تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۱۴ اسفند ۱۴۰۰

فیس بوک در روسیه مسدود شد

خبرگزاری تاس روز جمعه اعلام کرد روسیه دسترسی به توییتر را محدود کرده است. اینترفکس پیشتر اعلام کرده بود این سرویس مسدود شده است. اما توییتر در این باره اظهارنظر نکرد.

فیس بوک در روسیه مسدود شد

رویداد۲۴ رگولاتور ارتباطات روسیه اعلام کرد شبکه اجتماعی فیس بوک را در واکنش به محدود شدن دسترسی رسانه‌های روسی به این پلتفرم مسدود می‌کند.

رگولاتور ارتباطات روسیه (روس کومنادزور) اعلام کرد ۲۶ مورد تبعیض علیه رسانه‌های روسی از سوی فیس بوک از اکتبر سال ۲۰۲۰ وجود داشته که شامل محدود شدن کانال‌های دولتی مانند آر تی و خبرگزاری ریا در روز‌های اخیر بوده است.

خبرگزاری تاس روز جمعه اعلام کرد روسیه دسترسی به توییتر را محدود کرده است. اینترفکس پیشتر اعلام کرده بود این سرویس مسدود شده است. اما توییتر در این باره اظهارنظر نکرد.

نیک کلگ، مدیر امور جهانی شرکت مِتا پلتفرمز (شرکت مادر فیس بوک) اعلام کرد این شرکت به تلاش برای احیای خدماتش ادامه می‌دهد. وی در بیانیه‌ای در توییتر اعلام کرد بزودی میلیون‌ها شهروند روسی از دسترسی به اطلاعات قابل اطمینان و ارتباطات با دوستان و خانواده شان محروم شده و صدایشان خاموش می‌شود.

مِتا در بلاگی اعلام کرد به تلاش برای قابل دسترس نگه داشتن خدماتش تا حد ممکن ادامه می‌دهد، اما این شرکت تبلیغات برای کاربران در روسیه را متوقف کرده و نمایش تبلیغات در سراسر جهان را برای تبلیغات کنندگان روسی به دلیل مشکلات فعالیت در روسیه در مقطع فعلی، ممنوع کرده است.

شرکت‌های فناوری نظیر گوگل هم تبلیغات در روسیه را در پی افزایش درخواست‌های سانسور، متوقف کرده اند.

مسکو هفته گذشته اعلام کرده بود دسترسی به فیس بوک را به صورت جزئی محدود می‌کند. فیس بوک علت این اقدام را امتناع از قبول درخواست دولت روسیه برای متوقف کردن راستی آزمایی منابع رسانه‌ای دولتی روسیه عنوان کرد.

اکثر شرکت‌های فناوری برای واکنش به حمله روسیه به اوکراین که تحریم‌های اقتصادی شدیدی را از سوی دولت‌های سراسر جهان علیه مسکو به دنبال داشته است، روبرو شده اند. دولت اوکراین در جریان جنگ جاری از مِتا و پلتفرم‌های دیگر خواسته است خدماتشان را در روسیه متوقف کنند. کارشناسان و مدافعان آزادی بیان آنلاین نگرانی‌های خود را نسبت به تاثیر مسدود کردن خدمات آنلاین برای شهروندان روسی ابراز کرده اند.

طبق آمار شرکت اینسایدر اینتلیجنس، مِتا تا سال میلادی گذشته در روسیه حدود ۷.۵ میلیون کاربر فیس بوک و ۱۲۲.۲ میلیون کاربر در سرویس‌های دیگرش شامل اینستاگرام، واتساپ و مسنجر داشت. شبکه اجتماعی روسی وی کی (VK) ۶۳ میلیون کاربر داشت.

طبق آمار محقق اپ فیگور، اپلیکیشن‌های VPN محبوب از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین، بیش از ۱.۳ میلیون بار در روسیه دانلود شده اند که افزایش بزرگی را نشان می‌دهد.

شرکت‌های فناوری در سطح جهانی در واکنش به درخواست دولت‌ها یا برای حمایت از اوکراین، از روسیه خارج شده اند. شرکت فراهم کننده اینترنت آمریکایی Cogent روز جمعه اعلام کرد خدمات اینترنتی را برای مشتریان روسی خود قطع می‌کند.

شرکت نرم افزاری اوراکل هم هفته گذشته اعلام کرد تمامی فعالیتهایش در روسیه را متوقف می‌کند. شرکت نرم افزاری SAP هم فروش در این کشور را متوقف کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، دیده بان ارتباطات روسیه در بیانیه خود اعلام کرده است شرکت مِتا دسترسی به حساب‌های رسانه‌های دولتی را در روز‌های اخیر محدود کرده است. چنین محدودیت‌هایی نقض اصول اصلی آزادی اطلاعات و دسترسی بلامانع کاربران اینترنت روسی به رسانه‌های روسی است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: روسیه ، فیسبوک
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان