تاریخ انتشار: ۱۶:۳۶ - ۰۱ اسفند ۱۴۰۰

جزئیات تغییرات حقوق معلمان پس از اصلاح رتبه بندی در مجلس

مجلس شورای اسلامی اشکالات شورای نگهبان با لایحه رتبه‌بندی معلمان را برطرف کرد همچنین ۴۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای آن در ۶ ماهه دوم امسال و سال ۱۴۰۱ تعیین شد.

رتبه بندی معلمان

رویداد۲۴ لایحه رتبه‌بندی معلمان از اوایل دهه ۹۰ مطرح شد و پس از یک دهه کش و قوس، این لایحه در آخرین روزهای دولت دوازدهم به مجلس ارسال و پس از تصویب در مجلس به شورای نگهبان ارسال شد البته شورای نگهبان اشکالاتی را به لایحه‌رتبه‌بندی معلمان وارد و آن را برای رفع ابهامات به مجلس فرستاد.

در ماه‌های اخیر، جمعی از فرهنگیان در استان‌های مختلف کشور در اعتراض به عدم اجرای رتبه‌بندی معلمان تجمعات مختلفی را برگزار کردند، خواسته آنها اجرای دقیق و سریع این لایحه است.

    آنگونه که از میان صحبت‌های مسئولان دولت و مجلس برمی‌آید، رتبه‌بندی معلمان در بودجه سال ۱۴۰۱ دارای اعتبار ۲۵ هزار میلیارد تومانی است اما هم‌اکنون اختلاف‌نظر جدی درباره شیوه اجرای آن و تأمین اعتبار ۱۲.۵ هزار میلیارد تومانی آن برای ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ است.

    در بودجه سال ۱۴۰۰ اعتبار پایداری برای اجرای رتبه‌بندی معلمان در نظر گرفته نشده بود؛ از سوی دیگر کمیسیون آموزش مجلس تغییراتی را در لایحه پیشنهادی رتبه‌بندی معلمان ایجاد کرده است که بار مالی آن را افزایش می‌دهد و همین مسائل محل اختلاف‌نظر در اجرا است.

    با این حال شورای نگهبان با اعمال اشکالاتی به رتبه‌‌بندی مصوب مجلس که مهمترین آن اصل ۷۵ است آن را برای اصلاح مجدد به مجلس ارسال کرد.

    سرنوشت اجرای رتبه‌بندی در سال ۱۴۰۰

    علیرضا منادی؛ سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه اشکالات شورای نگهبان به لایحه رتبه‌بندی معلمان اصلاح شد، گفت: معتقدیم لایحه،  پول به همراه دارد و رتبه‌بندی برای یک سال است که در سال ۱۴۰۰، برای ۶ ماه اجرا می‌شود در نتیجه پول تعیین شده کفایت می‌کرد.

    وی افزود: در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱، ۱۵ هزار میلیارد تومان علاوه بر ۲۵ هزار میلیارد تومان سال آینده برای رتبه‌بندی معلمان در نظر گرفته شد و در مجموع حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان تعیین شد تا اگر امسال مشکلی پیش آمد یا اینکه شورای نگهبان مجدد به مصوبه اشکال گرفت، این موضوع جزء دیون باشد و از محل ۱۵ هزار میلیارد تومان تامین شود.

    امروز (یکشنبه، یکم اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با اصلاح لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان جهت تأمین نظر شورای نگهبان موافقت کرد.


    بیشتر بخوانید: از سر گیری اعتراضات معلمان در سراسر کشور/ گره تصویب طرح رتبه بندی معلمان کجاست؟


    بخشی از اصلاحات لایحه رتبه بندی معلمان بدین شرح است:

    طبق ماده ۳ اصلاح شده، معلمان براساس شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای و تجربه خود در رتبه‌های پنجگانه به ترتیب: آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار می‌گیرند.

    طبق تبصره اصلاح شده ماده ۴، استفاده کارکنان کادر اداری وزارت آموزش و پرورش که برای خدمت معلمی استخدام شده‌اند  نیز مشمول این قانون می شوند.

    در ‌ماده ۵ اصلاحی آمده است: کسب رتبه‌های بالاتر مستلزم حداقل پنج‌سال خدمت در هر یک از رتبه‌ها و کسب سایر شرایط لازم تعیین شده در آیین‌نامه اجرائی این قانون خواهد بود.

    همچنین حداقل سابقه خدمت معلمی برای کسب رتبه‌های دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب(۱۵) و(۲۱) سال است و ارفاقات مذکور در تبصره‌های (۱) و (۲) این ماده، از این مدت کسر می‌شود.

    در ماده ۶ اصلاحی آمده است: برای رتبه‌های موضوع این قانون، فوق العاده رتبه بندی در احکام کارگزینی معلمان تعیین می شود. فوق العاده مذکور برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم حداقل چهل و پنج درصد(۴۵%)، مربی معلم حداقل پنجاه و پنج درصد(۵۵%)، استادیار معلم حداقل شصت و پنج درصد(۶۵%)، دانشیار معلم حداقل هفتاد و پنج درصد(۷۵%) و استاد معلم حداقل نود درصد(۹۰%) مجموع امتیازات حق شغل و حق شاغل و فوق العاده شغل است.

    منبع: تسنیم
    خبر های مرتبط
    خبر های مرتبط
    نظرات شما
    پیشخوان