تاریخ انتشار: ۱۵:۰۸ - ۲۰ اسفند ۱۴۰۰

بورل: وقفه در مذاکرات وین به دلیل عوامل خارجی لازم است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد به دلیل عوامل خارجی به وقفه در گفتگو‌های وین نیاز است.

بورل: وقفه در مذاکرات وین به دلیل عوامل خارجی لازم است
رویداد۲۴ «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (جمعه) در توییتی از نیاز به وقفه در مذاکرات وین به دلیل آنچه عوامل خارجی خواند، خبر داد.

به گزارش فارس، وی در این خصوص اعلام کرد: به دلیل عوامل خارجی به وقفه در گفتگو‌های وین نیاز است. متن نهایی اساسا آماده و روی میز است. به‌عنوان هماهنگ‌کننده، من به همراه تیمم به ارتباط با همه اعضای برجام و ایالات متحده برای غلبه بر وضعیت فعلی و نهایی کردن توافق ادامه خواهم داد.

پیش‌تر «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بامداد جمعه از تماس تلفنی خود با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر داد و در صفحه توئیتر خود نوشت: امروز با آقای بورل گفت‌وگوی مفید و سازنده‌ای داشتم. تلاش‌ها برای رسیدن به یک توافق خوب و پایدار در جریان است. توافق در دسترس است اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه و همراه با تداوم و با ثبات‌قدم رفتار کند.

وی همچنین افزود: نتیجه مذاکرات وین را توافق جمعی تعیین می‌کند و نه رویکرد یک‌جانبه! تلاش مشترک نیاز است. این منطق و عقلانیت است که باید غلبه داشته باشد.

امروز همچنین در ادامه رایزنی‌ها در چارچوب دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران، علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده گفتگو‌ها در هتل کوبورگ شهر وین مذاکره کردند. باقری و مورا دیروز پنجشنبه نیز در دو نوبت صبح و بعدازظهر دیدار و به گفتگو پرداختند و تماس‌ها و رایزنی‌های با سایر هیأت‌ها نیز ادامه داشت.

دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران از روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن ماه و بعد از تنفسی ۱۱ روزه برای مشورت هیأت‌ها با پایتخت‌هایشان با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) در پایتخت اتریش از سر گرفته شد و از آن زمان در سطوح و فرمت‌های مختلف در حال برگزاری بوده است.

آمریکا و طرف‌های اروپایی برجام ضمن تایید رسیدن این مذاکرات به مرحله نهایی، با انداختن توپ در زمین ایران مدعی هستند به نتیجه رسیدن آن مستلزم اتخاذ تصمیمات سیاسی از سوی ایران است. به گفته مقامات ایران، با وجود پیشرفت‌های حاصله، حل مسائل باقی مانده در وین نیازمند تصمیم سیاسی طرف غربی است.

«علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران صبح دیروز (پنجشنبه ۱۹ اسفندماه) در توئیتی درباره مذاکرات جاری در وین نوشت: «شیوه مواجهه ⁧‫آمریکا‬⁩ با پیشنهادات اصولی ⁧‫ایران‬⁩، طرح پیشنهادات غیرقابل قبول و اصرار بر توافق سریع با طرح بهانه‌های واهی، نشان می‌دهد که آمریکا اراده‌ای برای توافق قوی و قابل دفاع برای طرفین ندارد. ⁧مذاکرات وین بدون اتخاذ تصمیم سیاسی توسط آمریکا هر ساعت پیچیده‌تر از قبل می‌شود.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان