تاریخ انتشار: ۱۰:۳۹ - ۱۰ فروردين ۱۴۰۱

ایجاد بحران جهانی غذا توسط پوتین

معاون وزیر خارجه آمریکا می‌گوید پوتین با جنگ در اوکراین بحران جهانی غذا ایجاد کرده است.

ایجاد بحران جهانی غذا توسط پوتین

رویداد۲۴ به نقل از سی ان ان، وندی شرمن معاون وزیر خارجه اعلام کرد جنگ روسیه در اوکراین باعث ایجاد کمبود شدید مواد غذایی در اوکراین شده و اثرات موج‌دار بحران جهانی غذا احساس می‌شود.

وی که در نشست جهانی تاثیر جنگ روسیه بر امنیت غذایی جهان در سازمان ملل صحبت می‌کرد افزود روسیه دست کم ۳ کشتی غیرنظامی حامل کالا را در دریای سیاه منهدم کرده است.

همچنین نیروی دریایی روسیه دسترسی به بنادر اوکراین را مسدود کرده که این مسئله بر توانایی اوکراین به صادرات غله تاثیر گذاشته و مانع از رسیدن دست کم ۹۴ کشتی به دریای مدیترانه شده است.

شرمن استدلال کرد روسیه ادعا کرده که تحریم‌های آمریکا و متحدان باعث افزایش قیمت مواد غذایی در جهان شده، اما این واقعیت را نادیده می‌گیرد که روسیه از صادرات غله به جهان جلوگیری کرده است.

وی تاکید کرد:"تا زمانی که پوتین به جنگ ادامه دهد، تا زمانی که نیرو‌های روسیه به بمباران شهر‌های اوکراینی ادامه داده و مانع کمک رسانی شده و غیرنظامیان را محاصره کرده و مانع از ایمنی آن‌ها شود، بحران انسانی بدتر خواهد شد. پوتین این جنگ را شروع کرده و بحران غذایی در جهان ایجاد کرده و او کسی است که می‌تواند آن را متوقف کند. "

آمریکا همچنین روسیه را به ارتکاب جرایم جنگی در اوکراین از جمله هدف قراردادن عمدی شهروندان متهم کرده است.

شرمن گفت سازمان غذا و کشاورزی تخمین زده است ۱۳ میلیون نفر در جهان بر اثر حمله روسیه به اوکراین از نظر غذایی دچار فقر شدید شده باشند.

هر دو کشور روسیه و اوکراین تولیدکننده عمده محصولات کشاورزی بوده و ۳۰ درصد از گندم جهان، ۲۰ درصد ذرت و ۷۵ درصد از صادرات آفتابگردان از منطقه دریای سیاه بوده است.

در خود اوکراین نیز به گفته شرمن ۴۵ درصد از مردم غذای کافی برای خوردن نداشته و شهر بندری ماریوپول در جنوب اوکراین بدون غذا، آب و برق مانده و مرگ در اثر گرسنگی شروع شده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان