تاریخ انتشار: ۱۰:۳۱ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱

همزمانی کرونا و سرخک در ایران/ آمار متناقض از مبتلایان

کرونا همچنان در کشور در گردش است. روز شنبه نیز ۲۲ نفر جان خود را بر اثر کرونا از دست دادند. در همین حال بیماری سرخک نیز به آن اضافه شده است.

علائم ابتلا به سرخک

رویداد۲۴ آمار فوتی‌های کرونا در کشور رو به کاهش است. اما آمار ابتلا به سرخک افزایشی. اما سرخک چگونه به ایران رسید؟ آیا وضعیت می‌تواند خطرناک باشد؟

میزان بستری و مرگ و میر بیماران کرونا در ایران کاهش یافته است. این گفته حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کروناست.

البته آنطور که جماعتی گفت اگرچه آمار بستری کاهشی است اما همچنان کرونا در کشور در گردش است. این در حالی است که هنوز حدود ۳۷ میلیون نفر دز سوم و حدود هفت میلیون نفر هم دز دوم کرونا را تزریق نکرده‌اند.

آمار متناقض از مبتلایان به سرخک

در همین حال زنگ خطر بیماری دیگری در کشور به صدا درآمد. سرخک که به گفته متخصصان و مقامات از مرزهای شرقی و از طریق مهاجرانی که واکسینه نبودند به ایران رسید.

آمار دقیقی از مبتلایان به سرخک در کشور اعلام نشد. ۱۶ فروردین ماه، کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: تاکنون حدود ۱۶۴ نفر در کشور به این بیماری مبتلا شده‌اند.

اما به گزارش مهر، سیامک محبی، رئیس مرکز بهداشت استان قم روز گذشته گفت: «تاکنون ۷۳ بیمار مبتلا به سرخک در استان‌های مختلف، شناسایی و تایید شده است.»

آنطور که محبی خبر داد، حالا اولین مورد ابتلا به سرخک در قم نیز شناسایی شد. البته او گفت که این کودک ۹ ماهه واکسینه نبود.


بیشتر بخوانید: امکان تشخیص اشتباه سرخک با کرونا/ واکسن چند درصد ایمنی ایجاد می‌کند؟


علائم ابتلا به سرخک را بشناسید

محسن زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری به ایسنا گفت: «راه انتقال ویروس سرخک از طریق تنفس و قطرک‌های تنفسی است و مسری‌ترین عامل عفونی شناخته شده است. به نحوی که اگر فردی مبتلا به بیماری در اتاق در بسته‌ای باشد و بعد از ۱۰ دقیقه از اتاق خارج شود، ممکن است فردی که ایمنی کافی ندارد، پنج دقیقه پس از او وارد اتاق شود باز هم به بیماری مبتلا شود.»

علائم این بیماری با تب شروع می‌شود و تا ۴۰ درجه هم می‌تواند شروع شود. آبریزش بینی، سرفه و پس از چند روز دانه‌های سفید رنگ در دهان و دانه‌های قرمز رنگی روی تمام بدن ایجاد می‌کند.

سرخک می‌تواند کشنده باشد

پیش از این علیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی به تجارت‌نیوز گفت: «سرخک می‌تواند کشنده باشد. اگر فرد مبتلا به سرخک بیماری دیگری را نیز بگیرد، بیشتر در معرض خطر است.»

او گفت: «برای جلوگیری از شیوع این بیماری باید، در بدو ورود مهاجران تب و سایر علائم دیگر آنها بررسی شود. باید پیش از اینکه افراد به استان‌های مختلف بروند، سلامتی آنها بررسی و در صورت لازم قرنطینه شوند.»

مرندی ادامه داد: مبتلایان از دو کشور افغانستان و پاکستان به کشور وارد شدند که وضعیت واکسیناسیون خوبی ندارند.

شناسایی فلج اطفال در همسایگی ایران

در همین حال به گزارش ایسنا، مقامات پاکستان از شناسایی اولین مورد فلج اطفال در این کشور خبر دادند.

مقامات بهداشت پاکستان روز جمعه از شناسایی یک مورد ابتلا به فلج اطفال خبر دادند و گفتند که یک پسر ۱۵ ماهه بر اثر ویروس عامل این بیماری فلج شد.

بر اساس این گزارش، آخرین مورد ابتلا به فلج اطفال در پاکستان مربوط به ژانویه ۲۰۲۱ است. در پاکستان و افغانستان فلج اطفال همچنان بومی است. اگرچه تعداد موارد ابتلا در سال‌های اخیر به شدت کاهش یافت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ویروس کرونا ، سرخک
نظرات شما
پیشخوان