تاریخ انتشار: ۱۰:۴۹ - ۱۹ فروردين ۱۴۰۱

خروج سپاه از لیست تحریم‌ها صحت دارد؟

سناتور دموکرات کریس مورفی گفته آمریکا می‌تواند سپاه را از لیست تحریم‌ها خارج کند. اما این کار عملا فایده‌ای ندارد و موضوع بی‌اهمیتی است. ماجرای این اظهارنظر چیست و آیا سپاه از لیست تحریم‌های آمریکا خارج شده است؟

حذف نام سپاه از لیست تروریستی

رویداد۲۴ سناتور دموکرات کریس مورفی در گفتگویی با شبکه خبری ان بی سی در پاسخ به این سوال که آیا سپاه پاسداران ایران را از لیست تروریستی FTO خارج می کنید تا به توافقی با ایران دست پیدا کنید، گفت: بله، اما خروج سپاه از لیست تحریم‌های آمریکا عملا بی اهمیت است و تاثیر عملی خاصی ندارد. چون گروه‌های دیگری هم باقی می‌ماند.

کریس مورفی سناتور آمریکایی است که در گفتگو با شبکه ان بی سی به خروج سپاه از لیست تحریم‌ها اشاره کرده و گفته آمریکا حاضر است این کار را انجام دهد. اما از این گفته مورفی نمی‌توان مشخصا به این نتیجه رسید که آمریکا قرار است به زودی سپاه را از لیست تحریم خارج کند.

    مورفی فقط تاکید کرده که می‌توان سپاه را از لیست خارج کرد. اما این موضوع عملا در دستیابی ایران و آمریکا به توافق تاثیری ندارد.

    تاکید این سناتور آمریکایی از این جهت است که از اواخر اسفند ماه سال گذشته مذاکرات وین رسما متوقف و اعلام شد یکی از مهم‌ترین موارد اختلاف میان ایران و آمریکا در مذاکرات هسته‌ای، مساله خروج سپاه از لیست تحریم‌هاست.

    ایران می‌گوید مهم‌ترین شرط پذیرش توافق این است که سپاه از لیست تحریم‌ها خارج شود اما آمریکا هنوز رسما به این درخواست پاسخ مثبت نداده است. اما حالا یکی از سناتورهای آمریکایی گفته خروج سپاه از لیست تحریم‌ها عملا بی‌فایده است و تاثیری ندارد.

    چند روز قبل هم کریس مورفی در گفتگوی دیگری تاکید کرده بود که «تحریم‌های حقوق بشرعلیه ایران همچنان باقی می‌مانند. سپاه به شدت تحت تحریم باقی خواهد ماند. هیچ راهی جز این توافق (برجام) وجود ندارد که ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای باز دارد.»

    این گفته مورفی به این معناست که آمریکا تنها در صورتی توافق را می‌پذیرد که ایران فعالیت هسته‌ای خود را تعطیل کند.

    اما از طرف دیگر، اگر این گفته کریس مورفی محقق شود و اگر آمریکا سپاه را از لیست تحریم‌ها خارج کند، به این معناست که یکی از مهم‌ترین موارد اختلاف ایران حل شده است و شاید بتوان گفت که ایران و آمریکا یک قدم به توافق هسته‌ای نزدیک‌تر می‌شوند و مذاکرات وین به نتیجه می‌رسد.

    منبع: انتخاب
    خبر های مرتبط
    خبر های مرتبط
    نظرات شما
    نظرسنجی
    آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
    پیشخوان