تاریخ انتشار: ۱۳:۲۳ - ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۵ نظر
صادق زیباکلام:

مردم از شهرداری خدمات می خواهند نه تبلیغات سیاسی/ مردم تهران زاکانی را شهردار خود نمی‌دانند

اخیرا شهرداری تهران در بزرگراه‌های شهر اقدام به نصب بیلبورد‌هایی با محتوای ایدئولوژیک کرده است اقدامی که به دلیل عدم سنخیت آن با وظایف شهرداری مورد انتقاد برخی افراد از جمله صادق زیباکلام قرار گرفته است.

مردم از شهرداری خدمات می خواهند نه تبلیغات سیاسی/ مردم تهران زاکانی را شهردار خود نمی‌دانند

رویداد۲۴ نصب بیلبورد‌هایی با محتوای دینی و ایدئولوژیک که قطعا با صرف هزینه از محل اعتبارات شهری و به عبارت بهتر سرمایه‌های شهر انجام می‌شود در حالی که هنوز بسیاری از معضلات شهری سال‌هاست پابرجا هستند بسیار سوال‌برانگیز است. سوال محوری در این حوزه آن است که آیا شهرداری مختار است که سرمایه‌های اقتصادی شهر را صرف اموری غیرمرتبط با وظایف خود بکند؟ مثلا آیا تبلیغات مذهبی و ورود به مسائل معنوی شهروندان نیز یکی از وظایف شهرداری بوده و باید بخشی از سرمایه شهر صرف این هزینه‌ها شود؟

به گزارش جامعه ۲۴، پاسخ به این سوال از آنجا مهم است که بدانیم برای انجام تبلیغات دینی و امور وابسته به آن سازمان‌هایی تاسیس شده‌اند که وظایفشان صرفا در حوزه امور دینی است، سازمان تبلیغات اسلامی، ستاد امر به معروف و نهی از منکر و ... از نهاد‌هایی هستند که بودجه مشخص برای انجام امور محوله دارند.

این نوع عملکرد شهرداری بود که باعث شد مدتی پیش صادق زیبا کلام به این موضوع پرداخته و از نصب بیلبورد‌های رمضانی در تهران انتقاد کند. او تاکید کرده است که شهرداری باید بودجه‌اش را برای خدمات شهری هزینه کند، نه ترغیب مردم به دینداری!

در این بین، اما رسانه‌های وابسته به شهرداری تهران عنوان کرده‌اند که در تهران، شرکت‌های متولی رسانه‌های محیطی شهر، موظف هستند که سالیانه ۱۵ درصد از ظرفیت تبلیغاتی خود را به فرهنگسازی و آموزش اختصاص بدهند.

برای روشن‌تر شدن بیشتر این مساله با صادق زیباکلام استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی گفتگو کردیم.


بیشتر بخوانید: وضعیت فوق بحرانی فرونشست زمین و بی خیالی مسئولان


تبلیغات اسلامی به شهرداری ارتباطی ندارد

زیبا کلام در گفتگو با جامعه ۲۴ در خصوص فعالیت‌های اخیر شهرداری برای نصب بیلبورد‌های تبلیغاتی در سطح شهر گفت: فکر می‌کنم وظایف شهرداری نه تنها در جهان توسعه یافته تعریف و مشخص شده است بلکه در ایران هم وظایف شهرداری مشخص است. گسترش فضای سبز، تمیز نگه داشتن شهر، گسترش حمل و نقل عمومی، ایجاد مراکز فرهنگی اعم از تاسیس کتابخانه در قسمت‌های مختلف شهر و ... از وظایف شهرداری است، اما تبلیغات اسلامی، تبلیغات ایدئو لوژیک، تبلیغات اهداف و سیاست‌های نظام و چنین مواردی به هیچ‌وجه جزو وظایف شهرداری نبوده و نیست.

وی ادامه می‌دهد: مردمی که به شهرداری عوارض می‌دهند و مالیات پرداخت می‌کنند در قبال پرداخت این پول از شهرداری خدمات می‌خواهند نه اینکه این پول را صرف تبلیغات سیاسی و ایدئولوژیک خطی و جناحی برای یک جریان سیاسی مشخص کند.

این کارشناس مسائل سیاسی با یادآوری اینکه سال گذشته در تهران بر حسب آمار رسمی تنها ۲۰ درصد مردم در انتخابات شرکت کرده بودند، عنوان می‌کند: حدود ۸۰ درصد مردم تهران دکتر زاکانی را نماینده و شهردار خود نمی‌دانند. اگر شهرداری قصد دارد به موازات یا در کنار اهدافی که برای شهرداری در نظر گرفته شده، تبلیغات اسلامی و ایدئولوژیک هم انجام دهد بهتر است این موضوع به همه‌پرسی گذاشته شده یا از مردم نظرسنجی شود که آیا مردم انتظار دارند شهرداری برای پوستر‌های اسلامی و دینی هزینه کند یا اینکه نسبت به گسترش فضای سبز و حمل و نقل عمومی گام بردارد.

وظیفه ۳۰ نهاد حکومتی، تبلیغات اسلامی است

وی تصریح کرد: واقعیت این است که هزاران میلیارد تومان در سال توسط سازمان‌های مختلف و مربوطه صرف تبلیغات اسلامی می‌شود بنابراین تبلیغات اسلامی اصلا به شهرداری ارتباطی ندارد. در حال حاضر حدود ۲۰ تا ۳۰ نهاد حکومتی وجود دارند که وظیفه و شان نزولشان تبلیغات اسلامی است حالا اگر شهرداری هم بخواهد بودجه خود را در این زمینه هزینه کند اصلا مورد قبول نخواهد بود.

زیباکلام گفت: متاسفانه تنها شهرداری که چنین اقداماتی انجام داده است آقای زاکانی نیست، این اعتراضی که الان به کار آقای زاکانی هست، در زمان آقای حناچی هم وارد بود و من اعتراض کرده و از شورای شهر پرسیدم که به استناد کدام مدرک این تبلیغات سیاسی را انجام می‌دهید؟ حداقل از مردم سوال کنید که آیا آن‌ها از این کار راضی هستند؟ متاسفانه آن‌ها جواب ندادند و آقای زاکانی هم جواب نمی‌دهد، صرفنظر از اینکه آیا خودشان به این موارد اعتقاد دارند یا خیر هدفشان این است که همان ۲۰ درصد جریان تندرو را با خودشان داشته باشند، زیرا می‌دانند اکثریت مردم آن‌ها را نمی‌خواهند.

این کارشناس مسائل سیاسی در خصوص تخلفات مالی که ممکن است در این بین شکل بگیرد، گفت: دراین خصوص اطلاعاتی ندارم، اما پوستر‌هایی که از ابتدای ماه رمضان در سطح شهر قرار داده شده‌اند بسیار سطحی بوده و هیچگونه زیبایی بصری، هنری و فرهنگی ندارند و مخاطب را جذب نمی‌کنند.‌ای کاش زاکانی حداقل استعلامی از ۲۰ درصد افرادی که طرفدار خودشان در تهران هستند انجام می‌داد، فکر می‌کنم حتی طرفداران خط فکری آقای زاکانی هم مخالف این طرح‌ها و پوستر‌ها باشند.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
0
1
این تبلیغات بعنوان لاپوشانی اختلاسها خیلی بکار گرسنه گان بیت المال میاید اوضاع مردم رو اهمیتی نیست .....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
0
2
پست و مسؤلیت در دوره ریاست رئیسی صرفا حاتم بخشی از کیسه خلیفه است هیچ کاری هم به دانایی تخصص ندارد با کمال تاَسف
نادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
0
2
مملکت به تاراج رفته.
پاسخ ها
نادر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
همین یه ذره از نظرم رو هم نمیزاشتی سنگین‌تر بودید!!!
صدرالدین تقوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
0
0
جناب دکتر زاکانی شهردار محترم
با آرزوی قبولی طاعات خواهش میکنم به عرایض بنده توجه فرمائید
در همسایگی منزل ما یک درخت خود روی عرعر سبز شده وخود به خود رشد کرده وارتفاع آن به حدود ده متر رسیده است . متاسفانه ریشه این درخت به صورت افقی رشد میکند وباعث ایجاد تخریب اساسی در ساختمان ما وهمسایه محترم شده است .هر چقدر به شهرداری وسازمان فضای سبز مراجعه میکنیم ترتب اثر نمی دهند و میگویند درخت سبز را نمی شود برید .درحالیکه ما حاضریم به جای آن درخت ۳ درخت دیگر بکاریم شهرداری قبول نمی کند . جناب شهردار آیا درست است که این درخت ما را خانه خراب کند .
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان