تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۱۳ اسفند ۱۴۰۰

شورای حقوق بشر سازمان ملل به تسکیل کمیته تحقیقات درباره اوکراین رای داد

شورای حقوق بشر سازمان ملل در جریان مناظره فوری درباره اوکراین که از پنجشنبه آغاز کرده و امروز جمعه ادامه داشت با رای موافق اکثریت طرح انتصاب یک هیات سه نفره از کارشناسان برای نظارت بر حقوق بشر در اوکراین را تصویب کرد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل به تسکیل کمیته تحقیقات درباره اوکراین رای داد

رویداد۲۴  به نقل از آسوشیتدپرس، شورای حقوق بشر سازمان ملل با ۳۲ رای موافق در برابر ۲ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع، این قطعنامه که از سوی بسیاری از کشور‌های غربی و سایر کشور‌های منتقد حمله روسیه به اوکراین مطرح شد را تصویب کرد.

تنها روسیه و اریتره با این قطعنامه مخالفت کردند و چین به آن رای ممتنع داد.

این رای گیری طی امروز جمعه در اوج یک نشست مناظره فوری این شورا که به درخواست اوکراین برگزار شده و در طی آن اکثر اعضای شورا روسیه را مورد انتقاد قرار دادند صورت گرفت.

سادیک ارسلان، سفیر ترکیه در مقر سازمان ملل در ژنو، در جریان مناظره این شورای ۴۷ عضوی گفت، کشورش "آماده است هر گونه تلاشی را در هر قالبی در جهت دستیابی به راهی صلح آمیز برای خروج از این وضعیت تسهیل کند. "

امین ژاپارووا، معاون وزیر امور خارجه اوکراین و گنادی گاتیلوف، سفیر روسیه در مقر سازمان ملل در ژنو، پس از گشایش این جلسه از سوی میچل باچله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، در شورا سخنرانی کردند.

ژاپارووا که سابق بر این مجبور به ترک خانه اش در کریمه به هنگام الحاق این منطقه به روسیه در سال ۲۰۱۴ شده، گفت: "تن‌ها دلیلی که این اتفاق می‌افتد این است که گروهی از جنایتکاران جنگی دارای دسترسی به دکمه هسته‌ای به این نتیجه رسیدند که مردم ما برای مقاومت و جنگیدن ضعیف هستند و جهان اهمیتی نخواهد داد. "

او بیان کرد: "آن‌ها خود را فراتر از قوانین بین المللی و فراتر از نظم مبتنی بر قوانین قرار می‌دهند. "

وی خاطرنشان کرد که در پایان این مناظره فوری، این شورا در نظر دارد قطعنامه‌ای با هدف تشکیل یک کمیسیون تحقیقات در مورد نقض حقوق بشر و قوانین بشردوستانه بین المللی ناشی از جنگ روسیه را مطرح کند.

او تاکید کرد: ما معتقدیم این ابتکار به گام بعدی با پیامد‌های ملموس و عملی هم راستا با ادامه مجمع عمومی سازمان ملل تبدیل خواهد شد.

گاتیلوف بیان داشت: من می‌خواهم از نمایندگان آمریاک و کشور‌های اتحادیه اروپا سؤالی بپرسم: کدام ابزار‌های بین المللی حقوق بشری که شما طرف آن هستید می‌گویند تامین سلاح‌های مرگبار نجات جان انسان‌ها را تسهیل می‌کند؟

او اضافه کرد: و آن سلاح‌ها مرتباً وارد می‌شوند و شما روی صفحه‌های تلویزیون خود می‌بینید که چگونه آن سلاح‌ها در اختیار نیرو‌های دولت کی یف قرار می‌گیرند.

این سفیر روسیه اظهار کرد: زندگی مردم عادی اوکراین مورد توجه شما نیست. شما نیاز به حل و فصل وضعیت در اوکراین ندارید. این تنها رژیم دست نشانده زلنسکی به عنوان یک ابزار اعمال فشار و کارت پیروزی در تقابل با روسیه است که مورد توجه شماست.

این فرستاده روسیه تصریح کرد، دولت کی‌یف "در نتیجه یک کودتای غیرقانونی به قدرت رسید" و این دولت به گفته او "در راستای سنت‌های آلمان نازی" شروع به "نابودی عملی جمعیت روس زبان کشورش" کرد.

در این مناظره بلاروس عملا در دفاع از موضع روسیه تنها بود.

سفیر ترکیه گفت: "تجاوز روسیه به اوکراین نقض فاحش قوانین و نظم بین المللی است. "

او تصریح کرد: "ما از روسیه می‌خواهیم که عملیات‌های نظامی را متوقف کند و نیرو‌های خود را از اوکراین خارج کند. "

شبا کراکر، سفیر آمریکا در مقر سازمان ملل در ژنو گفت که اکنون "لحظه‌ای عمیقاً پرپیامد برای اوکراین و کل جهان است. من می‌خواهم کاملاً واضح بگویم که مردم روسیه دشمن ما نیستند. "

او مدعی شد: "ما آن روس‌های شجاعی که با اعتراض مسالمت آمیز به جنگ وحشتناک و اشتباه دولت خود امنیت شخصی خود را به خطر می‌اندازند تحسین می‌کنیم. تنها در چند روز گذشته بیش از ۶۰۰۰ نفر بازداشت شده‌اند. "

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اوکراین ، سازمان ملل
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان