تاریخ انتشار: ۱۵:۴۸ - ۱۹ اسفند ۱۴۰۰

کمیسیون امنیت ملی مجلس: ۹۰ درصد موارد اختلافی در وین حل شده است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: ۹۰ درصد موارد اختلافی در وین حل شده است. امیدوارم آمریکا زیاد لجاجت نکند و سپاه پاسداران را از لیست تحریم‌ها خارج کند.

مذاکرات احیای برجام در وین

رویداد۲۴ «باید اروپا و آمریکا سپاه را از فهرست تروریست‌ها خارج کند» این اظهارات محمود عباس‌زاده مشکینی در خصوص شرط جمهوری اسلامی برای امضای برجام است! اظهاراتی که با مقاومت اروپا و آمریکا همراه است. از سویی دیگر؛ خبرهای خوبی از روند مذاکرات ر وین به گوش نمی‌رسد اما کماکان مقامات جمهوری اسلامی ادعا دارند که روند مذاکرات وین کاملا مثبت است.

 در همین رابطه با محمود عباس‌زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی  گفت‌وگو کرده ایم که مشروح آن را در ادامه خواهید خواند.

مذاکرات وین یک ماه هم دیرتر به نتیجه برسد، اتفاقی نمی‌افتد

*آقای عباس‌زاده! بالاخره روند مذاکرات وین به کجا رسیده است؟ چرا هیچکدام از مقامات در این خصوص جزئیاتی را ارائه نمی‌کنند؟

حدود ۹۰ درصد مواضع اختلافی ما با حریف در وین حل شده یعنی در واقع به توافق رسیدیم. به همین خاطر ۶ مورد از مسائل مقدایر روند مذاکرات در وین کند شده و جمهوری اسلامی اصرار دارد که اروپا و آمریکا این ۶ مورد را هم بپذیرند. یکی از مهم‌ترین مواردی که ما در حال مذاکره با غرب هستیم و جمهوری اسلامی مصرانه در پی تعیین تکلیفش است، بحث ضمانت اجرایی است؛ چون هر توافقی بدون ضمانت اجرایی به هیچ دردی نمی‌خورد. به هر حال شما توافق می‌کنید که به تعهدات خود عمل کنید. اگر توافقات ضمانت اجرایی نداشته باشد، توافق ناقص است. حرف ما این است که چرا باید این توافق ناقص امضا شود. حالا سرتجام مذاکرات به یک ماه افتاده بی‌افتد اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد. به اعتقاد بنده باید توافق خوب و برد-برد باشد، منافع هر دو طرف حفظ شود و ضمانت اجرایی هم داشته باشد.

کسی‌که حسن نیت و جدیت داشته باشد، از دادن ضمانت اجرایی واهمه‌ای ندارد

*به نظر شما آیا آمریکا چنین ضمانت را به جمهوری اسلامی می‌دهد؟ چون تنها دو سال از ریاست‌جمهوری بایدن باقی مانده و رئیس‌جمهور آینده مشخص نیست که این توافق را قبول داشته باشد یا خیر!

کسی‌که حسن نیت و جدیت داشته باشد، از دادن ضمانت اجرایی واهمه‌ای ندارد. اگر کشوری به دنبال رسیدن به یک توافق باشد، این قضیه خیلی بدیهی است که ضمانت اجرایی هم می‌دهد!

اگر آمریکا حسن نیت داشته باشد، همین امشب مذاکرات به نتیجه می‌رسد

*آقای عباس‌زاده! سوالی که افکارعمومی انتظار دارند که مقامات بدان پاسخ دهند این است که بالاخره چه زمانی این مذاکرات به نتیجه خواهد رسید؟

اگر حریف ما جدیت و حسن‌نیت داشته باشد، همین امشب مذاکرت به پایان می‌رسد!


بیشتربخوانید: مشکلات بزرگ در توافق هسته‌ای / ابراهیم رئیسی چه چالش‌هایی بر سر اجرای برجام دارد؟

 باید اروپا و آمریکا از سپاه پاسداران تشکر کنند! 

*بحثی که این روزها جزو خواسته‌های مقامات جمهوری اسلامی از طرف‌های برجام دارند، بحث خارج کردن سپاه پاسدارن و برخی از مقامات از لیست تروریستی است! پاسخ اروپا و آمریکا به این درخواست جمهوری اسلامی چه بود؟ به اعتقاد شما امکان دارد که آن‌ها به این خواسته شما پاسخ مثبت دهند؟

سپاه پاسداران یکی از نیروهای از بین بردن داعش است.  گروه تروریستی داعش با کمک سپاه پاسداران جمهوری اسلامی از بین رفت. باید وجدان‌های بیدار و طرف‌های برجام از سپاه ممنون باشند. ما اصلا نمی‌دانیم اروپا و آمریکا بر چه اساسی بخشی از نیروهای مسلح یک کشور مستقل را به لیست تروریست‌ها اضافه می‌کنند! باید اروپا و آمریکا پاسخگو باشند که بر چه منطقی اصلا سپاه را تحریم کرده‌اند! یکی از ۶ مواردی که جمهوری اسلامی بر روی اجرای آن اصرار دارد همین خارج کردن سپاه است.

امیدوارم آمریکا لجاجت را کنار گذاشته و سپاه را از لیست تروریست‌ها خارج کند

*تاکنون اروپا و آمریکا چراغ سبزی برای خارج کردن سپاه از لیست تروریست‌ها نشان داده‌اند؟

معمولا ابتدا هم آمریکا و هم اروپا قول اجرایی کردن یک خواسته را می‌دهند اما به مرحله عمل که می‌رسد از اجرای آن طفره می‌روند! آمریکا یکبار زیر تعهدی که خودش امضا کرده بود، زد! به‌دلیل همین رفتارهای آمریکا ما به‌دنبال گرفتن ضمانت اجرایی از او هستیم! جمهوری اسلامی و طرف‌های برجامی نکات اختلافی زیادی داشتند اما در حال حاضر ۹۰ درصد موارد اختلافی در وین حل شده است. امیدوارم در بقیه موارد هم به توافق مطلوب برسیم. امیدوارم آمریکا زیاد لجاجت نکند و سپاه پاسداران را از لیست تحریم‌ها خارج کند.

 باید تاثیر جنگ روسیه با اوکراین در مذاکرات مثبت باشد!

*حدود چند روز پیش لاوروف طی اظهاراتی عنوان کرد که روسیه در پی گرفتن حق و حقوق خود در برجام است! روسیه‌ای که جمهوری اسلامی به‌شدت حامی او بود اما براساس این اظهارات انگار این اهمیت دو طرفه نیست!

هر کشوری من جمله روس‌ها در پی رسیدن به منافع ملی خود هستند، این یک واقعیت است. دیدگاه بنده در خصوص مسائل خارجی، یک دیدگاه واقع‌گرایانه است. هر کشوری براساس منافع ملی خود عمل می‌کند. از سویی جمهوری اسلامی هم براساس منافع ملی خود عمل می‌کند. روسیه در این دور مذاکرات بیشتر از گذشته با ما همراهی و همکاری داشت. خیلی طبیعی است که روسیه در این دور مذاکرات، مسائل‌ خود را در اولویت قرار دهد. ان‌شاءالله پیروز جنگ روسیه با اوکراین مردم باشد. سعی می‌کنیم مشکلات روسیه با مذاکرات را زیاد تحت تاثیر قرار ندهد. اگر هم قرار است این جنگ تاثیری داشته باشد، باید این تاثیر آن مثبت باشد نه منفی!

روس‌ها در پی حل مسائل مربوط به تحریم خودشان هستند!

*آقای عباس‌زاده! باتوجه به اظهارات اخیر مقامات روسیه در خصوص رسیدن به حق و حقوق‌‍شان در مذارکات وین، آیا منطقی است که جمهوری اسلامی باز هم به این کشور اعتماد و تکیه کند؟

روسیه هم مثل ما مورد تحریم‌های آمریکا و اروپا قرار گرفته است! روس‌ها در پی حل مسائل مربوط به تحریم خودشان هستند! به اعتقاد بنده موضع اخیر روس‌ها تحت تاثیر تحریم‌های مربوط به خودشان است.

براساس منافع ملی‌مان با همه کشورها به ویژه روسیه ارتباط‌مان را ادامه خواهیم داد

*این گمانه‌زنی و حافظه تاریخی وجود دارد که این امکان وجود دارد که روس‌ها برای رسیدن به منافع خود، جمهوری اسلامی را تنها و به نوعی به جمهوری اسلامی پشت کند! آیا شما این اظهارنظر را قبول دارید؟

در روابط بین‌الملل، همه کشورها ابتدا در پی رسیدن به منافع خودشان هستند! اما باتوجه به پیمان‌های مختلفی که روس‌ها با جمهوری اسلامی بسته است، جمهوری اسلامی برای روسیه یک همسایه مهم است. تا به الان در بسیاری از مسائل با روس‌ها همکاری کردیم. هیچ کشوری نمی‌خواهد هم‌پیمان خودش را از دست بدهد؛ طبیعی‌ست که منافع ملی روسیه ایجاب می‌کند با کشوری نظیر جمهوری اسلامی ارتباط داشته باشد! ما براساس منافع ملی‌مان با همه کشورها به ویژه روسیه ارتباط‌مان را ادامه خواهیم داد.

منبع: دیده بان ایران

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مذاکرات وین
نظرات شما
پیشخوان