تاریخ انتشار: ۱۲:۰۶ - ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
خطیب‌زاده در نشست خبری:

موضوعات باقیمانده در وین، جدی‌ترین موضوعات هستند/ با منافع قطعی مردم معامله نخواهیم کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: گفتگو‌ها در وین پیشرفت‌های قابل توجهی داشته، البته دامنه و تعداد موضوعات کاهش جدی پیدا کرده و موضوعات باقیمانده جدی‌ترین موضوعات هستند.

موضوعات باقیمانده در وین، جدی‌ترین موضوعات هستند/ با منافع قطعی مردم معامله نخواهیم کرد

رویداد۲۴ سعید خطیب‌زاده در نشست خبری صبح امروز خود ضمن ارائه گاهشمار دستگاه دیپلماسی در هفته گذشته، در پاسخ به این سوال که برداشته شدن تحریم‌های غیر هسته‌ای یکی از مطالبات ما است، آیا در وین پالسی دریافت کرده‌ایم، گفت: هیات ایران پس از بازگشت از تهران پیشنهادات خود را به صورت مکتوب ارائه کرده است که این موضوع را نیز شامل می‌شود، در چهارچوب گفتگو‌ها لغو کلیه تحریم‌ها فارغ از لیبل آن‌ها در دستور کار و جزو اصول ما است. گفتگو‌ها پیشرفت‌های قابل توجهی داشته البته دامنه و تعداد موضوعات کاهش جدی پیدا کرده و موضوعات باقیمانده جدی‌ترین موضوعات هستند. آقای وزیر در وین هم اعلام کردند که اگر منافع مردم و حقوق مردم زیر پا گذاشته شود با منافع قطعی مردم معامله نخواهیم کرد و حقوق مردم ایران دانش صلح آمیز هسته‌ای است که باید صیانت شود. اگر در چند موضوع باقیمانده تعهد طرف مقابل را ببینیم وارد فاز نهایی شدن توافق می‌شویم و هنوز منتظر تصمیم سیاسی غرب هستیم و هنوز این اراده را ندیدیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص تضامین درخواستی ایران در مذاکرات وین، گفت: نمایندگان ایران به دنبال این هستند که خطوط تعیین شده شورای عالی امنیت ملی به خوبی رعایت شود. ما تضامین حقوقی، سیاسی و اقتصادی می‌خواهیم که ابتکارات خود را ارائه کرده‌ایم. برخی را آمریکا نپذیرفته و حتی اروپا نیز بر پذیرش برخی تضامین از سوی آمریکا تاکید دارد. یکی از مهمترین تضامینی که در مذاکرات اعلام کرده‌ایم تضامین ذاتی شامل برگشت پذیری سریع دستاورد‌های هسته‌ای ایران است که هر میزان آن‌ها نتوانند تضمین ارائه کنند تضامین مورد نظر ایران باید مورد تاکید قرار بگیرد.

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که برخی مقامات غربی از جمله رئیس جمهور فرانسه در خصوص ضرب‌الاجل دستیابی به توافق اظهاراتی داشته‌اند، موضع تهران در قبال این موضوعات یست، گفت: مقامات اروپایی برخی مواقع اشتباهات محاسباتی دارند و فکر می‌کنند می‌توانند با صرف اظهارات سیاسیو در اتاق مذاکره برای خود دستاورد سیاسی به دست بیاورند. اگر برای آن‌ها زمان مهم است نباید هر شب موضوعات فرابرجامی را مطرح کنند. آن‌ها نمی‌توانند در موضوعات هسته‌ای ایران مطالبه‌گر باشند، اما در اتاق مذاکره در خصوص تحریم‌های ایران سکومت کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در خصوص دستاورد‌های سفر هیات ایرانی به کره جنوبی گفت: هیات ایران به درخواست طرف کره‌ای بعد از ملاقات معاون وزیر خارجه کره با آقای باقری در وین به سئول رفت، اما همچنان هیچ اقدام عملی را از سوی کره شاهد نیستیم. مادامی که اموال مردم ایران در بانک‌های کره‌ای مسدود است، هیچ موضوعی را با طرف کره‌ای در دستور کار نخواهیم داشت.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص رابطه وزارت امور خارجه و مجلس در خصوص مذاکرات وین و شروط ۲۵۰ نماینده برای دستگاه دیپلماسی و نقش شورای عالی امنیت ملی در این رود، گفت: شورای عالی امنیت ملی راهبری مذاکرات در وین را به عهده دارد و سران سه قوه از جمله ریاست مجلس شورای اسلامی در این شورا هستند و در مورد جزئیات موارد در جریان قرار می‌گیرند. در دو، سه ماه اخیر هم آقای امیرعبداللهیان چندین بار در صحن مجلس و کمیسیون امنیت ملی با نمایندگان صحبت کرده‌اند. اصل تفکیک قوا اصل مهمی در قانون اساسی است که البته قوا در هماهنگی با هم هستند. ما صدای نمایندگان ملت را شنیده‌ایم و همه تلاش خود را برای درخواست‌های اجرایی نمایندگان به کار خواهیم گرفت و برخی از این مطالبات اجرایی شده است و تصمیم‌گیری در خصوص برخی موضوعات به عهده شورای عالی امنیت ملی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اظهاراتی که توافق وین را با برجام مقایسه می‌کند، گفت: ما در وین توافق جدیدی را مذاکره نمی‌کنیم. برجام یکبار مذاکره و مهر و موم شده و قطعنامه ۲۲۳۱ آن را الزام‌آور است. آنچه امروز در وین مذاکره می‌کنیم مربوط به امکان بازگشت ایالات متحده به برجام براساس اخذ تضامین و انتفاع اقتصادی ملت ایران است. روزی که به توافق برسیم ابعاد و متن توافق را در اختیار افکار عمومی قرار می‌دهیم.

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که با توجه به سخنان وزیر امور خارجه در کنفرانس امنیتی مونیخ مبنی بر اینکه اگر آمریکا حسن نیت نشان دهد با آن‌ها به طور مستقیم مذاکره خواهیم کرد، آیا چنین دیداری صورت خواهد گرفت، گفت: دکتر امیرعبداللهیان چنین صحبتی نکردند که قرائت متن کامل سخنان وزیر امور خارجه این موضوع را مشخص می‌کند. مذاکره مستقیم با ایالات متحده بار‌ها از سوی مقامات آمریکایی درخواست شده است چرا که می‌خواهند برخی موضوعات را در مذاکرات مستقیم مطرح کنند و آقای ترامپ هم چنین درخواستی داشتند و حتی گفته بودند اگر عکسی یادگاری گرفته شود چه دستاورد‌هایی را به همراه خواهد داشت. ما امروز به صورت غیرمستقیم با آمریکایی‌ها مذاکره می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که آمریکا بدهکار است و آیا در این شرایط می‌توان اطمینان یافت که می‌تواند پول ایران را آزاد کند، گفت: هیچ توافقی در وین انجام نمی‌شود مگر اینکه پول ملت ایران به مردمش داده شود.

خبر در حال تکمیل می‌باشد...

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان