اند.»

با همه وعده‌های دولت و مجلس، اما معلمان روز گذشته برای بار دیگر در راستای احقاق حقوق مالی خود در سراسر کشور تجمعات اعتراضی برپا کردند. از سوی دیگر قرار است در هفته جاری نسبت به رفع ایرادات شورای نگهبان در مجلس اقداماتی انجام شود.


بیشتر بخوانید: پاسکاری دولت و مجلس بر سر رتبه بندی معلمان/ نامه مخالفت دولت جعلی است؟


دولت بودجه رتبه بندی معلمان را تایید نکرده است

محمد حبیبی سخنگوی کانون صنفی معلمان به جامعه ۲۴ گفته اصل ایرادات شورای نگهبان بر ماده ۷۵ است. بر اساس این ماده هر طرحی که در مجلس تصویب می‌شود باید بوجه آن از طرف دولت تایید شود. عمده ایراد شورای نگهبان مربوط به عدم تایید بودجه رتبه بندی معلمان ازطرف دولت بوده است. طی این مدت در صحبت‌های نمایندگان مجلس تاکید بر این بوده است که دولت بودجه ۱۲.۵ هزار میلیارد تومانی که از طرف مجلس مصوب شده است را تقبل کند و این موضوع طی نامه‌ای برای شورای نگهبان فرستاده شده است، اما هنوز پاسخی دریافت نشده است.

سخنگوی کانون صنفی معلمان افزود: اطلاعات متناقضی از مصاحبه‌ها شنیده و دیده می‌شود، به خصوص از سمت آقای حاجی بابایی که مصاحبه‌ای داشته و عنوان کرده که برای سال آینده ۴۰ هزار میلیار تومان بودجه در نظر گرفته شده است، اما روز بعد در مصاحبه‌ای گفته است بودجه رتبه‌بندی معلمان ۱۳.۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. با توجه به اینگونه مصاحبه‌ها به‌عنوان یک فعال صنفی احساس می‌کنم می‌خواهند با مصاحبه‌های مختلف و برنامه‌های متناوبی که ارائه داده می‌شود نوعی سردرگمی ایجاد کنند تا سال ۱۴۰۰ تمام شده و عملا قانون رتبه بندی معلمان هم ایجاد نشود.

وی اضافه کرد: ایرادات شورای نگهبان درباره لایحه رتبه بندی معلمان قابل رفع است، اما اصل موضوع بحث تامین بودجه از سمت دولت است. شورای نگهبان بر اساس قانون موظف است لایحه‌ای را تایید کند که بودجه آن از سمت دولت تایید شود، طبیعیست اگر دولت آن را تامین و تایید نکند شورای نگهبان هم نمی‌تواند آن را تایید کند.

حبیبی خاطرنشان کرد: الان موضوع ما مخالفت و یا موافقت ما با شورای نگهبان نیست، بحث بر این است که این یک روند قانونی بوده و الان مسئولیت با دولت است تا بودجه رتبه بندی معلمان برای سال ۱۴۰۰ را بپذیرد که تا این لحظه نیز نپذیرفته است.

دولت و مجلس بی‌تفاوت نسبت به مطالبات معلمان

وی با اشاره به انتشار خبری توسط گروه‌های مجازی و غیرمرتبط با کانون صنفی معلمان گفت: ما در این صنف فقط نسبت به آن خبر واکنش نشان داده و اعلام کردیم که اگر بودجه رتبه بندی معلمان در سال ۱۴۰۰ اجرا نشود حمایت از معلمان ادامه پیدا خواهد کرد.

این عضو کانون صنفی معلمان ادامه داد: پیرو انتشار آن نامه در فضای مجازی تشکل دیگر مانند مجمع فرهنگیان و سازمان معلمان نیز نسبت به این بخشنامه واکنش نشان دادند و در نهایت بعد از دو ساعت آقای جهرمی آن را تکذیب کرد. نکته اینجاست که بخشنامه‌ای که در گروه‌های فرهنگی و فضای مجازی منتشر می‌شود را می‌بینند، اما اعتراضات و مطالبات صنفی و اعتراضات معلمان را نمی‌بینند و واکنشی نسبت به آن نشان نمی‌دهند.

به گفته وی نکته مبهم این موضوع آن است که چرا از طرف دولت و یا مجلس نسبت به اعتراضات هیچ واکنشی نشان داده نمی‌شود.

حبیبی تاکید کرد که کانون صنفی معلمان اعلام آمادگی کرده است که با دولت و مجلس آماده مذاکره است، اما از طرف آن‌ها تا به امروز هیچ پاسخی داده نشده است.

به گفته او آنچه در تشکل‌های صنفی معلمان انجام می‌شود در چهارچوب قانون است و این مطالبه‌گری هم کاملا قانونی است، اما به این مطالبات از طرف دولت و مجلس پاسخی داده نمی‌شود این درحالیست که اگر به این درخواست‌ها پاسخی داده بودند چه بسا می‌شد موضوع را در یک شرایط بهتر حل و فصل کرد.

به گزارش جامعه۲۴ با این همه آنچه در حال حاضر در این بحث خاص در ارتباط با رتبه بندی شغلی معلمان، مشکل‌ساز شده چند هزار میلیارد تومان اعتباراتی است که مجلس‌ یازدهمی‌ها، بیش از آنچه در نسخه اولی لایحه مصوب دولت در بحث رتبه بندی معلمان عنوان شده بود، به تصویب رسانده‌اند. حال آنکه دولت با استناد به اصل ۷۵ قانون اساسی، استدلال می‌کند که مصوبات مجلس در این لایحه، بار مالی مازادی بر دوش دولت خواهد گذاشت و در نتیجه حاضر به پذیرش نظر مجلس نیست و شورای نگهبان نیز مطابق قانون و البته با استناد به همین اصل قانونی، حاضر به تایید مصوبات مجلس نشده است. آنچه، اما موضوع را پیچیده‌تر از این کرده، انگیزه و علت این افزایش اعتبارات در جریان تصویب لایحه در مجلس است.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
رضا
|
Estonia
|
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
0
7
بودجه واسش تایید کنند اون وقت جیب و شکم خودشان خالی میماند معلمان عزیز یه کم هم بفکر گرسنه گان بیت المال باشند تازه از چنگ اصلاح طلبان دراوردن هشت سال بود داشتن دندون تیز میکردن برید سر کلاستون تو این کشور گوش شنوایی واسه صدای مردم و زحمتکشان وجود ندارد ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
9
0
معلمان تافته جدابافته از بقیه ملت نیستند همین که یک حقوق ثابتی از بیت المال مسلمانان به معلمان می دهند از سرشون هم زیاد ه استعفا بدهند بیش 3میلیون جوان تحصیل کرده جویای کار داریم زود جای معلمان را پر می کنیم با یک چهارم حقوق فرهنگیان
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
تو از ادبیات مشخص است یک دروغگوی قهاری
رضا
| Estonia |
۰۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
بقول سید تویسرکانی ببند اون در توالت عمومی را !!!!!
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
0
1
ظاهرا پرکردن جا شده راهکار البته سطحیترین راهکار! نظام اموزش وپرورش ما بدون این تبعیضها هم مشکل داشت الان که نور علی نوره توجه به معلمان در تمام کشورهای پیشرفته دنیا یکی از شاخصها ودلایل توسعه است چطور شد بلافاصله بعد از اعتراضات کارکنان دادگستری چند میلیون تومان بی سر وصدا به حقوقشان اضافه شد در همین ماههای اخیر حقوق پرستاران بی سر وصدا ترمیم وافزایش پیدا کرد به معلمان که می رسد همه دچار خارش می شوند از حقوقهای نجومی وبریز وبپاش ها واختلاسها فراموش می کنند در ضمن معلمی خم رنگرزی نیست که از توی خیابان معلم بگیرند متاسفانه حاکمیت ومدافعان ان درک درستی از توسعه وابزار ان ندارند اصلا توسعه علمی وپایدار را نمی فهمند دغدغه اینده کشور را ندارند وگرنه مثل تمام کشورهای پیشرفته اولین حقوق ومزایا را به معلمان می دادند لین تشانه دیگری از عقب ماندگی جام ماست که سطح درک حاکمان در حد نوک دماغشان است
محمد رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
0
1
اقای باشعور نکند فکرمی کنی حقوق ثابت ازبیتالمال را مفت به معلمان می دهند! معلمان ایران دار ازای کارشان حقوقی می گیرند که هم نسبت به زحمتشان وهم همکارانشان حتی در دیگر کشورهای همسایه مثل همین ترکیه ومشورهای عربی بسیار کمتر است اتفاقا تافته جدا بافته هستند چون از جیب همین جماعت مظلوم هشت هزار میلیارد اختلاس می شود ودولت ومجلس انقلابی هم برای پول صندوق ذخیره معلمان نق شه میکشند ازبیمه شان می خورند حقوق بازنشستگان شان را در همه زمینه ها پایمال می کنند . شما هم جرا باید جایی بروی که بایک چهارم حقوق کار کنی برو روحانی شو که هم دنیا را داشته باشی وهم هرچه ازبیتالمال گرفتی حلالت باشد نظام هم نیرو می گیرد موفق باشی
دیگر بس است
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
0
2
معلم،کارگر،کارمند،نظامی،بازنشسته و... و دهها میلیون جوان بیکار همه با هم یک درد مشترک دارن،که این درد مشترک هرگز جدا جدا درمان نمیشود، تنها راه همبستگی و همراهی همه مردم در تجمعات ‌و بست نشینی سراسری تا ریشه کن کردن این ... است
ع ع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
0
2
نکنه بودجه رتبه بندی معلما دادن کشتی برابچه های شمخانی- یا شاید داده باشد برا ناهار
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان