تاریخ انتشار: ۱۴:۱۷ - ۲۷ فروردين ۱۴۰۱

مجازات عجیب طالبان برای روزه خواری +عکس

‏یکی از هزاره‌ها به جرم روزه خواری توسط طالبان دستبند زده شده و با بشقابی در دهان در خیابان گردانده شد؛ گفته می‌شود او بیمار و مسافری از اهالی سرجنگل بوده که برای مراجعه به پزشک به غور رفته بوده است؛ طالبان شکستن روزه را حتی برای مسافر مجاز نمی‌دانند.

مجازات عجیب طالبان برای روزه خواری +عکس

رویداد۲۴ ‏محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان به لت‌وکوب و تحقیر یک باشنده‌ی ولایت غور به اتهام روزه‌خوری واکنش نشان داده و گفته است که طالبان از تفاوت‌های فقهی برای تصفیه‌حساب‌های مذهبی-قومی استفاده می‌کنند.

به گزارش صبح کابل، آقای محقق در برگه‌ی فیسبوک خود نوشته است که حکومت سرپرست طالبان برخلاف شعار‌های شان که گفته اند حقوق مذهبی اهل تشیع را رعایت می‌کنند، در عمل از تفاوت‌های فقهی برای سرکوب هزاره‌ها استفاده می‌کنند.

او با اشاره به شکنجه‌ی یک مسافر هزاره در ولایت غور به دلیل خوردن روزه، گفته است: «پیروان مذهب جعفرى بر اساس فقه شان در هنگام مریضی ویا مسافرت، روزه را قصر می‌کنند وقضاء آن را در وقت دیگر به جا می‌آورند.»

این در حالی است که طالبان روز پنج‌شنبه -۲۵ حمل-، یک مسافر هزاره را در شهر فیروزکوه، مرکز ولایت غور به اتهام روزه‌خوری شکنجه کردند.

باشندگان محل، گفته اند که این فرد زمانی که در هوتل مصروف نان خوردن بود، از سوی نیرو‌های طالبان بازداشت و به شدت شکنجه شده است.

مجازات عجیب طالبان برای روزه خواری +عکس

در ویدیو‌هایی که از او در شبکه‌های اجتماعی نشر شده، دیده می‌شود که طالبان غوری نان را به دهنش گذاشته و در شهر گشتاندند.

با این حال، محمد محقق این رویداد را نمونه‌ی آشکار نقض حقوق بشری و تبعیض و تحقیر قومی و مذهبی است.

آقای محقق، گفته است: «از علما و شخصیت‌هاى کشور خصوصاً جامعه‌ی تشیع و هزاره که به نحوى با طالبان هم‌کارى دارد نیز، می‌خواهم که به مظالمى که بر هم‌کیشان شان و هزاره و شیعه شان روا داشته می‌شود، توجه داشته باشند و حتا الامکان جلوگیرى کنند.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: طالبان ، افغانستان
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان