تاریخ انتشار: ۱۹:۱۵ - ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱

اقدام تلافی جویانه روسیه با اخراج هفت دیپلمات دانمارکی

روسیه علاوه بر اخراج دیپلمات‌های دانمارکی با کمک نظامی این کشور به اوکراین مخالفت کرده است.

حمله روسیه به اوکراینرویداد۲۴ وزارت خارجه روسیه پنجشنبه (امروز) اعلام کرد که این کشور در واکنش به اقدام ماه گذشته کپنهاگ در اخراج ۱۵ دیپلمات روسیه، هفت دیپلمات دانمارکی را به عنوان «عنصر نامطلوب» معرفی و اخراج کرده است.

خبرگزاری رویترز در این زمینه گزارش داد روسیه علاوه بر اخراج دیپلمات‌های دانمارکی با کمک نظامی این کشور به اوکراین مخالفت کرده است.

عنصر نامطلوب اصطلاحی در حقوق بین‌الملل است که ممکن است از سوی دولتی دربارهٔ شهروندان دیگر دولت‌ها و به ویژه دیپلمات‌هابه کار رود. کسی که عنصر نامطلوب شناخته شده‌است حق ورود یا اقامت در کشور پذیرنده را ندارد. دولت پذیرنده بدون نیاز به تعقیب قضایی و محاکمه می‌تواند عنصری را که نامطلوب شناخته از کشور اخراج کند. این امر به ویژه دربارهٔ دیپلمات‌ها که مصونیت دیپلماتیک دارند صورت می‌گیرد.

وزارت خارجه روسیه همچنین اعلام کرد که سیاست‌های علنی دانمارک در مخالفت با روسیه بشدت به روابط دوجانبه آسیب رسانده و روسیه این حق را برای خود محفوظ می‌داند تا اقدامات بیشتری را در واکنش به کپنهاگ انجام دهد.

یپه کوفود وزیر امورخارجه دانمارک پیشتر گفته بود که کشورش در واکنش به محدودیت دیپلمات‌هایش توسط روسیه و همچنین وقایع اخیر پیرامون مساله بوچا، ۱۵ دیپلمات روسیه را اخراج کرده است.

وی این تصمیم را یک گام تاریخی از سوی دانمارک دانست و افزود: ما این کار را با هماهنگی تعداد زیادی از دیگر کشور‌های اروپایی انجام دادیم، زیرا می‌خواهیم از امنیت خود محافظت کنیم. جاسوس روسی در دانمارک نمی‌خواهیم.


بیشتر بخوانید: گفتگوی تلفنی ماکرون و پوتین درباره اوکراین


آلمان و فرانسه هم در اقدامی مشابه پیش از این تصمیم به اخراج دیپلمات‌های روسی گرفته اند. کشور‌های حوزه بالتیک نیز دیپلمات‌های روس را از کشورشان بیرون کرده اند.

کشور‌های اتحادیه اروپا پس از انتشار تصاویری از آنچه جنایاتی را علیه غیر نظامیان در منطقه بوچا در نزدیکی کی یف نشان می‌داد، روسیه را مسئول این جنایات معرفی کردند درحالیکه کاخ کرملین هر گونه کشتار غیر نظامیان در منطقه مزبور را رد کرده است.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: روسیه ، اوکراین
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان