تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱

ویروس کرونا؛ سویه‌های جدید استرالیایی و چینی خطرناک است؟

علی اسداللهی امین با اشاره به شایعاتی که در خصوص اعلام پایان کرونا از طرف سازمان جهانی بهداشت منتشر شده، عنوان کرد: این سازمان پایان کرونا را اعلام نکرده است.

زمان پایان ویروس کرونا

رویداد۲۴ علی اسداللهی امین فوق تخصص بیماری‌های عفونی در برنامه طبیب با اشاره به شایعاتی که در خصوص اعلام پایان کرونا از طرف سازمان جهانی بهداشت منتشر شده، عنوان کرد: این سازمان پایان کرونا را اعلام نکرده و فقط گفته در آمریکا به اتمام رسیده اما این به معنی پایان کرونا نیست، همان‌طور که در خبرها هم داشتیم که در استرالیا دو سویه جدید پیدا شده و در شهرهایی از چین نیز پاندمی آغاز شده است، البته هنوز معلوم نیست که این سویه‌ها تا چه حدی خطرناک بوده و بیماری‌زایی دارند و گزارشی در این خصوص منتشر نشده است. 

وی در ادامه یادآور شد: اما این نشان می‌دهد که چرخش ویروس متأسفانه قطع نشده و تا وقتی که ماسک نزنیم و رعایت‌های کامل را انجام ندهیم احتمال این چرخش هست، بنابراین باید خیلی حواس‌مان را جمع کنیم چون ممکن است با پروازهایی که هست این ویروس‌ها وارد کشور شده و ما گرفتاری‌های جدید هم پیدا کنیم. بنابراین توصیه رئیس سازمان جهانی بهداشت هم همچنان ادامه واکسیناسیون است که وزارت بهداشت ایران هم ابلاغیه تزریق دوز چهارم را برای کسانی که سیستم ایمنی پائینی دارند، افراد بالای 70 سال و پرسنل درمانی صادر کرده و این در شرایطی است که هنوز 50 درصد افراد هنوز دوز سوم را هم تزریق نکردند.

این پزشک متخصص همچنین تصریح کرد: چون مخصوصا اگر فاصله ما با آخرین‌بار درگیری‌مان بالای چهار ماه تا شش ماه شود آنتی‌بادی در بدن کاهش پیدا می‌کند و کاهش آنتی‌بادی هم مساوی با ابتلای مجدد است. ما الان اومیکرون را داریم که مثل سرماخوردگی خفیف است که این هم که گزارش آمار ابتلا پائین آمده به دلیل این است که مردم اصلا تست نمی‌دهند و چون بیماری در حد خفیف است نیازی به تست دادن نمی‌بینند و در منزل استراحت می‌کنند و این به معنی کاهش بیماری نیست.


بیشتربخوانید: فسادهای کلان و معاملات مخفیانه برای ساخت واکسن!/ چرا چین قرنطینه است و اروپا آزاد؟


اسداللهی امین با اشاره به اینکه ممکن است اگر سویه‌های جدیدی که در استرالیا و چین هست به ایران بیاید باز با سویه‌ها و موارد جدید بیماری روبرو شویم، اظهار کرد: بنابراین تأکید می‌کنم که هنوز بهترین و امن‌ترین راه پیشگیری، واکسیناسیون، استفاده از ماسک و دوری از اجتماعات است و حتما افراد سنین بالای 70 سال به ویژه افرادی که چهار ماه از تزریق آخرین نوبت واکسن و یا بیماری‌شان می‌گذرد باید دوز چهارم را نیز تزریق کنند. اگر از این پاندمی خارج شویم احتمال انتقال و جهش کاهش پیدا می‌کند در این حالت خیال‌مان راحت است و می‌گوئیم یک‌بار در سال یادآور بزنیم، اما هنوز در شرایط پاندمی هستیم.

وی در پاسخ به این سؤال که «آیا جنگ بین واکسن‌ها و اینکه کدام واکسن بهتر است اینقدر جدی بود» گفت: نه، امروز شاهد هستیم که این مباحث دیگر خیلی جدی نیست، اما این وسط موضوعی که خیلی باعث تفاوت افراد شد و جدی بود تفاوت بین واکسن نزده‌ها و واکسن زده‌ها بود. چون حتی شاهد بودیم برخی افرادی که واکسن نزده بودند حتی با درگیری به اومیکرون هم فوت کردند. 

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی در ابتدا با تأکید براینکه باید واکسیناسیون کودکان بالای 9 سال هم جدی گرفته شود، عنوان کرد: ضمن اینکه باید کلاس‌ها حتی‌المقدور در فضای باز برگزار شده و  کلاس‌ها و سرویس‌های مدارس خیلی متراکم نباشد، در کنارش باید حتما به واکسیناسیون هم توجه شود که این چرخه بشکند، وقتی این بیماری در کشور آندمیک شد و چرخه شکست دیگر از سویه‌های جدید هم نمی‌ترسیم که پاندمی ایجاد کند، چون اینطور نیست که بیماری را گرفتیم و دیگر شدید نمی‌گیریم، چون ممکن است بارها به این بیماری حتی از نوع اومیکرون مبتلا شوید و خود این بیماری عوارض کوتاه‌مدت و بلندمدت خودش را بر جای می‌گذارد و این عوارض به مرور زمان خودش را نشان می‌دهد.

اسداللهی امین در پایان با اشاره به اینکه در حال حاضر در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امیراعلم بیمار کرونایی نداریم، اظهار کرد:  الان خوشبختانه بیمار بستری نداریم و اکثرا سرپایی هستند و سابقه ایمنی درگیری اخیر دارند که یا با واکسن و یا با بیماری ایجاد شده و اغلب با گلودرد مراجعه می کنند و این یکی از علائم هوشیار است که فعلا ویروس وجود دارد، اما ممکن است به دلیل جهش‌هایی که داریم شکل ویروس تغییر کرده و بیماری شدید شود و سابقه ایمنی ما روی آن تأثیری نداشته باشد.

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ویروس کرونا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان