تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۲۹ فروردين ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
سخنگوی وزارت امور خارجه:

جو وین آماده امضای توافق است، منتظر پاسخ ایالات متحده هستیم/ آمریکا حق دخالت در آزادسازی منابع ایران را ندارد

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا امیدی برای بازگشت به وین وجود دارد، گفت: جو وین منفی نیست چرا که ایران و ۱+۴ همه اقدامات خود را انجام داده‌اند و منتظر پاسخ مناسب از ایالات متحده هستیم. جو وین آماده امضای توافق است.

سخنگوی وزارت خارجه

رویداد۲۴ سعید خطیب‌زاده در نشست خبری صبح امروز ضمن تبریک روز ارتش و روز سعدی و پس از ارائه گاهشمار هفته گذشته دستگاه دیپلماسی، در پاسخ به این سوال که یکی از وزرای دولت سابق مدعی حل و فصل مساله خروج سپاه از لیست گروه‌های تروریستی در دولت دوازدهم شده است، آیا این مساله صحت دارد، گفت: موضوعات باقیمانده در طی ۱۱ ماه گفتگو‌های وین و پیش از تنفس همواره گفتیم که زمانی که به کلیت، توافق نکنیم توافقی صورت نگرفته است و امروز هم متن توافقی وجود ندارد و تا آن روز هم، هر موضوعی در متن قابلیت کم و زیاد شدن دارد.

سفیر اوکراین بهتر است متوجه مواضع دولت خود شود

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به ادعا‌های مطرح شده در مصاحبه سفیر اوکراین در ایران مبنی بر درخواست کمک بشردوستانه از کشورمان گفت: مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص جنگ اوکراین روشن و در یک تدام آشکار قرار دارد، ما ضدیت با اصل جنگ را بار‌ها و بار‌ها گفتیم ضمن اینکه ریشه‌های این بحران باید به طور جدی بررسی شود. پایبندی به منشور ملل متحد و عمل صادقانه به توافقات بین المللی و گفتگو راه حل امروز اوکراین است. سفیر اوکراین نیز بهتر است، یک بار دیگر توئیت وزیر خارجه اوکراین را بخواند تا متوجه مواضع دولت متبوع خود بشود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به هتک حرمت مسجدالاقصی و همچنین در لزوم اتحاد کشور‌های مسلمان گفت: متاسفانه بار دیگر شاهد هتک حرمت مسجدالاقصی بودیم و رژیم آپارتاید و نژادپرست و جعلی صهیونیستی یورشی را به نمازگران و روزه داران انجام و تعداد زیادی را مجروح کرد. البته طی چند هفته گذشته روزانه ملت فلسطین شهدایی را تقدیم این آرمان بلند کردند، این درحالی است که شاهد سکوت مجامع بین المللی و برخی کشور‌های اسلامی هستیم. متأسفانه روند عادی سازی سران برخی کشور‌های عربی و اسلامی با رژیم اشغالگر قدس آن را بیشتر جری کرده تا ددمنشی‌های خود را گسترش دهد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت شدید، اقدامات خود را در سطح سازمان همکاری اسلامی و وزرای کشور‌های اسلامی و در سطح سازمان‌های بین المللی پیگیری کرده است و دکتر امیرعبداللهیان نامه‌ای را به دبیرکل سازمان همکاری اسلامی فرستاده است و با آقای اسماعیل هنیئه گفت وگوی مبسوطی داشته است. تلاش‌های ایشان طی رایزنی‌ها با مسئولین کشور‌های دیگر ادامه دارد. طی روز‌های آتی این روند را ادامه می‌دهیم چراکه رژیم زیاده خواه و بحران آفرین صهیونیستی تنها با پاسخ محکم دست از این اقدامات برمی دارد.

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که وقتی سردار سلیمانی ترور شدند فهرستی از مقامات آمریکایی برای انتقام سخت منتشر شد، آیا در مذاکرات وین درخواستی برای مصون ماندن ترامپ و برایان هوک از این انتقام مطرح شده است، گفت: بعد از ترور بزدلانه سردار سپهبد قاسم سلیمانی، اصلی اساسی در سیاست خارجی ایران شکل گرفته است که آمرین، عاملین و مشاورین از محاکمه مصون نخواهند ماند. این یک اصل قطعی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است که این افراد به پیشگاه عدالت آورده شوند.

آمریکا اجازه ورود به مسئله آزادسازی منابع ایران را ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر آزادسازی منابع مسدود شده ایران، گفت: آزادسازی منابع ایران و بازگشت پول‌هایی که از صادرات کالا و خدمات از ایران به کشور‌های دیگر انجام شده ربطی به هیچ کشور ثالثی ندارد و اینکه رژیم آمریکا امروز تلاش می‌کند که درباره هر موضوع مربوط به ایران مداخله کند، نشان می‌دهد تا چه حد با ادعا‌های دولت بایدن فاصله دارد. آنچه ما انجام می‌دهیم در چارچوب منافع قطعی مردم ایران است. تلاش می‌کنیم پول هرآنچه صادر می‌کنیم، برگردانیم کما اینکه تا به امروز انجام دادیم. سفری انجام شد و هیأتی آمد و درباره آزادسازی بخشی از منابع ایران توافقاتی انجام شد و نه به آمریکا مرتبط است و نه اجازه می‌دهیم آمریکا به جزییات آن ورود کند.


بیشتر بخوانید: جزییات جدید درباره پول‌های بلوکه شده چیست؟


پیام‌های ایران به آمریکا از طریق انریکه مورا در رفت و برگشت انجام می‌شود

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که برخی رسانه‌های آمریکایی ادعا کردند که واشنگتن برنامه‌ای برای پاسخ به پیشنهادات ایران ندارد، آیا شما پاسخی دریافت کرده‌اید، گفت: روابط ما در چارچوب گفتگو‌هایی که در وین صورت گرفته با اتحادیه اروپا ادامه دارد و پیام‌ها از طریق آقای مورا در رفت و برگشت انجام می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که ایران برای اعلام اعتراض خود در خصوص حمله به اماکن دیپلماتیک ایران کاردار سفارت افغانستان در ایران را احضار کرد، وزارت خارجه کاردار را کاردار طالبان یا کاردار جمهوری اسلامی افغانستان می‌داند، گفت: کنوانسیون‌های بین‌المللی مشخص هستند و باید حکومت جدید به رسمیت شناخته شود تا بتواند نماینده اعزام کند.

منتظر واکنش دولت سوئد به هتک حرمت قرآن  هستیم

خطیب‌زاده در واکنش به هتک حرمت قرآن در کشور سوئد گفت: آنچه در سوئد اتفاق افتاد منزجرکننده بود و ایران قویا این مساله را محکوم می‌کند. تکرار این اقدام از سوی اتباع سوئد کاملا ناراحت‌کننده است و منتظر هستیم دولت سوئد به جای سواستفاده از آزادی بیان به وظایف خودش در این حوزه عمل کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که هیاتی از سوی نخست‌وزیر عراق مسئول سفر به ایران برای مذاکره در خصوص صادرات برق شده‌اند، این هیات چه زمانی به ایران سفر خواهد کرد، گفت: در حوزه روابط دوجانبه یکی از مهمترین موضوعات راه آهن شلمچه - بصره و کمیسیون مشترک و برخی پروژه‌های مشترک است که در حال اجرایی شدن است. درباره تردد اتباع دو کشور و روان سازی صدور روادید و چند ده موضوع بین دو کشور در حال گفتگو است. عراق در حوزه منطقه‌ای تلاش کرده گفتگو‌های منطقه‌ای نقش ایفا کند بین ایران و عربستان سعودی. سفر فواد حسین در این خصوص انجام شد و نگرانی از حضور رژیم اشغالگر قدس و سوء استفاده از خاک عراق انتقال نظرات ایران صورت گرفت. روابط دو کشور سقفی ندارد و هر دو طرف می‌توانند ارتقای روابط داشته باشند.

جو مذاکرات وین منفی نیست

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا امیدی برای بازگشت به وین وجود دارد، گفت: جو وین منفی نیست چرا که ایران و ۱+۴ همه اقدامات خود را انجام داده‌اند و منتظر پاسخ مناسب از ایالات متحده هستیم. جو وین آماده امضای توافق است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که برای ایجاد امنیت در مرز‌های شرقی چه اقداماتی صورت گرفته است، گفت: در خصوص مرز‌های شرقی نگرانی‌های جدی داشته و داریم. مقامات مرزی با مقامات افغانستان و پاکستان در ارتباط هستند. بار‌ها مسئولیت هیات حاکمه افغانستان را به آن‌ها گوشزد کرده و از دولت دوست پاکستان نیز خواسته‌ایم نسبت به این مساله توجه داشته باشند.

بار‌ها مسئولیت هیات حاکمه افغانستان را به آن‌ها گوشزد کردیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که برای ایجاد امنیت در مرز‌های شرقی چه اقداماتی صورت گرفته است، گفت: در خصوص مرز‌های شرقی نگرانی‌های جدی داشته و داریم. مقامات مرزی با مقامات افغانستان و پاکستان در ارتباط هستند. بار‌ها مسئولیت هیات حاکمه افغانستان را به آن‌ها گوشزد کرده و از دولت دوست پاکستان نیز خواسته‌ایم نسبت به این مساله توجه داشته باشند.

خطیب‌زاده همچنین در خصوص جام جهانی قطر نیز گفت: کارگروهی زیر نظر معاون اول رئیس جمهور شکل گرفته و وزارت خارجه عضو آن است و سعی می‌کنیم در راستای دیپلماسی وزرشی هر کاری لازم است انجام شود. در سفر کوتاه به آفریقا با مقامات سنگال و غنا صحبت کرده ام، البته فدراسیون اهداف دیگری را برای مسابقات دوستانه و تیم‌های تمرینی در نظر دارد، ولی ما در این حد هم فروگذار نمی‌کنیم که فرصتی را برایشان فراهم بیاوریم. در خصوص اقتصاد ورزش، وزارت گردشگری ما و مناطق آزاد و نهاد‌های ذیربط مشغول تدارکاتی هستند و در آن حوزه هم وزارت امور خارجه در حال تلاش است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص توقف فعالیت‌های بخش‌های کنسولی اماکن دیپلماتیک ایران در افغانستان در پی تعرض‌های اخیر گفت: فعالیت‌های بخش‌های کنسولی ما در افغانستان بلافاصله بعد از تعدی صورت گرفته متوقف شد و مقامات هیأت حاکمه فعلی افغانستان تماس‌هایی را با سفیر و سرکنسو‌ل‌های ایران داشتند و اطمینان‌های لازم را دادند و به طور تدریجی از همان روز فعالیت‌ها از سرگرفته شد. موضوع حضور اتباع افغانستانی در مقابل سفارتخانه‌ها با محدویت روبرو بود که با اطمینانی که هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان داد از سر گرفته شد.

وی ادامه داد: به طور جدی وضعیت اماکن دیپلماتیک در افغانستان و اتباع و دیپلما‌ت‌های ایران برای ما از اهمیت برخوردار است و منتظر عمل مسئوولانه‌تر هیأت حاکمه و معرفی آن‌هایی هستیم که این تحریک و اقدام را انجام دادند و همه باید هوشیار باشیم، چون برخی می‌خواهند بر موج دروغین احساسی سوار شوند و روابط دو ملت را دچار سوءتفاهم‌های جدی کنند.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
0
0
هرکس باید حرف معقول بزند لاف زدنها و تهدید ها راه به جایی نمیبرد
نظرات شما
پیشخوان