تاریخ انتشار: ۱۵:۳۸ - ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
میرزایی، نماینده سابق مجلس بیان کرد:

مخاطرات تأخیر در توافق نهایی برجام

جلال میرزایی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: واقعیت این است که بحران اوکراین و افزایش قیمت نفت فرصتی خارق العاده برای تسریع در احیای برجام فراهم ساخته است.

مخاطرات تأخیر در توافق نهایی برجام
رویداد۲۴ جلال میرزایی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: واقعیت این است که بحران اوکراین و افزایش قیمت نفت فرصتی خارق العاده برای تسریع در احیای برجام فراهم ساخته است. اگر پیش از این سه کشور اروپایی چندان عجله‌ای برای نهایی شدن متن توافق برجام نداشته اند و آمریکایی‌ها هم منتظر کوتاه آمدن ایران از برخی از پیش شرط هایش بودند؛ اکنون با تغییری که در اوضاع بین المللی ایجاد شده اروپایی‌ها بیشتر و آمریکا دلگرم‌تر از قبل دنبال توافق با ایران و پایان مذاکرات هستند.

به گزارش خبرآنلاین، وی افزود: امروز این فرصت نصیب کشورمان شده که بتواند استفاده و بهره برداری‌های لازم را به عمل آورد. اما در صحنه واقعیت با این پدیده مواجه هستیم که تصمیم گیران در کشور با تردید‌هایی در حوزه محاسباتی خود روبرو هستند. برخی موقعیت کنونی را فرصتی برای اخذ امتیازات بیشتر از آمریکا ارزیابی می‌کنند و بر این باور هستند که تاخیر چند روزه می‌تواند منجر به حصول توافقی مطلوب‌تر شود. در مقابل عده‌ای بر تسریع در روند مذاکرات تاکید دارند. البته موضع اخیر بیشتر در میان نخبگان و دانشگاهیان دیده می‌شود. برای همین در شرایط حاضر دیدگاه اول پر رنگ‌تر است. استدلالی که این طیف موثر دارند این است که عجله در رسیدن به توافق باعث می‌شود تا کشور از اخذ نتیجه دلخواه و به تعبیر خودشان توافق خوب دور شود. به نظر می‌رسد پیگیری این سناریو به دو دلیل ممکن است نتیجه‌ای که سازگار و همراستا با منافع ملی کشور باشد را به دنبال نداشته باشد.

۱. روسیه بخشی از راه حل در زمینه احیای برجام است همچنان که بحران اوکراین تاکنون فرصت‌هایی را خلق کرده این امکان وجود دارد که با تشدید رویارویی عرب با روسیه، این کشور خود را به عنوان راه حل از دسترس خارج کند و در نتیجه توافق ناخواسته با تاخیر مواجه شود. نباید از نظر دور داشت که این تاخیر فرصتی برای جریان‌های ضد برجام در واشنگتن، تل آویو و پایتخت‌های عربی است که امروز صدای آن‌ها متاثر از بحران اوکراین به حاشیه رفته است.

۲. این امکان وجود دارد که میان روسیه و اوکراین آتش بس برقرار شود و در این صورت بخشی از التهابات موجود در بازار انرژی به خصوص افزایش قیمت نفت فروکش می‌کند و اروپایی‌ها آن عجله و شتاب فعلی را برای توافق جهت حفظ تعادل بازار نفت دیگر نخواهند داشت و مهم‌تر از همه اولویت سیاست خارجی شان را حل منازعه اوکراین و روسیه خواهند گذاشت.

وی در پایان گفت: به هر حال در هر دو حالت ایران فرصت ارزنده‌ای که منافع مادی قابل توجهی هم دارد را از دست می‌دهد. امروز این فرصت در اختیار کشور است که از محل فروش دخایر فعلی نفتی اش رقمی در حدود ۳ میلیارد دلار بیشتر از هفته‌های گذشته درآمد کسب کند. این تنها یک منفعت آنی است که ممکن است در نتیجه وقوع برخی از اتفاقات و تصمیم گیری‌های بعدی از دست برود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: برجام ، مذاکرات وین
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
0
1
اقا جان توافق شده است ولی اجرای آن گام بگام خواهد تا راستی ازمایی ها انجام بشه....فقط شانس بیارم گام آخر به اونا نیوفته که اگه ترامپ بیاد گام رو تبدیل به لقد میکنه ومیزنه زیر برجام 2...با سپاس تحلیلگر ارشد معاهده های برجامی هستم از منزل خودمون
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان