تاریخ انتشار: ۱۱:۵۹ - ۰۱ اسفند ۱۴۰۰

انتظارات سفر رییس جمهور ایران به قطر بعد از ۱۰ سال

تسنیم نوشت: رئیس جمهور در ادامه سیاست‌های ارتقا روابط با همسایگان، دوشنبه به قطر سفر خواهد کرد؛ سفری که بعد از ۱۱ سال در قامت ریاست جمهوری انجام خواهد گرفت و نویددهنده‌ی تقویت روابط دو جانبه با این همسایه جنوبی کشورمان است.

انتظارات سفر رییس جمهور ایران به قطر بعد از ۱۰ سال

رویداد۲۴ ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان فردا دوشنبه در صدر هیاتی عالیرتبه به منظور شرکت در اجلاس گازی و دیدار با مقامات عالی قطر به این کشور خواهد رفت. این اولین سفر رئیس جمهور کشورمان به قطر پس از بیش از یک دهه است. آخرین سفرِ رئیس جمهوری اسلامی ایران به قطر به شهریورماه سال ۱۳۸۹ در دولت دهم برمی گردد هرچند در این سال‌ها امیر و سایر مسئولین قطری به تهران آمده و گفتگو داشته‌اند.

بسیاری از کارشناسان این سفر را مهم و تاریخی قلمداد می‌کنند؛ سفری که یکی از برنامه‌های مهم آن حضور در اجلاس اوپک گازی و و دیدار و گفتگو به‌جهت تقویت مناسبات دوجانبه خواهد بود.

«اوپک گازی» مجمع کشور‌های صادرکننده گاز است که ایران و روسیه، گینه استوایی، قطر، امارات متحده عربی، ونزوئلا، نیجریه، مصر، الجزایر، بولیوی و ترینیداد و توباگو در آن عضویت دارند و ایران به عنوان دومین کشور دارنده گاز، یکی از اعضای مهم آن محسوب می‌شود.


بیشتر بخوانید: وزیر خارجه قطر: حصول توافق با ایران به نفع ما است


دولت سیزدهم پیش از آغاز به‌کار اعلام کرده بود که قصد دارد با همسایگان و کشور‌های منطقه ارتباط ویژه‌ای برقرار کند و در ماه‌های گذشته و در سفر‌های خارجیِ رئیس و اعضای دولت که به کشور‌های مختلفی سفر داشته‌اند، این را تاکنون عملی کرده و انتفاع اقتصادی در شرایط تحریمی موجود نیز شامل کشورمان شده است. به گفته‌ی سران کشور‌های منطقه و خصوصا همسایگانی که دولت به آن سفر داشته، روابط و حجم مبادلات اقتصادی‌شان با ایران افزایش یافته است.

ظرفیت ارتقای روابط با کشور‌های همسایه بالقوه است و نیازمند فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی است که رئیس‌جمهور و رئیس دستگاه سیاست خارجی کشورمان بار‌ها بر آن تأکید داشته‌اند.

منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ابراهیم رئیسی ، قطر
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان