تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۰۷ اسفند ۱۴۰۰
کنعانی‌مقدم:

در سفر مسئولان به کشور‌های منطقه باید روی عدم مداخله در مذاکرات وین تاکید شود/ تا پرونده کرسنت به نقطه مطلوبی نرسد، نمی‌توان روی همکاری با قطر حساب باز کرد

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت با توجه به اینکه قطر در صادرات نفت فعال است اگر مشکلات پرونده کرسنت حل نشود نمی‌توان روی همکاری با این کشور در موضوع صادرات انرژی حساب باز کرد.

در سفر مسئولان به کشور‌های منطقه باید روی عدم مداخله در مذاکرات وین تاکید شود/ تا پرونده کرسنت به نقطه مطلوبی نرسد، نمی‌توان روی همکاری با قطر حساب باز کرد

رویداد۲۴ حسین کنعانی‌مقدم تحلیلگر سیاسی اصولگرا در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در ارزیابی سفر رئیسی به قطر گفت: دولت سیزدهم در راستای برنامه‌های سیاست‌های خارجی خود یعنی برقراری روابط و توسعه همکاری بیشتر با کشور‌های همسایه اسلامی عربی، به قطر رفت از این جهت، سفر رئیس‌جمهور به آن کشور بسیار مهم بود. حتی سفر به قطر می‌تواند در راستای مذاکرات ایران و عربستان سعودی هم مطرح شود. چون قطر به همراه عربستان، یکی از رقبای جدی مسائل منطقه‌ای در حاشیه جنوب خلیج فارس است. در عین حال، مسائل مشترک بسیار مهمی میان ایران و قطر، به ویژه در پرونده کرسنت وجود دارد که در چارچوب بسیار مشخصی جلو می‌رود و اگر قطر نخواهد از اقدامات خود در این موضوع دست بردارد، قطعاً نمی‌تواند روابط دوستانه‌ای با ایران داشته باشد.

وی در ادامه گفت: مسئله بعدی حضور رژیم صهیونیستی در خلیج فارس بوده که نیازمند همکاری بیشتر ایران با کشور‌های عربی برای جلوگیری از حضور هرچه بیشتر آن‌ها در منطقه است. قطر این پتانسیل را دارد که در این زمینه هم با ایران همکاری نزدیکی داشته باشد.

کنعانی‌مقدم درباره مشکلات ایران در موضوع صادرات انرژی که اخیرا مشکلاتی داشت و اینکه به نظر شما آیا قرار است با این سفر اقدامات جدیدی انجام شود، گفت: قطر می‌تواند به عنوان یکی از کشور‌هایی که در رابطه با صادرات نفت فعال است، نسبت به این موضوع همکاری مستقیمی با ایران داشته باشد و این مشکلات را تسهیل کند، همانطور که عمان نیز این کار را انجام می‌دهد. اما به نظر می‌رسد تا پرونده کرسنت به یک نقطه مطلوبی نرسد نمی‌شود روی همکاری با قطر حساب باز کرد.


 بیشتر بخوانید: جنگ روسیه و اوکراین به شکست مذاکرات وین منجر می‌شود؟


این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که قطر چقدر در صادرات انرژی می‌تواند به ما کمک کند و چقدر ضرورت دارد در این فضا گفتگو‌ها با عربستان سعودی جدی‌تر شده و زودتر به نتیجه برسد و اختلافات به پایان برسد گفت: زمانی که قطر با عربستان درگیر و توسط آن کشور هم تحریم شد، تنها کشوری که به قطر کمک کرد، ایران بود. به نظر می‌رسد قطر به ما بدهکار است. در این زمینه آن‌ها باید طوری مناسباتشان را با ما تنظیم کنند که نزدیکی ما به عربستان باعث قطع روابط ایران و قطر یا ایجاد اخلال در این روابط نشود.

وی افزود: به نظر می‌رسد مهم‌ترین بحثی که ایران در مذاکرات وین دارد، این است که کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس از مداخله در مذاکرات خودداری کنند که عمدتاً این مداخله به نفع صهیونیست‌ها است و اگر این سفر‌ها بتواند مانع از اینگونه مداخلات باشد و در این سفر‌های روی این مسالت تاکید شود، می‌توانیم بگوییم اثر مثبتی داشته است که امیدواریم اینگونه باشد.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان