تاریخ انتشار: ۱۴:۲۴ - ۲۵ فروردين ۱۴۰۱

وزارت بهداشت: تداوم آلودگی هوا سلامت عمومی جامعه را به خطر می‌اندازد

عباس شاهسونی رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت گفت: در صورت تداوم هوای آلوده و گرد و غبار در کشور، سلامت عمومی جامعه تحت تاثیر قرار گرفته و به خطر می‌افتد.

اخبار هواشناسی

رویداد۲۴ عباس شاهسونی رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت درباره هشدار سازمان هواشناسی مبنی بر بروز گرد و غبار و کاهش کیفیت هوای پایتخت در پایان هفته اعلام کرد: وقتی توده گرد و غبار بیاید، ابتدا شهرهای غربی مانند کرمانشاه و خوزستان را در بر گرفته و تحت تاثیر قرار می‌دهد و سپس به مرکز کشور از جمله استان تهران می‌رسد.

وی ادامه داد: قاعدتا در روزهایی که پدیده آلودگی هوا را داریم، اورژانس و مراکز بهداشتی در آمادگی کامل هستند، زیرا تعداد مراجعات می‌تواند تا ۳ الی ۴ روز بعد از آن هم افزایش پیدا کند، بنابراین اگر شرایط به نحوی باشد که به این نتیجه برسیم که غلظت ذرات گرد و غبار و آلودگی در تهران در حال افزایش است و پایتخت تحت تاثیر قرار می‌گیرد، جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا را سریعا تشکیل می‌دهیم.

شاهسونی با اعلام اینکه در زمینه آلودگی هوا و اعلام آمادگی به اورژانس‌ها و مراکز درمانی و بهداشتی کشور، تصمیمات به صورت کشوری نیست و برای همه استان‌ها یک تصمیم کلی و واحد گرفته نمی‌شود، اعلام کرد: تصمیم‌گیری در زمینه پدیده آلودگی هوا و مسائل مربوط به آن مانند اعلام آمادگی به اورژانس و مراکز بهداشتی و تعطیلی ادارات و مراکز آموزشی، به صورت استانی و محلی انجام می‌شود و برای هر استان با توجه به غلظت گرد و غبار و آلودگی و شرایط جوی، به صورت مجزا و متفاوت تصمیم‌گیری می‌شود. اینطور نیست که برای کل کشور یک تصمیم کلی و یکسان اتخاذ و ابلاغ شود. به طور مثال در کمیته اضطراری که برای استان خوزستان برگزار می‌شود بر اساس شرایط استان تصمیم‌گیری می‌شود که آیا اورژانس در آمادگی باشد یا خیر.

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت گفت: ما در زمان‌هایی که پدیده آلودگی هوا را داشته باشیم، جلسات اضطرار را برگزار می‌کنیم. نحوه تشکیل و برگزاری جلسات کمیته اضطرار به این صورت است که اگر ما روندی افزایشی را در میزان غلظت ذرات گرد و غبار و آلاینده‌ها مشاهده کنیم، با توجه به شرایط اگر نیازی به جلسه و تصمیم‌گیری باشد حتما برگزار می‌کنیم.به طور مثال در روزهای پایانی هفته گذشته که میزان آلودگی هوا در استان تهران زیاد بود، دو بار این کمیته تشکیل شد.

وی با اشاره به افزایش بار مراجعات حضوری به بیمارستان‌ها در اثر افزایش آلودگی هوا در هفته گذشته، یادآور شد: آمار مراجعات حضوری و سرپایی بیماران تنفسی، قلبی و ریوی به بیمارستان‌ها تقریبا بین ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش داشت.

شاهسونی با تاکید بر اینکه در صورت تداوم هوای آلوده و گرد و غبار در کشور، سلامت عمومی جامعه تحت تاثیر قرار گرفته و به خطر می‌افتد، خاطرنشان شد: این ذرات بر سلامت تمام افراد جامعه به خصوص گروه‌های آسیب‌پذیر مانند کودکان، سالمندان و بیماران قلبی-عروقی تاثیر زیادی دارد. گرد و غبار و آلودگی هوا باعث تشدید آلام تنفسی و علائم کرونا می‌شود. ما شرایط جوی و غلظت ذرات را به صورت دقیق رصد می‌کنیم تا اگر شرایط به نحوی پیش برود که خطرناک باشد، کمیته اضطرار را در اسرع وقت برگزار کنیم.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: آلودگی هوا
نظرات شما
پیشخوان