تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۰۷ آبان ۱۳۹۵
حسین کاشفی در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ مطرح کرد

ضرورت حمایت مجلس از وزرای روحانی

به گفته یک عضو خانه احزاب با دفاع از تغییرات در کابینه دولت روحانی و با اشاره به وزرای پیشنهادی معرفی شده به مجلس تاکید کردبا توجه به در پیش بودن انتخابات و همچنین قرار گرفتن در دوره پسابرجام فارغ از تعامل بین دولت و مجلس رای اعتماد به وزرای پیشنهادی از سوی مجلس از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.
رویداد۲۴به گفته یک عضو خانه احزاب با دفاع از تغییرات در کابینه دولت روحانی و با اشاره به  وزرای پیشنهادی معرفی شده به مجلس تاکید کردبا توجه به در پیش بودن انتخابات و همچنین قرار گرفتن در دوره پسابرجام فارغ از تعامل بین دولت و مجلس رای اعتماد به وزرای پیشنهادی از سوی مجلس از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. 

حسین کاشفی در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ با اشاره به شرایط حساس کشور در آستانه انتخابات و نیز آغاز دوره پسابرجام و رفع تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران، گفت: معرفی وزرای پیشنهادی از سوی آقای روحانی به مجلس شورای اسلامی در شرایطی اتفاق افتاده است که جمهوری اسلامی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد، بنابراین موضوع رای اعتماد به وزرای پیشنهادی فارغ از تعامل بین دولت و مجلس از یک درجه بالای اهمیت در راستای تحقق اهداف کلان کشور برخوردار است. 

این عضو اصلاح طلب خانه احزاب همچنین به موقعیت حیاتی وزارتخانه‌های ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین آموزش و پرورش در جامعه اشاره کرد و افزود: در یک کشور توسعه یافته نظیر ایران جوانان جایگاه ویژه و تعیین کننده‌ای در سرنوشت کشور دارند. بنابراین انتخاب هرچه سریع‌تر وزرای این وزارتخانه‌ها می‌تواند نقش اساسی و سازنده‌ای در موضوعات مرتبط با جوانان از قبیل ورزش و آموزش داشته باشد. 

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه افزود: فراموش نکنیم که آقای روحانی در شرایطی دولت را تحویل گرفتند که محدودیت‎های سلیقه‌ای زیادی در عرصه فرهنگ وجود داشت و بر همین اساس نیز دولت تدبیر و امید با برنامه و اهداف مشخصی در این عرصه وارد رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری شد.

وی افزود: جامعه فرهنگی نیز با استناد بر همین محور‌ها و برنامه‌ها تصمیم به حمایت از آقای روحانی گرفتند، بر همین اساس بدیهی است که با انتخاب هرچه سریع‌تر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی زمینه لازم برای اجرای اهداف و اقدامات دولت روحانی فراهم خواهد شد. 

کاشفی با بیان اینکه سرپرست یک وزارتخانه در مقایسه با وزیر در محدودیت‌ها بیشتری قرار دارد، اعلام کرد: قطعا اگر وزرای پیشنهادی آقای روحانی در جلسه رای اعتماد  ناکام بمانند، این وزارت خانه بدون متولی و سرپرست نخواهند بود، ولی‌‌ همان طور که همه می‌دانیم یک سرپرست نمی‌تواند در حد و اندازه یک وزیر در وزارت خانه تصمیم گیری و فعالیت کند. به ویژه در موضوعی مثل وزارت خانه آموزش و پرورش که در ابتدای سال تحصیلی قرار داریم و تعلل در این خصوص می‌تواند بخش آموزشی، معلمان و همین دانش آموزان را با آسیب‌هایی مواجه کند. 

او در ادامه با تاکید بر اینکه تغییر در کابینه از حقوق و اختیارات قانونی هر رییس جمهوری است، اعلام کرد: از آنجایی که رییس جمهوری در معرض رای مستقیم مردم قرار می‌گیرد و می‌بایست پاسخگوی مطالبات مردمی و اقدامات کابینه باشد، بنابراین همواره این نیاز برای رییس جمهوری وجود دارد که از افرادی در دولت بهره ببرد که همفکر و هم جهت با برنامه‌های دولت قدم بر می‌دارند. 

این عضو اصلاح طلب خانه احزاب، ادامه داد: از طرف دیگر باید این نکته را لحاظ کنیم که دولت بعد از انتخابات مجلس دهم این فرصت را داشت تا تغییرات لازم را در کابینه لحاظ کند و در این فرآیند برخلاف گذشته نگران جریان‎های تندرو در مجلس نباشد.

او ادامه داد: بر اساس این نکات و در یک جمع بندی کلی باید گفت که چه مجلس و چه احزاب می‌بایست در جهت حمایت از تغییرات در کابینه قدم بردارند. 

کاشفی نسبت به جریان سازی برخی جناح‌های سیاسی علیه دولت به ویژه مساله تغییرات در کابینه واکنش نشان داد و افزود:‌‌ همان طور که رییس جمهوری موظف است وزرای دولت را انتخاب و به مجلس معرفی کند، این اختیار را دارد که چنانچه اختلالی یا تعویقی در برخی اقدامات دولت صورت گرفت، تصمیماتی در جهت اصلاح کابینه اتخاذ کند. حال ممکن است عده خاصی نسبت به این تغییرات یا لیست پیشنهادی انتقاداتی را وارد کنند، در حالی‎که یک دولت برای تقویت خود نیازمند افراد هم تراز و همفکر است و قطعا نمی‌توان دولت را با افکار متفاوت و چه بسا عقب نشینی از مواضع به جلو پیش برد.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان