تاریخ انتشار: ۱۵:۱۶ - ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

ایجاد شکاف در اعتماد مردم به نظام سلامت/ آمار واکسیناسیون وجود دارد اما نمی‌خواهند منتشر کنند!

در حالی مطالبه شفافیت آمارهای تأثیر واکسیناسیون بر بستری و ابتلا به کرونا از سوی مردم افزایش پیدا کرده است که وزارت بهداشت از ارائه آمار مستدل از واکسن زده‌ها و واکسن‌نزده‌های بستری و فوت شده ناشی از اومیکرون شانه خالی می‌کند.

واکسن ویروس کرونا

رویداد۲۴ در روز‌های گذشته که اومیکرون در جامعه تعداد زیادی از مردم را به خود گرفتار کرده و برخلاف نظر‌های پیشین آمار‌های بستری در بیمارستان‌ها و مرگ را افزایش داده است، این پرسش در میان مردم به وجود آورده که واکسیناسیون چه تأثیری بر پیشگیری از بستری و مرگ و میر به وجود آورده است؟ در همین حال آماری از تأثیر واکسیناسیون و عوارض آن وجود ندارد و وزارت بهداشت نیز در پاسخ به خبرنگاران گفته است که این آمار‌ها باید در مراجع مختلف جمع‌آوری شود.

عدم اهتمام در ارائه اطلاعات درباره اثربخشی واکسن‌های کرونا

این استدلال وزارت بهداشت در حالی است که مسعود یونسیان، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکان گفته است که اهتمامی برای انتشار اطلاعات درباره اثربخشی واکسن‌ها در پیشگیری از بستری و فوت ناشی از کرونا در وزارت بهداشت وجود ندارد. نتیجه آن، این است که واکسیناسیون دوز دوم از دوز اول فاصله دارد، چند میلیون نفر نوبت دوز دوم آن‌ها رسیده و دوز دوم را تزریق نکرده‌اند، چند میلیون نفر هم که نوبت دوز سوم آن‌ها رسیده، دوز سوم را تزریق نکرده‌اند.

وی همچنین به باشگاه خبرنگاران جوان یادآور شد: می‌توان سوالاتی مانند اینکه چند درصد بستری شدگان کرونا واکسن زده یا نزده‌اند را پاسخ داد. هر فردی که در بیمارستان بستری می‌شود، کد ملی او در سامانه مدیریت بیمارستانی ثبت می‌شود. از طرفی با کد ملی می‌توان اطلاعات واکسیناسیون فرد را از سامانه واکسیناسیون کرونا استخراج کرد و هر دو سامانه را در اختیار وزارت بهداشت قرار دارند. مگر می‌شود وزارت بهداشت آمار نداشته باشد؟

خدشه به ساحت سلامت اجتماعی با عدم ارائه آمار واقعی

احسان آقاپور، دکترای سلامت اجتماعی در گفتگو با جامعه ۲۴، با تأکید بر اینکه نظام سلامت هر کشور یکی از سیستم‌هایی است که مردم باید به آن اعتماد و باور جدی داشته باشند، گفت: این نظام ارتباط مستقیمی با سلامت و جان مردم دارد. این سیستم باید بتواند در بین مردم اعتمادسازی کند. کرونا یکی از معدود بیماری‌هایی است که همه مردم را دربر گرفته و همه شهروندان بلا استثنا به دنبال فعالیت‌های پیشگیری و یا درمان این بیماری هستند. یکی از این فعالیت‌ها هم که مردم به شدت پیگیر آن هستند واکسن‌هایی هستند که برای این بیماری تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. اینکه دیدگاه مردم به این واکسن‌ها چه باشد به رفتار، حرکت و برنامه‌هایی باز می‌گردد که نظام درمانی کشور انجام می‌دهد.

وی افزود: آن چیزی که در دو سال اخیر مشاهده کردیم این بود که مردم در روز‌های نخست واکسیناسیون اعتماد کامل داشتند، به این دلیل که هیچ نوع پنهانکاری و فعالیتی که اعتماد مردم را خدشه‌دار کند وجود نداشت و مردم به تمام فعالیت‌ها اعتقاد راسخ داشته و برای دریافت واکسن به مراکز مختلف مراجعه می‌کردند؛ آمار‌های واکسیناسیون در چند ماه اخیر گویای این مورد است.


بیشتر بخوانید: ۳ تردید مهم که واکسن‌سازان داخلی داشتند/ کرونا ایران را ۲۰ سال در فناوری واکسن‌سازی جلو برد


عدم شفافیت و دوگانگی بین نظام سلامت و شعور عامه

آقاپور با اشاره به کاهش مراجعه مردم به مراکز واکسیناسیون، اظهار کرد: متأسفانه در فرایند واکسیناسیون، شفافیت اطلاعات در خصوص واکسن، تأثیر بر بیماری و میزان بستری و مرگ و میر وجود ندارد به همین دلیل مردم به شک و دودلی مبتلا شده‌اند. اگر آمار و داده‌هایی در خصوص بیماری، درمان و واکسن از مراجع معتبر صادر شود مردم به آن اعتماد می‌کنند، در غیر این صورت مردم به دریافت این داده‌ها از منابع غیر معتبر سوق داده می‌شوند و این یک دوگانگی علمی بین سلامت و شعور همگانی ایجاد خواهد کرد و اعتماد عمومی خدشه‌دار می‌شود.

این کارشناس سلامت اجتماعی با بیان اینکه ایجاد فضای اعتقاد و اعتماد به ساحت سلامت اجتماعی بسیار زمان‌بر و سخت است، گفت: وقتی این ساحت خدشه‌دار شد بازهم زمان زیادی خواهد برد تا این اعتماد دوباره ترمیم شود. حال با توجه به اینکه مردم این شفافیت را از وزارت بهداشت سراغ ندارند موجب شده تا این ساحت سلامت اجتماعی به دلیل از بین رفتن اعتماد عمومی به نظام سلامت خدشه دار شود که این خود عامل بسیاری از بیماری‌ها، تنش‌ها و آسیب‌های زیادی در سطح جامعه است.

نداشتن آمار تأثیر واکسیناسیون، عذر بدتر از گناه

وی با اشاره به استدلال وزارت بهداشت مبنی بر اینکه داده‌ای در رابطه با واکسیناسیون وجود ندارد یا جمع‌آوری و جمع‌بندی نشده است، اظهار کرد: به نظر من چنین داده‌ای وجود دارد، اما نمی‌خواهند منتشر شود و اگر هم وجود نداشته باشد که عذر بدتر از گناه است. مگر می‌شود برنامه‌ای به این گستردگی در نظام سلامت کشور برای جمعیت بسیار بزرگی رخ دهد و ۱۰۰ درصد جامعه با آن درگیر باشد، اما شفافیت اطلاعات که یک وظیفه ذاتی برای نظام سلامت است وجود نداشته باشد.

این کارشناس سلامت اجتماعی بیان کرد: وقتی شفافیت اطلاعات وجود داشته باشد، ناخودآگاه روش‌های پیشگیری، درمانی و هدایت مردم برای اجرای برنامه‌های سلامت بیشتر می‌شود، اما اگر در اعلام این مسائل رودربایستی داشته باشیم مسلما نتیجه لازم را هم نخواهیم گرفت.

سرمایه‌گذاری بی نتیجه در واکسیناسیون

وی در ادامه گفتگو با جامعه ۲۴ تأکید کرد: فقط آمار تأثیر واکسیناسیون در ابتلا، بستری و مرگ و میر مهم نیست بلکه حتی نوع واکسن استفاده شده و اثر و عوارض آن نیز باید مشخص باشد و تأثیر آن بر این بیماران و پیشگیری از ابتلا، بستری و مرگ نیز مشخص باشد. وقتی چنین چیزی وجود داشته باشد وزارت بهداشت برنامه خود را به گونه‌ای خواهد چید که برنامه تولید، خرید و واردات واکسن به سمت واکسن‌های موثر‌تر پیش‌ خواهد رفت. در غیر این صورت نخست سلامت جامعه به خطر خواهد افتاد و دوم اینکه اثرات زیانباری از سرمایه‌گذاری بی‌رویه و بی‌نتیجه برای تولید و واردات واکسن‌هایی با تأثیرگذاری کمتر رخ خواهد داد.

آقاپور یادآور شد: اگر هم آمار داریم، اما اعلام نمی‌کنیم نیز دو مورد رخ خواهد داد، مردم اطلاعات غیر واقعی را از منابع غیر مرتبط دریافت کرده و واکسن هراسی در سطح جامعه افزایش پیدا می‌کند. از سوی دیگر نیز یک بی میلی برای مراجعه به واکسن در سطح مردم رخ خواهد داد چرا که مردم نمی‌دانند این واکسیناسیون تأثیری در سلامت آن‌ها داشته یا خیر؟ ادامه این کار نیز موجب زیان به جامعه و افزایش هزینه به سلامت جامعه خواهد شد.

وی افزود: هر زمان، یک نظام اجتماعی به ویژه نظام سلامت توانسته با شفافیت با مردم رفتار کند، از مردم پاسخ مثبت دریافت کرده است و هر زمان این شفافیت نباشد، مردم هم پاسخ دقیقی به آن نداده‌اند و حتی آینده اعتماد به نظام اجتماعی را در مسائل دیگر از بین خواهد برد.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ویروس کرونا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
رضا
|
France
|
۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
0
1
قابل توجه پاچه خواری که واکسیناسیون تو لیست موفقیتهای کپی پیست شده اش بود
راستی چیکار کردی با اون لیستت؟؟
چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آش پختی باهاش؟؟؟؟
لابد یه وجب هم روغن بود روش !!!!!!!
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان