تاریخ انتشار: ۱۱:۵۵ - ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

سال خوش‌یمن برای جمعیت رهپویان/ جایگاه خانواده سیاسی زاکانی در قدرت چگونه است؟ +جدول

سال ۱۴۰۰ یکی از بهترین دوران حیات سیاسی جمعیت ایثارگران و همچنین جمعیت رهپویان بود؛ اعضای این دو حزب پس از انتخابات شورای شهر و انتخابات ریاست جمهوری، تقریبا مهمترین پست‌های سیاسی کشور را به دست آوردند. رویداد۲۴ در این گزارش به مناسبت برگزاری کنگره جمعیت رهپویان وضعیت این جریان سیاسی را ساختار قدرت ایران بررسی کرده است.

جمعیت رهپویان

رویداد۲۴ میثم سعادت: با روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی، پیش‌بینی می‌شد که احزاب اصولگرا با قدرت بیشتری به فعالیت بپردازند؛ از جمله جمعیت رهپویان که حالا با برگزاری کنگره، دور جدید فعالیت سیاسی خود را از سر گرفت. مجوز جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در سال ۸۷ از سوی وزرارت کشور صادر شد و هیات موسس آن جمعی از فعالان بسیج دانشجویی مثل علیرضا زاکانی، زهره الهیان، محمد دهقان، پرویز سروری، حجت الاسلام مهدی طائب و فریدالدین حداد عادل بودند. از این چهره‌ها این دوره زهره الهیان، محمد دهقان، مهدی طائب و علیرضا زاکانی در شورای مرکزی حضور ندارند.

جایگاه جمعیت رهپویان در دولت

هرچند تلاش زاکانی برای حضور یکی از نزدیکانش در وزارت آموزش و پرورش شکست خورد و مسعود فیاضی پشت دیوار وزارت متوقف شد، اما نفوذ رهپویان در دولت متوقف نشد؛ چه اینکه محمدمهدی رحیمی که گفته می‌شود ارتباط خانوادگی با خانواده حداد عادل دارد به عنوان مدیر کل روابط عمومی دفتر رئیس‌جمهور منصوب شد و محمد دهقان هم در مسئولیت معاون حقوقی رئیس جمهور قرار گرفت!


بیشتر بخوانید: جانبازان اصولگرا و ائتلاف‌های جدید/ اختلافات قدیمی سر باز می‌کند؟


حضور اعضای جمعیت رهپویان در مجلس

اعضای جمعیت رهپویان نفوذ زیادی در مجلس دارند. جدول زیر بعضی از چهره‌های نزدیک به این جریان را در مجلس نشان می‌دهد که به خوبی میزان نفوذ این حزب سیاسی در مجلس را نشان می‌دهد: نکته جالب در این فهرست، حفظ سهمیه‌های این حزب در ادوار مختلف انتخابات است چنانچه بعد از استعفای محمد دهقان و حضور او در شورای نگهبان و بعدا معاونت حقوقی رئیسی، دیگر نماینده طرقبه باز هم از همین جریان سیاسی انتخاب شد!

جمعیت رهپویان

حضور اعضای جمعیت رهپویان در شهرداری تهران

با حضور زاکانی در شهرداری تهران، پیش بینی می‌شد تعداد زیادی از اعضای جمعیت رهپویان راهی شهرداری تهران شوند. این پیش‌بینی تحقق پیدا کرد و تیمی قدرتمند از نیرو‌های نزدیک به جمعیت رهپویان حالا در شهرداری تهران مسئولیت دارند. مثل حسام حبیب‌الله که چند روز پیش به عنوان مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر انتخاب شد. وی پیش از آن مدیر عامل سابق شرکت جیرینگ همراه اول بود.

جمعیت رهپویان شهرداری تهران

از زمان حضور زاکانی در بسیج دانشجویی، مسئله مدیریت امنیتی دانشگاه برای اصولگرایان از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. فعالان سیاسی به یاد می‌آورند که دهقان بعد از اینکه استیضاح فرجی دانا موفق شد، انگشت شصت خود را به نشانه سقوط پایین گرفته بود. تعداد زیادی از اعضای شورای مرکزی جمعیت رهپویان از فعالان بسیج دانشجویی هستند و تعدادی از این افراد مثل محمد جواد خوشرو (به عنوان مدیر کل دردانشگاه آزاد) و علی شمسی‌پور (سرپرست دفتر وزارت علوم) و ... همچنان در مسئولیت‌های دانشگاهی حضور دارند.

همچنین با حضور نورالدین قدیمی (رئیس سابق قرارگاه قدس) به عنوان معاون استان‌های شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب، بسیاری از نیرو‌های رابط اصولگرا در استان‌های مختلف از جمعیت رهپویان هستند. مثل محمود سیف‌الحسینی از کرمان، محمد امین بهرامی در کرمانشاه و امیرحسین بهرامی که این روز‌ها مشاور استاندار در استان ایلام شده است.

خانواده رسانه جمعیت رهپویان

در میان اعضای جمعیت رهپویان، همیشه چند چهره رسانه‌ای قرار دارد. مثل پیام تیرانداز مدیر مسئول خبرگزاری فارس یا محمدابراهیم رسولی، مدیر هفته‌نامه نماینده (نزدیک به حداد عادل) که هیچکدام این دوره عضو شورای مرکزی نشدند. اما پرنیان تیرانداز که احتملا از نزدیکان پیام تیرانداز است، سجاد صفارهرندی فرزند صفارهرندی سردبیر سابق کیهان و وزیر ارشاد احمدی نژاد، مهدی جهان‌تیغی مدیر مسئول جهان نیوز و البته فرید الدین حداد عادل فرزند غلامعلی که زمان قالیباف از مدیران رسانه‌ای شهرداری بود در شورای مرکزی حزب حضور دارند.

جمعیت ایثارگران و رهپویان

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
حميد
|
Sweden
|
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
0
0
خوب رهپًويان يا هر كسي باشه خادم باشه ايرادش چيه اگر سو استفاده كرد خيانت كرد بايد منعكس كنيد
رضا
|
Germany
|
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
0
2
اینها فرمولهای نسبتا پیچیده تشکیلات دولت و مجلس یکدست انقلابی هستند که هشت سال داشتند برنامه ریزی میکردن واسش و حالا عمو ناشناس بقول ترکها کلاه تو بذار جلوت یه کم فکر کن ببین اینا واقعا بفکر مردمند ؟؟؟
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
0
1
قوم ریاکار دو رو
ریا یعنی فریب
ادعای دروغین
.................
گرگ زخمی
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
0
1
قوم ریاکار دو رو
ریا یعنی فریب
ادعای دروغین
نجاتی نبود
قیامتی که بی درنگ می‌آید
جهنم کمینگاه جهل و ستم
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان