تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱

اختلافات در تیم اقتصادی دولت بالا گرفت؟

کنار گذاشتن محسن رضایی و صولت مرتضوی از کمیسیون اقتصادی دولت با برداشت‌های مختلفی همراه بود و از سوی برخی نشانه بروز اختلافات در دولت تلقی شد. مهم‌تر از چرایی این تغییر، اما آثار آن است که به باور تحلیلگران همان قدرت گرفتن بیشتر مخبر است.

اختلافات در تیم اقتصادی دولت بالا گرفت؟

رویداد۲۴ سایت فردا نوشت: تیم اقتصادی دولت از زمان شروع به کار تا کنون به دلایل مختلفی مورد نقد بوده است. مهم‌ترین و بارزترین دلیلش هم چندصدایی بود. به رغم تاکید رئیس جمهور بر اینکه محمد مخبر، معاون و فرمانده اقتصادی دولت است، معلوم نبود که واقعا چه کسی را باید مسئول تصمیمات اقتصادی دانست. معلوم نبود خاندوزی به عنوان وزیر اقتصاد واقعا چه کار است و محسن رضایی به عنوان معاون اقتصادی چه نقشی ایفا می‌کند! ناظران بیرونی و کارشناسان اقتصادی نیز بار‌ها از این آشفتگی انتقاد کرده و هشدار دادند که هر چه سریعتر فکری برای این بهم‌ریختگی شود. هشدار‌هایی که گویا بلاخره جدی گرفته شده است؛ شاهدش حذف محسن رضایی و صولت مرتضوی از کمیسیون اقتصادی دولت.

ناگفته نماند که این تصمیم دولت نیز با واکنش‌ها و حواشی همراه بود. مثلا برخی آن را نشانه بالا گرفتن اختلافات در دولت دانستند. به عنوان نمونه کانال تلگرامی «عصر ما» نوشت: «در اقدامی عجیب معاون اقتصادی رئیسی و معاون اجرایی وی که هر دو به دلیل مسئولیت‌هایشان ارتباط مستقیم با حوزه اقتصاد و مسائل مالی اداره دولت و کشور دارند با ابلاغ محمد مخبر از کمیسیون اقتصادی دولت حذف شدند. به‌نظر می‌رسد با این تحول موضع مخبر در تصمیمات اقتصادی دولت بیش از پیش تقویت خواهد شد. در این راستا و سه ماه و نیم پس از آنکه محسن رضایی خبر افزایش یارانه نقدی را اعلام و سپس سخنگوی دولت آن را تکذیب کرد، محمد مخبر مصوبه مربوط به حذف معاونان اجرایی و اقتصادی رئیس جمهور از ترکیب کمیسیون اقتصاد دولت را ابلاغ کرد.»

این برداشت، اما مختص رسانه‌های اصلاح‌طلب نبود. مثلا روزنامه «صبح نو» هم در این زمینه با طرح این سوال که با توجه به برخی ناهمپوشانی‌های قبلی در تیم اقتصادی دولت، ابلاغیه جدید معاون اول رییس‌جمهوری چه معنایی می‌تواند با خود همراه داشته باشد، نوشت: «شاید بتوان برخی اختلافات اولیه میان رضایی و مخبر در تیم اقتصادی دولت سیزدهم را بهانه و نیروی محرکه اصلی در کنارنهادن رضایی از ترکیب کمیسیون دانست.»


بیشتر بخوانید: ترمیم کابینه رئیسی با حذف محسن رضایی کلید خورد؟


این روزنامه اضافه کرده که محسن رضایی فردی اقتصادخوانده است و در میان چهره‌های اقتصادی دولت سیزدهم، بی‌شک از تجارب مدیریتی خوبی برخوردار است و با توجه به تصدی سمت معاونت اقتصادی رییس‌جمهوری، می‌تواند به بهبود کارکرد دولت در زمینه معیشت مردم، کمک شایانی کند؛ بنابراین کنارنهادن معاون اقتصادی رییس‌جمهوری از ترکیب تیم کمیسیون اقتصاد دولت چندان قابل دفاع نیست. از طرفی اگر قرار است معاون اقتصادی رییس‌جمهوری از ترکیب هر سازمان اقتصادی ازجمله کمیسیون مذکور حذف شود، این سوال به وجود می‌آید که اساسا چه کسی شایسته عضویت در چنین مجموعه‌هایی است؟ البته درباره حذف سیدصولت مرتضوی هم استدلال مزبور معتبر است؛ چراکه برونداد اقتصادی هر مجموعه‌ای، بی‌شک به نظرخواهی از معاون اجرایی رییس‌جمهوری هم نیاز دارد و لازم است حوزه اجراییات در جریان کم و کیف تصمیمات اقتصادی قرار بگیرد.»

توضیح دولت در این باره، اما به همان توییت علی‌بهادری جهرمی ختم می‌شود که نوشته بود: «تغییر در ترکیب کمیسیون اقتصادی بنا به درخواست خود این اعضا و به دلیل اشتغالات متعدد و عدم امکان حضور ایشان در جلسات کمیسیون، در جلسه #دولت مصوب شد؛ تا حد نصاب قانونی تشکیل جلسات کمیسیون رعایت گردد. چنین تغییراتی عادی بوده و قبلا نیز سابقه داشته است».

خلاصه اینکه، کنار گذاشتن محسن رضایی و صولت مرتضوی از کمیسیون اقتصادی دولت با برداشت‌های مختلفی همراه بود و از سوی برخی نشانه بروز اختلافات در دولت تلقی شد. مهم‌تر از چرایی این تغییر، اما آثار آن است که به باور تحلیلگران همان قدرت گرفتن بیشتر مخبر است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان