تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مطرح شد؛

سروری: فردی که درباره زاکانی استعلام کرده، صلاحیت نداشته است/ سخنگوی شورا: یکی از ورودی‌های تایید حکم شهردار تهران باطل شده است

اعضای شورای شهر تهران همچنان اصرار دارند که استعلام عدم صلاحیت زاکانی تاثیری در وضعیت او ندارد. پرویز سروری از حامیان زاکانی گفته فردی که درباره زاکانی استعلام کرده، صلاحیت نداشته است و علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران نیز می‌گوید فقط یکی از ورودی‌های تایید حکم شهردار تهران باطل شده است و مشکلی وجود ندارد!

غیر قانونی بودن شهرداری زاکانی

رویداد۲۴ مرتبط نبودن تحصیلات زاکانی و نداشتن سابقه اجرایی سبب شد تا درباره تایید حکم او به عنوان شهردار تهران شبهه‌هایی مطرح شود. برخی از اعضای موافق زاکانی می‌گفتند تا زمانی که حکم شهرداری او از سوی وزیر کشور صادر شود، آیین‌نامه انتخاب شهرداران نیز اصلاح خواهد شد، اتفاقی که تا همین امروز نیز نیفتاده است. در نهایت وزیر کشور حکم شهرداری زاکانی را به استناد یک استعلام از سازمان امور استخدامی صادر کرد.

مهدی جمالی نژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در آن زمان گفت که «سازمان امور اداری و استخدامی کشور صراحتا در پاسخ به استعلام وزارت کشور، طی نامه‌ای رسمی، شرایط آقای زاکانی برای تصدی سمت شهردار تهران را کافی دانست و وی را واجد شرایط قانونی لازم برای این جایگاه دانست.»

او البته علاوه بر اشاره به استعلام از سازمان امور استخدامی گفت که «برای اتقان موضوع، وزیر کشور طی نامه‌ای خطاب به معاون اول رئیس جمهور از هیات دولت نیز استفسار کرد که هیات وزیران ضمن بلااشکال بودن تصدی پست شهرداری تهران توسط زاکانی باتوجه به هم‌ترازی شهردار کلانشهر‌ها با مقامات توسط هیات وزیران، تصمیم در این باره را از اختیارات وزیر کشور دانست لذا در این خصوص نیازی به تغییر آیین‌نامه ندانست و اکنون صدور حکم شهرداران کلانشهر‌های بالای یک میلیون نفر به پشتوانه قانون و تایید و مجوز هیات وزیران انجام شده و صورت خواهد گرفت.»

در نهایت علیرضا زاکانی به عنوان شهردار تهران انتخاب شد، اما از آنجایی که حقوقدانان حکم او را غیر قانونی می‌دانستند همزمان اعلام شد که اگر شخصی علیه حکم وزیر کشور شکایت کند دیوان عدالت اداری احتمالا رای به باطل بودن استعلام خواهد داد.

در شهریور ماه، همت‌علی شاه‌نظری طی نامه‌ای به رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بر صلاحیت کامل زاکانی برای تصدی سمت شهرداری تهران تأکید کرده بود. امروز این نامه از سوی مرجع قضایی رد شده است.

علی دشتی حقوقدان در گفت‌وگویی اعلام کرده که اگر امضای وزیر کشور بر حکم زاکانی بر اساس نامه ابطال شده نباشد زاکانی با وجود ابطال نامه می‌تواند در شهرداری بماند. اگر به استناد بر نامه ابطال شده حکم صادر شده باشد (با توجه به این که حکم عمومی دیوان قابل ابطال نیست) شورای شهر یا باید مجددا زاکانی را به عنوان شهردار انتخاب و به وزارت کشور معرفی کنند تا فرایند نهایی شدن حکم طی شود یا اینکه گزینه دیگری را انتخاب کند.

سروری: فردی که درباره زاکانی استعلام کرده، صلاحیت نداشته است

پرویز سروری نائب رییس شورای شهر تهران و از نزدیکان زاکانی در گفتگو با رویداد۲۴ در توضیح حکم دیوان عدالت اداری بر این موضوع که صادر کننده استعلام، صلاحیت اعلام نظر را نداشته تایید می‌کند. او می‌گوید: دیوان گفته که این فردی که به استعلام پاسخ داده، سمت نداشته که بگوید آقای زاکانی مقام سیاسی است یا نه. اما همزمان در پایان نیز تاکید کرده که اساسا سازمان امور استخدامی صلاحیت حرفه‌ای مورد سنجش قرار دادن جایگاه شهردار را ندارد و مشکلی در این زمینه نیست.

نادعلی: تنها یکی از ورودی‌های تایید حکم شهردار تهران باطل شده است

همچنین علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران نیز در این‌باره به رویداد۲۴ می‌گوید: سخنگوی شهرداری تهران باید در این‌باره اظهار نظر کرده و نظر حقوقی شهرداری را اعلام کند، اما آنطور که من از آقای کرمی رییس مرکز حقوقی شهرداری تهران استعلام گرفتم، مشکل خاصی در نتیجه ایجاد نخواهد کرد، چون استعلام از سازمان امور استخدامی یکی از راه‌های ورود به تایید حکم شهردار تهران بوده است و وزیر کشور اختیار دارد؛ لذا طبعا اگر بخواهد اتفاق جدی ایجاد کند همه ما حساس هستیم.

او در پاسخ به این پرسش که احتمال ابطال حکم شهردار تهران وجود دارد یا نه، تاکید می‌کند: اگر بنای ابطال حکم باشد وزارت کشور یا سازمان بازرسی باید اعلام کند. یکی از ورودی‌هایی که برمبنای آن حکم انشا شده باطل شده و سایر ورودی‌ها باطل نشده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
2
8
خدا فقط این صلاحیت را به شماها داده که گند بزنید به زندگی مردم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
چه گندی، اصلا لازم نیست رشته مرتبط داشته باشه یه عده مغرض از استخدام یه فرد مسئول و کار بلد و شجاع والبته پاکدست دردشون گرفته چشم دیدن امثال دکتر زاکانی رو ندارند چون به نفع مردم خدمت میکنه اگر خدای نکرده مثل بعضیها در دوره قبلی اهل داتت و اختلاص بود همه خفه میشدن حالا چون زاکانی شهرداره همه کارشناس شدن،اصلا شهرداران قبلی مگه همشون رشته مرتبط داشتن، پس درست انتخاب شده که دردتون گرفته مشکل رشته مرتبط نیست همین الان چندشهر پزشک و دندانپزشک شهردار شده سواد رسانه ای داشته باشید که گول حرفهای هرکسی نخورید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
0
2
قانون هیچ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
4
0
خداروشکر، معلومه درست انتخاب شده که خیلیها دردشون گرفته والا کی تا حالا دوره های قبلی به رشته مرتبط توجه داشتن ؟ چون این آدم خار چشمشونه، و چیزی تو پرونده اش پیدا نکردن گیر دادن به رشته تحصیلیش، همین الان چند شهر شهردار پزشک و دندانپزش داریم#سواد رسانه ای
Milad
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
1
3
تعیین صلاحیت ، صحت و درستی فعل و مسایل اینچنینی با نظر مقام قضایی است م جناب سروری نمی‌تواند برای مقام قضایی تعیین تکلیف کند ، در ضمن بهتر است ایشان
و آقای نادعلی در کار قوه قضاییه دخالت نکنند و برای پست و مقام دنیوی حمایت بیجا نفرمایند ، همچنین باید برای مثال گفت : زمانی که یک نفر حتی مدرک همسو دارد و در امتحان وکالت هم قبول شده است باید در حدود کمتر از دو سال کارآموزی کند تا بتواند در امورات یک نفر مداخله کرده و وکیل او باشد ، در حالی که این آقا حتی یک روز هم سابقه اجرایی در این کار را ندارد و مدرک مرتبط و همسو هم ندارد و قرار است که در امورات شهری یک کلان شهر تصمیم گیری کند ؟؟؟؟؟؟ قضاوت با شما
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
0
1
چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است مدیران خط قرمز نیستند
ات
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
0
5
بالاخره همه باید تابعه قانون باشبم دیوان عدالت اداری رلی داده وباید زاکانی از شهرداری برود اگر پایبنده به قانون هستیم
فرهاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
4
0
به کوری چشم آنها که شهرداری زاکانی ندارند
زاکانی شهرداره
این نقرزدن ها نمی‌خوام
به مردم خدمت کرد
این چند وقت که مسولین به مردم خدمت میکنند
یک سری چوب لای چرخ می‌زارن
البته میدانیم همین افراد بانیان وضع کنونی
بابا اعتبارتون تموم شده اینقدر دست و پا میزنید براچیست
بزارید مردم به آسایش برسن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
0
4
بخاطر منافع خودش و بستگانش داره گند میزنه به تهران این از پس یه محل بر نمیاد چطوری میخواد از پس تهران بر بیاد خودش و بستگانش رو از شهرداری اخراج کنید
رضا
|
France
|
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
0
4
قسم خورده اند نذارن آب خوش از گلوی ملت پایین بره یه عده هم ازشون حمایت میکنن پرونده های رنگارنگ قالیباف رو بدون رسیدگی بستن حالا نوبت این جانی هستش که گوشه ای از بیت المال رو غارت کنه
مدافع ولایت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
0
4
شما که میخورید برید کنار یه جای دنج بشینید با دامادتان بخورید تا افراد متخصص بیان سرکار و گشایشی برای جوانان مملکت باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
0
1
باید گفت احسن بریک نفرو......به اعضای شورای شهرتهران
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان