تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

سنگ اندازی دقیقه نودی روسیه در مذاکرات وین

پس از ۱۱ ماه مذاکره بین ایران، انگلیس، آلمان، فرانسه، چین، روسیه و گفت وگوهای غیرمستقیم بین ایران و امریکا، به گفته دیپلمات های اروپایی، این مذاکرات وارد مرحله نهایی و پایانی خود شده است. اما با تهاجم روسیه به اوکراین، مشکلات گسترده‌ای شکل گرفته است.

مذاکره ایران و امریکا

رویداد۲۴ روز شنبه، ایران توافق با آژانس بین المللی انرژی اتمی و تبادل مدارک لازم برای شفاف سازی برنامه های هسته ای خود با آژانس را اعلام کرد. این توافق، می تواند به برداشته شدن مانعی عظیم در دستیابی به توافق هسته ای میان تهران و قدرت های جهانی منجر شود.

اما حضور روسیه در گفت وگوهای وین و منزوی شدن مسکو به علت جنگ اوکراین به مانعی احتمالی در بازیابی برجام تبدیل شده است. زیرا روز شنبه، سرگئی لاورف، وزیر امور خارجه روسیه درباره عدم دخالت تحریم های اعمال شده از سوی غرب در روابط تجاری و سیاسی این کشور با ایران، خواستار ضمانتی مکتوب از سوی امریکا شد. وی گفت: در شرایط عادی، پیشرفت های صورت گرفته در روند گفت وگوهای وین کاملا مناسب بود. اما با وجود تحریم های گسترده و سنگین و ستیزه جویانه اعمال شده از سوی غرب و عدم توقف روند برقراری این تحریم ها، روسیه را به درخواست تضمین های مکتوب و رسیدگی وکلا به وضعیت کنونی ناگزیر ساخته است. 

به گفته محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، وی در دیدار و گفت وگو با رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی که بر اساس آن ایران باید تا اواسط ماه ژوئن مدارک لازم برای شفاف سازی برنامه های هسته ای ایران خود را به آژانس تسلیم کند.


بیشترخوانید: بازی روسیه با کارت ایران در اوکراین/ مسکو تقصیر شکست مذاکرات را برعهده می‌گیرد؟


پس از 11 ماه مذاکره بین ایران، انگلیس، آلمان، فرانسه، چین، روسیه و گفت وگوهای غیرمستقیم بین ایران و امریکا، به گفته دیپلمات های اروپایی، این مذاکرات وارد مرحله نهایی و پایانی خود شده است. اما با تهاجم روسیه به اوکراین، وزیر امور خارجه روسیه در نشست خبری روز شنبه خود گفت: در روزهای اخیر، در ارتباط با منافع روسیه، مشکلات گسترده ای شکل گرفته است. وی درباره عدم دخالت تحریم های اعمال شده علیه روسیه در آزادی مسکو برای برقراری رابطه ای تجاری و اقتصادی کامل و همکاری های گسترده و نظامی با ایران، خواستار ارائه تضمین های مکتوب از سوی مقام های بلندپایه امریکا شد.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده امریکا گفت: تحریم های اعمال شده علیه روسیه و برجام دو مقوله کاملا مجزا هستند و این مسئله نباید هیچ تاثیری بر روند بازیابی توافق هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی داشته باشد. وی همچنین گفت: واشنگتن همواره برای بازیابی کامل برجام با روسیه همکاری خواهد کرد زیرا مسکو نیز همانند دیگر قدرت های جهانی نمی خواهد ایران به توانمندی تولید جنگ افزارهای هسته ای دست یابد.

اما دیپلمات های غربی هشدار داده اند و گفته اند: به علت روند پیشروی فعالیت های هسته ای ایران، مهلت گفت وگوهای وین رو به اتمام است. آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز چند روز پیش اعلام کرد: میزان ذخایر اورانیوم غنی سازی شده ایران، 15 برابر محدودیت های تعیین شده در برجام است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
0
0
ترس روسیه اینه ایران رو به سمت غرب بیاره مخصوصا در این شرایط سخت روسیه و دلیل دوم ترسشون حصول توافق و تصاحب بازار نتف و گاز دنیا توسط ایران هست این شیاطین کمونیستی کی به ایران کمک کردند؟من موندم چرا دست از سر اینها برنمیداریم حتی واکسنها رو هم تعهد کرده بود نداد
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان