تاریخ انتشار: ۱۴:۳۳ - ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

در روز سیزدهم حمله روسیه به اوکراین چه گذشت؟/ زلنسکی و پوتین بر سر کریمه و دونباس توافق می‌کنند؟

جنگ نظامی روسیه علیه اوکراین در سیزدهمین روز خود ادامه دارد. ارتش روسیه از سه جهت شمالی، شرقی و جنوبی به اوکراین حمله کرده و به نزدیکی شهر کی‌ف رسیده است. مهمترین خبر امروز این بود که رئیس‌جمهور اوکراین گفته علاقه خود را به موضوع پیوستن اوکراین به ناتو از دست داده و می‌توانند درباره نحوه زندگی آینده مردم «کریمه» و «دونباس» مذاکره و مصالحه کنند.

حمله روسیه به اوکراین

رویداد۲۴ جنگ روسیه و اوکراین به روز سیزدهم خود رسیده است و تا کنون جز ویرانی و آوارگی مردم چیزی بر جای نگذاشته است. تاکنون شهرهای خارکیف، چرنیهیف و میکولائیف محاصره شده اند و ارتش نظامی روسیه درصدد تصرف و اشغال کی یف پایتخت اوکراین است. 

تحریم روسیه ادامه دارد

با شروع جنگ روسیه و اوکراین، بسیاری از کشورها دست به تحریم روسیه زدند. تحریم های اقتصادی علیه روسیه نه تنها باعث بالا رفتن بهای جهانی نفت به بالاترین حد در 14 سال اخیر شده است، بلکه شاخص سهام را در بازارهای آمریکا به شدت کاهش داده است.

از سوی دیگر بسیاری از برندها نیز اقدام به تحریم روسیه و بستن مراکز و شعب خود کردند. شرکت آدیداس با دنبال کردن شرکت های پوما و نایکی در واکنش به حمله نظامی مسکو به اوکراین، فعالیت شعب‌ها و وب سایت فروش محصولاتش در روسیه را تا اطلاع ثانوی معلق کرد.

زلنسکی همچنان در کی‌یف است

از ابتدای شروع جنگ، روس‌ها عملیات جنگ روانی زیادی را ایجاد کردند تا فشار زیادی به مردم و نظامیان اوکراین وارد کنند. روس ها بارها خبرهایی را مبنی بر فرار زلنسکی از اوکراین منتشر کردند. روز گذشته نیز زلنسکی فیلمی را حضور خود در کی‌یف منتشر کرد و اعلام کرد که هرگز تسلیم نخواهیم شد.

رئیس جمهور اوکراین گفت که اوکراینی‌ها هرگز تسلیم نخواهد شد و در موقعیت‌های خود حضور دارند و به مقابله با نیروهای ارتش روسیه ادامه خواهند داد. اوکراین با روسیه در مورد گذرگاه‌های انسانی به توافق رسید ولی ارتش روسیه حملات نظامی خود را متوقف نکرده است. مذاکرات روسیه و اوکراین ادامه خواهد داشت و آخرین دور نخواهد بود ولی فرضمان بر این بود که دور سوم، آخرین دور باشد.

احتمال پذیرش شروط روسیه از سوی اوکراین

رئیس‌جمهور اوکراین گفته علاقه خود را به موضوع پیوستن اوکراین به ناتو از دست داده و همچنین گفته مقامات کی‌یف می‌توانند درباره نحوه زندگی آینده مردم «کریمه» و جمهوری‌های «دونباس» مذاکره و مصالحه کنند.

اوکراین: در حمله روسیه به «سومی» ۱۸ نفر کشته شدند

وزارت کشور اوکراین گفته ۱۸ غیرنظامی از جمله ۲ کودک در حمله هوایی دیشب روسیه به شهر سومی در شمال شرق این کشور کشته شدند.

بلینکن: در حال افزایش هزینه‌های جنگ برای روسیه هستیم

وزیر خارجه آمریکا در سخنانی گفت: ما در حال افزایش هزینه‌های جنگ اوکراین برای کرملین هستیم. روبل روسیه در حال سقوط است و شمار زیادی از شرکت‌های مهم در حال ترک روسیه هستند. ما در حال آماده‌سازی سناریوهایی برای مواجهه با وضعیت فعلی اوکراین هستیم. جهان باید از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین حمایت کند ما در کنار اوکراین می‌ایستیم و کمک‌های انسان‌دوستانه و نظامی ارائه می‌کنیم.

وی همچنین تاکید کرد که بسیاری از همپیمانان ما شمار زیادی از نیروهای نظامی خود را در شرق اروپا مستقر کرده‌اند.اگر روسیه بخواهد دست به اقدامی مسالمت‌آمیز بزند، ما از آن استقبال می‌کنیم اما باید تجاوز خود به اوکراین را متوقف کند.ما در تلاش هستیم تأمین پایدار انرژی جهانی به اروپا را تضمین کنیم و وابستگی به انرژی روسیه را کاهش دهیم.

مسیر پیشروی نیروهای روس

توافق برای تخلیه سومی و ایرپین

به خاطر احتمال کشته شدن غیرنظامیان در جنگ، روسیه و اوکراین توافق کردند که شهرهای سومی و ایرپین در نزدیکی کی‌یف آتش بس شود تا غیرنظامیان بتوانند این شهرها را تخلیه کنند. در شب گذشته غیرنظامیان در چندین شهر جان خود را از دست داده‌اند و همین مسئله باعث شد دو طرف به این توافق برسند. بی‌بی‌سی گزارش کرده که تاکنون بیش از دو میلیون نفر از درگیر‌های اوکراین گریخته‌اند و به کشورهای دیگر پناه برده‌اند.

در روز‌های اخیر گلوله‌باران شدیدی در مناطق شمال غربی شهر کی‌یف صورت گرفته است. تحلیلگران امور دفاعی می‌گویند که نیرو‌های روسیه در حال دریافت تدارکات و نیروی تقویتی برای حمله از شرق و غرب هستند. همزمان با بمباران شدید نیرو‌های روسیه، حدود دو هزار غیرنظامی سعی کردند از شهر ایرپین، در ۲۰ کیلومتری کی‌یف فرار کنند. تعدادی از آن‌ها در اثر بمباران کشته شدند. گفته می‌شود تانک‌ها و وسایل نقلیه روسیه در این منطقه مستقر هستند و ساکنان با کمبود مواد غذایی، آب و برق مواجه اند.

محاصر کیف

محاصره کی‌یف توسط ارتش روسیه

اهدافی در اطراف مرکز این شهر هدف حملات هوایی و گلوله‌باران قرار گرفتند، اما نیرو‌های زمینی روسیه بیشتر ازحومه شهر پیشروی نکردند. بی‌بی‌سی گزارش کرده که نیرو‌های روسی در ابتدا پیشرفت‌های سریعی داشتند و از بلاروس به سمت غرب در حاشیه رودخانه دنیپر از چرنوبیل پیشروی کردند. اما وزارت دفاع بریتانیا می‌گوید که بدنه اصلی ستون بزرگ نیرو‌های روسی که به سمت کی‌یف پیشروی می‌کرد، در فاصله ۳۰ کیلومتری این شهر متوقف مانده است.

به گفته ارتش اوکراین، در شمال شرق کی‌یف، شهر چرنیهیف زیر بمباران شدید قرار دارد و چندین منطقه مسکونی به ویرانه تبدیل شده است. نیرو‌های روسیه از مناطق نزدیکتر به شرق کشور هم به سمت پایتخت اوکراین پیشروی کردند.

در روز‌های منتهی به حمله روسیه، سپاه بزرگی از نیرو‌های روسی در اطراف شهر تروبورتنو جمع شده بود. درگیری‌های شدیدی هم در اطراف فرودگاه هوستومل رخ داده است و کنترل این فرودگاه چندین بار بین نیرو‌های روسی و اوکراینی دست به دست شده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: روسیه ، اوکراین
نظرات شما
پیشخوان