تاریخ انتشار: ۰۹:۱۲ - ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
عضو کمیسیون امنیت ملی در گفتگو با رویداد۲۴:

تفاهم شفاهی بر سر ۸۰ درصد موارد به دست آمده است/ روی تضمین غرب حساسیت داریم

محمود عباس زاده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی می‌گوید: در بخش فنی خوب پیش رفتیم و در ۸۰ درصد شفا‌ها در میز مذاکره به تفاهم رسیده‌ایم و اکنون بر سر چند مورد هنوز حساسیت داریم، از جلمه بحث تحریم‌ها و تضمین‌ها، که معتقدم باید تعیین‌تکلیف شود و برخی از آن‌ها باید برداشته شود.

محمود عباس زاده

رویداد۲۴ زینب غبیشاوی: مذاکرات احیای برجام فعلا متوقف شد. این خبری بود که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مطرح کرد. جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ساعاتی پیش در توییتر نوشت «به دلیل عوامل خارجی، به مکث در گفت‌وگوهای وین نیاز است. متن نهایی اساسا آماده و روی میز است. به عنوان هماهنگ‌کننده، من به همراه تیمم به ارتباط با همه اعضای برجام و ایالات متحده برای غلبه بر وضعیت فعلی و توافق ادامه خواهم داد.» 

اما این عوامل بیرونی چیست و مذاکرات در چه حدی پیش رفته است؟ محمود عباس زاده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به رویداد۲۴ می‌گوید: روز گذشته (یکشنبه) جلسه غیرعلنی مجلس برگزار شد و مورد جدیدی هم مطرح نشد و همه مطالبی که عنوان شد را از قبل می‌دانستیم اما درباره مذاکرات وین باید بگویم در بخش فنی خوب پیش رفتیم و در ۸۰ درصد شفا‌ها در میز مذاکره به تفاهم رسیده‌ایم و اکنون بر سر چند مورد هنوز حساسیت داریم، از جلمه بحث تحریم‌ها و تضمین‌ها، که معتقدم باید تعیین‌تکلیف شود و برخی از آن‌ها باید برداشته شود.

وی ادامه داد: اصرارمان بر این است که یک توافق خوب باید انجام شود و نباید هیچگونه ابهامی وجود داشته باشد که بعد مبنای مناقشه باشد. در راس این موارد ابتدا باید حساسیت‌های ما رفع شود و برخی از تضمین‌ها به ما داده شود.

عباس‌زاده با بیان اینکه معتقدم طرف مقابل برای مذاکره پیشقدم شده است و بیشتر تمایل به توافق دارد، گفت: آن‌ها سرسختی بیشتری نشان می‌دهند که بتوانند امتیاز بیشتری بگیرند. ما توافق نکردن را بهتر از یک توافق بد می‌دانیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی با اشاره به توقف مذاکرات گفت: به نظرم این اتفاق به دلیل زیاده‌خواهی غرب و خصوصا آمریکا بوده است، اگرآن‌ها حسن نیت داشته باشند، امروز می‌توان به یک توافق دست پیدا کرد. خواسته‌های ما به‌جا است و طرف غربی بیخودی فشار می‌آورد اما اگر قانع باشند می‌توان سریع‌تر به توافق رسید.

او در پاسخ به سوالی درباره نقش روسیه در روند کنونی مذاکرات می‌گوید: روسیه جزیی از کشور‌های ۱+۴ است و ما با همه این کشور‌ها طرف هستیم که یکی از آن‌ها نیز روسیه است. روسیه مواضعش در این موضوع مشخص است. همواره عنادش نسبت به کشور‌های غربی بیشتر و همراهی‌اش با ما بیشتر بوده است. منافع ملی ما مهم است، اما منافع ملی آن‌ها نیز مهم است. طرف ما ۱+۴ است و روسیه خودش باید با غرب به توافق برسد. ما معتقدیم هر کشوری در هر عرصه‌ای هم منافع مشروع دارد و هم غیر مشروع.

عباس زاده ادامه داد: هر کشوری در هر پیمان و مذاکره‌ای موضعی می‌گیرید که این مواضع بر اساس منافع خودش است. این پنج کشور در برخی از مسائل موضع مشترک دارند، اما در برخی از نقاط هم کاملا اختلاف نظر دارند، همه کشور‌ها هم منافع خاص خودشان را پیگیری می‌کنند، فرق روسیه با دیگر کشور‌های غربی این است که در موضوع مذاکرات همراهی بیشتری با ما داشته است. ما هم در این رابطه باید منافع ملی خودمان را در جدول منافع دیگر کشور‌ها جستجو کنیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: روسیه ، مذاکرات وین
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
0
2
اینکه اصلا از چیزی خبر نداره
نظرات شما
پیشخوان