تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۱

پیک بزرگ کرونا در راه است؟/ از ویروس XE چه می‌دانیم؟

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره ویژگی‌ها و منشاء واریانت XE کرونا توضیح داد.

راه های پیشگیری از ابتلا به کرونا

رویداد۲۴ این روزها نام سویه جدیدی به نام  XE  را در اخبار می‌شنویم، اما چقدر از آن اطلاعات داریم؟ ممکن است این سویه تهدیدکننده باشد؟

علیرضا ناجی درباره سویه‌های جدید کرونا، گفت: از زمانیکه اُمیکرون به وجود آمده، چندین نوترکیبی از آن داشتیم که منشاء آن‌ها یا از خود اُمیکرون است یا ناشی از ترکیبی از اُمیکرون با سویه‌ای دیگر است که مهمترین آن‌ها XD، XF و XE هستند.

از XE چه می‌دانیم؟

وی افزود:  درباره خصوصیات سویه XE اطلاعات زیادی وجود ندارد. با این حال گزارشات اولیه نشان می‌دهد که ۱۰ درصد سرعت انتشار XE از BA۲ بیشتر است.

اینکه وضعیت بیماری‌زایی این سویه چگونه است یا چقدر گریز از ایمنی دارد، فعلا مشخص نیست.

ناجی ادامه داد: در عین حال باید توجه کرد که گزارش‌های مربوط به سویه‌های جدید، مربوط به کشورهایی است که کارهای ژنتیکی انجام داده و گزارش می‌دهند. بنابراین ممکن است این عدد واقعی نباشد و موارد دیگری هم در کشورهای دیگر باشد که شناسایی نشده است.

احتمال ورود سویه‌های جدید به کشور

وی درباره شرایط ایران و احتمال ورود سویه‌های جدید به کشور، گفت: ممکن است این سویه‌ها وارد کشور ما هم شوند و هم در کشور ما ایجاد شوند.

زیرا در کشور ما هم شاهد چرخش همزمان اُمیکرون و دلتا بودیم و احتمال نوترکیبی وجود داشته، اما گزارشی در این باره نداشته‌ایم.


بیشتربخوانید: سویه جدید کرونا ۳۰ درصد مسری‌تر/ رئیس تحقیقات ویروس‌شناسی: در بازگشایی‌ها عجله کردیم


اُفت پیک ششم

ناجی در ادامه درباره وضعیت کرونا در کشور، گفت: ما در اُفت پیک ششم هستیم. رفت‌وآمدها و مسافرت‌های نورزی هم تاثیراتی داشت و احتمال افزایش در میزان شیوع کرونا وجود دارد.

او ادامه داد: در عین حال بازگشایی مدارس هم می‌تواند در کنار این موضوع باشد.

ناجی ادامه داد: ما در موقعیت مناسبی هستیم. زیرا در زمان اُفت پیک هستیم و تشویق به واکسیناسیون بسیار مهم است.

پیک بزرگ کرونا در راه است؟

وی درباره احتمال مواجهه با پیک شدید دیگری از کرونا در کشور، گفت: این موضوع به واریانت‌هایی که می‌آید و میزان واکسیناسیون‌مان بستگی دارد.

پیک پنجم با دلتا نسبت به پیک ششم با اُمیکرون از نظر تعداد کشته‌ها تفاوت داشت، اما از نظر شیوع و گسترش بیماری پیک ششم بسیار بالاتر از بقیه بوده است.

اینکه پیک‌های آینده چقدر می‌تواند بلند باشد و … بسته به میزان واکسیناسیون و خصوصیات واریانت است.

باتوجه به میزان واکسیناسیونی که در کشور صورت گرفته و اگر مردم دزهای بوسترشان را تزریق کنند، می‌توانیم امیدوار باشیم که خیلی پیک‌های بلندی در آینده وجود نداشته باشد و در صورت بروز پیک هم می‌توان کنترل بهتری انجام داد.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ویروس کرونا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان