تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

نماینده مجلس: لابی‌ مجلس و دولت مانع سوال از وزیر کار شد/ با این هیات‌رئیسه هم تسویه حساب می‌کنیم

نظری خانقاه، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با طعنه به وزیر کار گفت: «آقای حجت عبدالملکی قبل از گرفتن رای اعتماد مجلس، پهلوانی بود اما در حال حاضر هیچ کاری برای اشتغال مردم نتوانسته انجام دهد.»

استیضاح‌ وزرای رئیسی

رویداد۲۴ مجلس شورای اسلامی در ابتدای کار دولت سیدابراهیم رئیسی، با رای اعتماد بالایی که به وزرای پیشنهادی او داد، راه را برای تشکیل هرچه سریعتر دولت باز کرد. حالا و پس از گذشت چند ماه از شروع به کار دولت، انتقادها از صندلی‌های سبز خانه ملت نسبت به عملکرد دولت شنیده می‌شود. سویه این نقدها بیشتر به سمت عملکرد دولت در حوزه‌های اقتصادی قرار گرفته است. از این روی، مدتی است که استیضاح وزرای صمت و کار در هر جلسه از مجلس شورای اسلامی شنیده می‌شود.

سید غنی نظری خانقاه، نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بر اساس قاعده «اوفو بالعقود» وقتی عهدی داده می‌شود باید به آن عهد وفا و عمل شود، گفت: «متناسب با برنامه‌هایی که دولت به مجلس ارائه کرد، نمایندگان به وزرا با صداقت رای اکثریت دادند. انتظار ما اما این است که دولت هم برنامه‌ای که در زمان شروع به کار خود ارائه کرد، عملیاتی کند. اگر هم دولت از پس انجام برنامه‌ای برنمی‌آید بهتر است وزرا به مجلس بیایند و صادقانه عدم توانایی خود را با استدلال عنوان کنند. اما کاری که دولت کرده را می‌توان فریب افکار عمومی دانست.»

او با تاکید بر اینکه نمایندگان مجلس وکلای مردم هستند و جز مردم هم به کسی وام‌دار نیستند، گفت: «ما انتظار داریم وعده‌هایی که دولت به ویژه در حوزه‌های معیشت، اشتغال و مسائل مربوط به مسکن داده است، عملی کند.»

نظری خانقاه ادامه داد: «تا به الان هفت ماه از عمر این دولت گذشته و اگر اراده‌ای برای عملی کردن برنامه‌ها وجود داشت، بارقه‌های امید در دل نمایندگان مجلس روشن می‌شد. مثلا پایین آوردن نرخ تورم ۲ درصد به ازای هر ماه هم می‌توانست نگاه ما را نسبت به دولت خوش‌بین‌تر کند.»

استیضاح وزیر صمت و کار بالای ۵۷ و ۵۰ امضا دارد

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با طعنه به وزیر کار گفت: «آقای حجت عبدالملکی قبل از گرفتن رای اعتماد مجلس، پهلوانی بود اما در حال حاضر هیچ کاری برای اشتغال مردم نتوانسته انجام دهد.»

نظری خانقاه همچنین در نقد وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: «آقای فاطمی امین اگر در ابتدای کار خود به ما گفته بود نمی‌تواند قیمت و کیفیت خودرو و دیگر کالاها را کنترل کند ما به او رای اعتماد نمی‌دادیم.»

او افزود: «معادن طبیعی ما در حال تخریب است، اما وزارت صمت بعد از هفت ماه همچنان به این حوزه وارد نشده است. ما در قانون بودجه حقوق کارمندان دولت را افزایش دادیم تا این حقوق دولتی در کارهای عمرانی و مناطق معدنی استفاده شود، ولی انگار برخی وزرا قانون بودجه را به دقت مطالعه نکرده‌اند.»

نظری خانقاه همچنین خبر داد: «استیضاح وزیر صمت تا به الان بالای ۵۷ و استیضاح وزیر کار هم بالای ۵۰ امضا دارد. در واقع این دو استیضاح پابه‌پای یکدیگر در جریان هستند.»


بیشتربخوانید: مجلسی که ۲۵۰ نماینده آن از نامزد‌های انتخابات خواستند به نفع رئیسی کنار بروند، جرات استیضاح دارد؟

وزرات‌خانه محل گعده‌های فامیلی نیست

نظری خانقاه با بیان اینکه رفتار برخی وزرای ضعیف دولت، باعث تمسخر نمایندگان مجلس توسط مردم شده است، گفت: «من حاضر نیستم ضعف وزرای دولت را پوشش دهم و قرار هم نیست ما این مشکلات را لاپوشانی کنیم.»

نماینده مردم خلخال و کوثر با اشاره به اینکه نقد دیگر مجلس به دولت انتصابات اوست، افزود: «مجلس دخالتی در انتصابات دولت ندارد؛ اما اجازه انتصاب‌های ضعیف و غیرکاربردی را به دولت نمی‌دهد.»

او ادامه داد: «اینکه هر وزیر از بین دوستان و فامیلِ بیکار خود گعده‌ای خانواده‌ای در وزارت‌خانه راه بیندازد، خلاف اصول است. وزارت‌خانه باید مدیر تربیت کند و هر وزارت‌خانه‌ باید دست‌کم دویست مدیر بالقوه داشته باشد تا جایگزین مدیرانی که بازنشسته می‌شوند یا به دلایل دیگری کنار می‌روند، شوند.»

نظری خانقاه افزود: «انتصابات فامیلی باعث سردی رابطه دولت و مجلس شده است.»

لابی‌ هیات‌رئیسه مجلس و دولت مانع سوال از وزیر کار شد

در هفته گذشته بنا بود تا از وزیر کار دولت سوال پرسیده شود. این طرح سوال اما با اعلام هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی لغو و گفته شد، سوال‌کننده از سوال خود منصرف شده است. نظری خانقاه درباره جزئیات این اتفاق هم به تابناک گفت: «سوال‌کننده وزیر کار از سوال خود منصرف نشد، بلکه هیات‌رئیسه مجلس اعلام کرد که دولت درخواست داشته طرح این سوال متوقف شود.»

او ادامه داد: «در آیین‌نامه‌ مجلس چنین چیزی وجود ندارد و کاری که هیات‌رئیسه مجلس با همراهی دولت کردند، کاملا غیرقانونی بود. در آیین‌نامه مجلس به هیات‌رئیسه اجازه هماهنگی با دولت برای برگزاری جلسه سوال نماینده از وزیر داده نشده است.»

این نماینده مجلس با گلایه از هیات‌رئیسه مجلس عنوان کرد: «هیات‌رئیسه مجلس امین نمایندگان مردم است و باید متناسب با شرایط مجلس تصمیم‌گیری کند، نه اینکه وقتی یک وزیر آمادگی پاسخ به سوال نماینده مردم را ندارد، جلسه طرح سوال را لغو کنند.»

نظری افزود: «اگر وزیر کار به مجلس می‌آمد، کارت زرد با بیش از ۱۵۰ رای را می‌گرفت و به همین دلیل هم از دولت با هیات‌رئیسه تماس گرفته و این جلسه لغو شد.»

نظری خانقاه با اشاره به اینکه برخی از وزیران دولت به دنبال لابی کردن در مجلس هستند، گفت: «از طرفی هم وقتی مجلس به آیین‌نامه خود احترام نگذارد و آن را اجرا نکند، وزرا نیز به راحتی از انجام دستورهای این آیین‌نامه سر باز می‌زنند.»

او با بیان اینکه مجلس جز تذکر، سوال، استیضاح و ماده ۲۴۱ ابزار دیگری در اختیار ندارد، گفت: «اگر این چهار ابزار از نماینده مجلس گرفته شود، او فرقی با یک کارمند ساده که صبح کارت زده و سر وقت هم محل کار خود را ترک می‌کند نخواهد داشت.»

هفتم خرداد با این هیات‌رئیسه تسویه حساب می‌کنیم

سیدغنی نظری خانقاه با تاکید بر اینکه هماهنگی فعلی سه قوای کشور نباید بدل به ادغام این قوا شود، گفت: «تا آخر خردادماه دو نفر از وزرای دولت باید استیضاح شوند.»

او ادامه داد: «هیات‌رئیسه مجلس اگر در مقابل اراده عمومی نمایندگان بایستد، ما آن را هم پایین می‌آوریم. ما هیات‌رئیسه انتخاب کرده‌ایم که پیگیر حقوق عمومی نمایندگان باشند، اما اگر متوجه شویم که آنها پشت‌پرده مجلس لابی‌گری دارند، هفتم خردادماه با این هیات‌رئیسه که هماهنگ با نمایندگان حرکت نمی‌کند، تسویه‌حساب خواهیم کرد.»

نظری خانقاه با اشاره به اینکه حرمت امامزاده را باید متولی امامزاده داشته باشد، گفت: «هیات رئیسه‌ای که بخواهد در دولت ادغام شود و گوشه‌چشمی هم به دولت داشته باشد به درد مجلس شورای اسلامی نمی‌خورد.»

او با تاکید بر اینکه راهنمای نمایندگان مجلس مقام معظم رهبری است، گفت: رهبری فرمودند مجلس باید با صراحت، جسارت و حق‌گویی مطالبات خود را پیگیری کند. برخی دوستان ما در مجلس اما برای آینده شغلی و سیاسی خود برنامه‌ریزی کرده‌اند و این با منافع عمومی ملت ایران در تناقض است.»

افزایش حقوق فشار را بر طبقه کم‌درآمد بیشتر خواهد کرد

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین درباره افزایش دستمزد کارگران و کارمندان دولتی، با انتقاد از عملکرد مجلس شورای اسلامی در قانون افزایش درآمد، گفت: «ما باید افزایش حقوق را پلکانی در نظر می‌گرفتیم. من همانطور که از دولت انتقاد دارم، منتقد عملکرد مجلس هم در برخی از حوزه‌ها هستم. پیشنهاد دولت این بود که حداقل حقوق ۴ میلیون تومان باشد، اما ما این حقوق را به ۵۶۰۰ افزایش دادیم، ولی باز هم با این درآمد نمی‌شود زندگی کرد.»

او در پایان افزود: در هر صورت هر افزایش حقوقی باعث ایجاد تورم خواهد شد و فشار تورم هم در نهایت بر دوش فقرا و طبقه کم‌درآمد جامعه خواهد بود.»

منبع: تابناک
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
1
1
اوضاع کشور بشدت روبه قهقراییه یه سوال از یه وزیر پرسیده نمیشه
غارت به اختیار کامل .....
نظرات شما
پیشخوان