تاریخ انتشار: ۱۲:۰۴ - ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۳ نظر

برداشتن برخی محدودیت‌ها از میرحسین موسوی و زهرا رهنورد/ حصر همچنان ادامه دارد

قوه قضاییه اعلام کرده صبح امروز حفاظ‌هایی که از ابتدای حصر میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در بن بست اختر تعبیه شده بود با تصمیم شورای عالی امنیت ملی برداشته شد.

رفع حصر میرحسین موسوی

رویداد۲۴ خبرگزاری میزان متعلق به قوه قضاییه نوشته برخی محدودیت‌های میرحسین موسوی و زهرا رهنورد برطرف شده است. همچنین خبرگزاری فارس در توضیح این خبر نوشته «صبح امروز ۲ در که از ابتدای موضوع حصر میرحسین موسوی در بن بست اختر برای حفاظت از وی و نیز بازدارندگی تعبیه شده بود با تصمیم شورای عالی امنیت ملی برداشته شد.»

خبرگزاری فارس گفته درها برای بازدارندگی از «اعمال فتنه‌گران» بوده است. همچنین در این خبر گفته شده ادامه کاهش محدودیت‌ها به رفتار میرحسین موسوی و زهرا رهنورد بستگی دارد. در توضیح این خبر در خبرگزاری فارس آمده است: «این محدودیت ها در طول سال های گذشته با روند کاهنده ادامه داشت و مشخصا متناسب با رفتارهای آن ها در میزان رعایت نظم عمومی و آرامش جامعه، تنظیم می‌شد.»

مشخص نیست مقصود خبرگزاری فارس از رفتار متناسب چه بوده است. اما ماجرای حصر میرحسین موسوی و زهرا رهنورد از سال ۸۹ و به دلیل اعتراضات پس از انتخابات سال ۸۸ بود که شورای عالی امنیت ملی بر اساس مصوبه‌ای دستور حصر خانگی فاطمه کروبی، مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد را صادر کرد.

تاریخ حصر میرحسین موسوی و زهرا رهنورد

نخستین بار ایده حصر خانگی توسط احمد جنتی در نماز جمعه تهران مطرح شد. او روز ۲۹ بهمن ۱۳۸۹ در نماز جمعه گفته بود: «کاری که قوه قضاییه می‌تواند انجام دهد و من فکر می‌کنم که در اندیشه است که انجام بدهد، این است که ارتباط این‌ها را به کلی از مردم قطع کند. در خانه آنها باید بسته شود، رفت و آمدهایشان محدود شود، نتوانند پیام بدهند و پیام بگیرند و تلفن و اینترنت آنها باید قطع شود و در خانه خود باید زندانی شوند.»

جالب آنکه محمود احمدی نژاد، آنها را منافق و کسانی که آمریکا خط می‌گیرند و خواند و گفت ادامه حصر دردسر دارد. او در خطبه‌های پیش از نماز جمعه در ۲۷ بهمن ۹۱ اینگونه گفته بود: »این‌ها همان‌طور که مردم ایران می‌دانند از آمریکا خط می‌گیرند و آزادی چنین منافقانی به ضرر کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.»

فاطمه کروبی نخستین کسی بود که از حصر رها شد اما حصر مهدی کروبی و میرحسین موسوی و زهرا رهنورد همچنان ادامه داشت. با آغاز به کار حسن روحانی در سمت ریاست دولت یازدهم ایران، امیدواری جهت رفع حصر افزایش یافت. روحانی در سخنرانی‌های خود پیش از انتخابات به آزادی زندانیان سیاسی از جمله رفع حصر این گروه وعده داده بود اما در نهایت این موضوع همچنان لاینحل باقی ماند.

اکنون در دولت رئیسی، محدودیت‌ها از خانه میرحسین موسوی و زهرا رهنورد برداشته شده است اما همچنان نظارت‌ها برقرار است؛ چنانچه در خبر قوه قضاییه نیز آمده است «محدودیت فیزیکی مقابل منزل میرحسین موسوی در خیابان پاستور برطرف شده، اما اصل مراقبت از وی همچنان ادامه دارد.»

منتقدان درباره حصر میرحسین و رهنورد و کروبی می‌گویند این اقدام غیرقانونی بوده است زیرا حکم هیچ دادگاهی درباره آن وجود ندارد و دستور شورای عالی امنیت ملی هم نمی‌تواند برای یازده سال ادامه یابد. چنانچه در اصل ۳۶ قانون اساسی هم نوشته شده: «حکم به مجازات و اجرای آن، تنها باید از طریق دادگاه صالح و به موجب قانون باشد.»

کوچه اختر

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
0
2
یازده سال حصر در داخل خانه !!
کاش کره شمالی بودیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
0
0
قطعا عاملان و بانیان این ظلم، در پیشگاه عدل الهی محاکمه و مجازات خواهند شد
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
0
1
رویداد و اصلاح طلبان چقدر خوشحال شدند.بود و نبود موسوی و کروبی خاتمی و... در حال روز مردم هیچ تاثیری ندارد این حرفها که مردم اینها رو دنبال میکردن و براشون مهم بود مربوط به ده سال قبله.
نظرات شما
پیشخوان