تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱

خشکسالی مطلق در کمین جنوب ایران/ آغاز مهاجرت‌ها به شمال کشور

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفت: مهاجرت ساکنان مناطق جنوب و جنوب شرق و کویر مرکزی ایران به سمت سواحل شمالی کشور نشانه آغاز مهاجرت اقلیمی در ایران است.

خشکسالی در ایران

رویداد۲۴ خشکسالی، کاهش بارندگی و اقداماتی نظیر سدسازی بحران‌های محیط زیستی زیادی در پی دارد. اما برخی هم تصمیم به مهاجرت می‌گیرند زیرا که معیشت آنها دستخوش تغییر شده یا می‌شود. رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی نیز گفت مهاجرت ساکنان مناطق جنوب و جنوب شرق و کویر مرکزی ایران به سمت سواحل شمالی کشور نشانه آغاز مهاجرت اقلیمی در ایران است.

تحقیقات دانشگاه فردوسی مشهد نشان می‌دهد که تا پایان دهه میلادی در کشور، بارش‌ها در حدود ۶۷ درصد، وقوع خشکسالی ۸۳ درصد، بزرگی امواج گرمایی ۹۴ درصد و تعداد، طول مدت و فراوانی امواج گرمایی در ۱۰۰ درصد از مناطق ایران روند افزایشی خواهد داشت.

    این تحقیقات دهه پیش‌رو را در کشور دهه‌‌ای پر مخاطره از نظر وقوع مخاطرات جوی پیش‌بینی کرد. (روزنامه خراسان)

    سال گذشته نیز هدایت فهمی، کارشناس آب و معاون سابق دفتر برنامه‌ریزی آبفای وزارت نیرو به تجارت‌نیوز گفت: «اگر شرایط تغییری نکند، بیش از ۳۰۰ شهر دچار بحران خشکسالی و کمبود آب می‌شوند.»

    مهاجرت اقلیمی به دلیل خشکسالی

    بحران خشکسالی و کمبود آب برخی را راهی شهرهای دیگر می‌کند. شهرهایی که از نظر آبی وضعیت بهتری نسبت به شهرهای مبدا دارد.

    احد وظیفه، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی نیز تأثیر تغییرات اقلیمی بر مهاجرت اقلیمی در ایران را بسیار جدی دانست.

    او درباره مهاجرت اقلیمی به همشهری گفت: «مقایسه آمار بارندگی ۵۰ سال اخیر کشور نشان می‌دهد که ایران گرم‌تر شده است. تابستان‌ها بلندتر شد و از خرداد آغاز و در مهرماه به اتمام می‌رسد.»

    رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ادامه داد: «گاه ایران به جای سه ماه تا پنج ماه تابستان دارد. زمستان‌ها هم گرم‌تر شده‌اند. اینها تغییراتی است که رخ داد و به‌تدریج شرایط ‌محیطی را نامتعادل می‌کند و اکوسیستم را بر هم می‌زند.»


    بیشتربخوانید: چشم‌انداز آبی ایران در ۱۴۰۱؛ مدیریت غلط، عامل اصلی تنش آبی کشور


    آغاز مهاجرت اقلیمی از جنوب به شمال

    احد وظیفه گفت: «طی ۵۰ سال گذشته و براساس آمارها هر سال ۰/۹ میلی‌متر بارش در کشور کم شد. این عدد را در ۵۰ سال ضرب کنیم می‌شود معادل ۴۵میلی‌متر که اگر در بیش از یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومتر وسعت ایران ضرب شود، متوجه خواهیم شد چند میلیارد مترمکعب آب قابل دسترس را از دست داده‌ایم.»

    او ادامه می‌دهد: «بارندگی‌ها باز هم کاهشی است و وقتی دما افزایش پیدا می‌کند، میزان بارش برف کم می‌شود، ذخیره برفی کوه‌ها کاهش می‌یابد، دبی رودخانه‌ها کم می‌شود و سدها دیگر آبگیری نمی‌شوند. در نتیجه محیط‌زیست تخریب و منجر به آغاز مهاجرت اقلیمی می‌شود. کمااینکه همین حالا هجوم ساکنان مناطق جنوب و جنوب شرق و کویر مرکزی ایران به سمت سواحل شمالی کشور به‌دلیل فراوانی آب و هوای بهتر نشانه آغاز مهاجرت اقلیمی در ایران است.»

    کدام استان‌ها مهاجرت اقلیمی دارند؟

    پیش از این نیز محمود مشفق، مدیرگروه جمعیت شناسی دانشگاه علامه طباطبایی درباره مهاجرت اقلیمی گفت: «جمعیت در حوزه دریای خزر در حال افزایش است. با توجه به تراکم بالای استان‌های شمالی، این موضوع می‌تواند از نظر زیست‌محیطی و اکولوژیک مسئله‌ساز شود.»

    او درباره استان‌هایی که مهاجرت اقلیمی دارند، گفت: «از این میان می‌توان به خوزستان اشاره کرد که علی‌رغم ظرفیت‌های بالای اقتصادی و صنعتی از مهم‌ترین استان‌های مهاجرفرست است. این نوع مهاجرت در استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان و کرمانشاه هم دیده می‌شود.»

    خبر های مرتبط
    خبر های مرتبط
    برچسب ها: خشکسالی
    نظرات شما
    نظرسنجی
    آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
    پیشخوان