تاریخ انتشار: ۱۳:۵۸ - ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

بازی جریان‌های پشت پرده با زندگی چند هزار معلم حق‌التدریس

مانع تراشی و ایجاد وقفه در استخدام گروه سوم معلمان حق‌التدریسی در حالیست که آموزش و پرورش به کارگیری چند هزار نفر دیگر که گفته می‌شود شامل برخی از آموزشیاران نهضت سوادآموزی، روحانیون و تحصیل کرده‌های حوزه علمیه، خانواده‌های ایثارگر و برخی دیگر که هویت‍شان مبهم است را در قالب گروه چهار و پنج در دستور کار قرار داده است.

بازی جریان‌های پشت پرده با زندگی چند هزار معلم حق‌التدریس

رویداد۲۴ بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و آیین نامه تعیین تکلیف معلمان حق‌التدریس، وزارت آموزش و پرورش موظف شده است بر اساس قانون تبصره ۱۰ ماده ۱۷ با هدف جبران کمبود نیروی آموزشی این وزارتخانه، چند هزار نیروی حق‌التدریس را که سابقه همکاری با آموزش و پرورش را دارند پس از گذراندن دوره‌های آموزشی در دانشگاه فرهنگیان تعیین تکلیف و استخدام کند.

این موضوع در حالی است که در دولت قبلی همه سازوکار‌های آن انجام گرفته بود و در مرحله نهایی شدن قرار گرفت و از جمع حق التدریسی‌ها چند هزار نفر تحت عنوان گروه‌های یک و دو بلافاصله پس از گذراندن دوره آموزش در دانشگاه فرهنگیان به استخدام آموزش و پرورش درآمدند.

به گزارش جامعه ۲۴، با روی کار آمدن دولت جدید و آغاز فعالیت وزیر جدید آموزش و پرورش ادامه این طرح با چالش مواجه شده و استخدام گروه سوم که همزمان با گروه اول و دوم وارد دانشگاه فرهنگیان شده بودند در یک تبعیض آشکار متوقف شد که همین موضوع چالش‌هایی را در سطح کشور ایجاد کرده است.

عدم اجرای به‌موقع این آیین‌نامه هم‌اکنون اعتراضات گسترده معلمان حق‌التدریس مشمول این آیین‌نامه را در استان‌های مختلف کشور و در مقابل وزارتخانه آموزش و پرورش به دنبال داشته است به صورتی که هر روز شاهد تجمع هزاران نفر از این گروه از معلمان در وزارت آموزش و پرورش، ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها و گا‌ها نیز مقابل مجلس شورای اسلامی هستیم، نکته آنکه به جز تعدادی از نمایندگان مجلس که در جمع معلمان معترض حق‌التدریس حضور یافته‌اند کسی پاسخگوی اعتراضات آنان نیست.

به گفته این معلمان معترض، در روند به کارگیری معلمان حق‌التدریس این افراد برای گذراندن دوران آموزشی در دانشگاه ابتدا بر اساس معیار‌های مبهم و نامشخص به سه گروه تقسیم شدند و هر سه گروه با فاصله چند هفته پس از همدیگر وارد دانشگاه فرهنگیان شدند و دوران آموزشی لازم را پشت سر گذاشتند. از این سه گروه، گروه‌های اول و دوم در ماه‌های پایانی دولت قبل بلافاصله به استخدام آموزش و پرورش در آمده و احکام کارگزینی آن‌ها صادر شد.

با روی کار آمدن وزیر جدید آموزش و پرورش در حالی که انتظار می‌رفت گروه سوم نیز بعد از گروه‌های اول و دوم استخدام و احکام کارگزینی‌شان صادر شود این روند متوقف و استخدام آن‌ها در هاله‌ای از ابهام فرو رفته و با گذشت چند ماه از این کار این گروه که چند هزار نفر هستند همچنان بلاتکلیف هستند که همین موضوع اعتراض گسترده این معلمان را به دنبال داشته که همچنان نیز ادامه دارد.

به گزارش جامعه ۲۴، اعتراضات چند هفته‌ای گروه سوم حق‌التدریسی‌ها در مقابل وزارت آموزش و پرورش علاوه بر مشکلاتی که در تهران و محل وزارتخانه آموزش و پرورش ایجاد کرده حتی به رسانه‌های خارجی هم کشیده شده است.

مانع تراشی و ایجاد وقفه در استخدام گروه سوم در حالیست که آموزش و پرورش به کارگیری چند هزار نفر دیگر که گفته می‌شود شامل برخی از آموزشیاران نهضت سوادآموزی، روحانیون و تحصیل کرده‌های حوزه علمیه، خانواده‌های ایثارگر و برخی دیگر با هویت مبهم را در قالب گروه چهار و پنج در دستور کار قرار داده که همین موضوع حرف و حدیث‌های بسیاری را به دنبال داشته و سوالات زیادی را ایجاد کرده است.

اکنون سوال عمده حق‌التدریسی‌های معترض آن است که چرا درحالی‌که گروه‌های اول و دوم بلافاصله به استخدام آموزش و پرورش در آمده‌اند، گروه سوم همچنان بلاتکلیف هستند و علت این تبعیض چیست؟ سوال دیگر این گروه آن است درحالی‌که گروه سوم همچنان در انتظار استخدام و بلاتکلیف هستند تشکیل پرونده برای چند هزار نفر دیگر به سرعت و در قالب گروه ۴ و ۵ چه معنایی دارد؟

اعتراضات نیرو‌های حق التدریس گروه سوم در حالیست که در هفته‌های گذشته مسئولان آموزش و پرورش بار‌ها قول داده‌اند که قبل از پایان سال ۱۴۰۰ احکام استخدامی این معلمان صادر می‌شود، اما در عمل تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه به عمل نیامده است و این روز‌ها نیز هیچ‌کدام از مسئولان آموزش و پرورش به صورت شفاف جوابگوی این اعتراضات نبوده و سکوت اختیار کرده‌اند.

در همین زمینه برخی اخبار و روایت‌های تایید نشده حاکی از آن است که سازمان امور استخدامی کشور برای صدور احکام کارگزینی گروه سوم مشکلی ندارد، اما آموزش و پرورش بر اساس فشار‌های برخی لابی‌ها و حتی نفوذ برخی نماینده‌های مجلس اصرار دارد که همزمان با استخدام گروه سوم که سوابق کاری‌شان بر کسی پوشیده نیست نسبت به استخدام گروه چهارم و پنجم همزمان با گروه سوم اقدام کند آن هم در شرایطی که گفته می‌شود سازمان امور استخدامی عنوان کرده است بودجه و برنامه‌ای برای استخدام گروه چهار و پنج ندارد.

در این زمینه به نظر می‌رسد حق التدریسی‌های گروه سوم در واقع گروگان گروه‌های چهار و پنج و ابزاری برای به‌کارگیری گروه‌های دیگر و باج‌گیری از سازمان امور استخدامی کشور شده‌اند، حال که اعتراضات این گروه در سطح استان‌ها و کشور و خصوصاً تجمع چند هفته‌ای آن‌ها مقابل وزارتخانه آموزش و پرورش سر و صدا‌های زیادی را به وجود آورده و حتی باعث انتقاد‌های تند برخی نمایندگان از عملکرد وزارت آموزش و پرورش در این زمینه را به دنبال داشته است انتظار این است که اولا وزیر آموزش و پرورش دست از سکوت و عدم موضع‌گیری نسبت به این موضوع برداشته و در وهله دوم نیز نمایندگان مجلس در خصوص ابهامات زیاد این موضوع شفاف‌سازی کرده و پاسخگوی وعده‌های داده شده و عمل به آیین‌نامه به‌کارگیری و تعیین تکلیف افراد گروه سوم باشند.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
0
1
با این کارها و حق کشی ها و سرگردان کردن مردم تازه از مردم بچه هم می خواهند!
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان