تاریخ انتشار: ۱۲:۰۱ - ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

جزئیات برنامه‌های اقتصادی دولت/ از درمان اقتصاد بیمار ایران تا اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها

سخنگوی دولت گفت: بهادری جهرمی گفت: رییس‌جمهور ، دستور ۸ ماده ای صادر کردند و خواستار افزایش کیفیت و کمیت خودروها شدند اما اگر این اتفاقات رقم نخورد دولت اقدام به واردات خودرو می‌کند و به نظر بنده تمام اعضای دولت با این مورد موافق هستند.

اقتصاد ایران

رویداد۲۴ علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در برنامه «صف اول شبکه خبر»، اظهار داشت: این دولت خود را دولت مردم می داند از این رو در اولویت قرار داده است که هر اقدامی در کشور رقم می زند مردم را مطلع کند.

وی ادامه داد: اقتصاد کشور یک اقتصاد بیمار است و مردم سالیان سال است که این بیماری (تورم، رانت و ...) را لمس می کنند همچنین فشارهای بیرونی بر این بیماری می افزاید از این رو مهم ترین برنامه دولت سیزدهم درمان بیماری اقتصاد کشور است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه یکی از اولویت های اساسی دولت مسایل اقتصادی است، گفت: به همین دلیل در سند تحول دولت هم ۱۲ موضوع اقتصادی بیان شده است. در صحن دولت و جلسات فرعی آن شاید پربسامدترین بحث در دولت مباحث اقتصادی است که به صورت تخصصی و کارشناسی بررسی می شود تابتوان نسخه ای برای درمان آن ارائه شود.

بهادری جهرمی افزود: ثابت ترین معضل اقتصادی کشور تورم است و متاسفانه تورم یک بیماری مزمن در کشور شده است. حدود چهار سال است که کشور تجربه تورم ۴۰ درصد را دارد و وضعیت اقتصاد ما بحرانی شده است و چندین سال متوالی مردم با تورم های بالا روبرو هستند.

وی تصریح کرد: وقتی دولت در شهریور ماه سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرد تورم به ۶۰ درصد رسیده بود که در تاریخ ایران بی سابقه بود و فقط در ایام جنگ جهانی چنین چیزی را در کشورمان تجربه کردیم و در واقع شروع کار دولت با چنین فضایی همراه شد. دولت تمرکز ویژه خود را در کنترل تورم اقتصادی کشور معطوف کرده است. یکی از منشاهای اساسی تورم به نظر کارشناسان اقتصادی خلق پول است.

سخنگوی دولت گفت: امروز ارز ترجیحی به طور مناسب در کشور تخصیص پیدا نمی کند و همچنین این یارانه ای که دولت پرداخت می کند به دست مردم نمی رسد بلکه این یارانه یا سواستفاده می شود یا به خارج از کشور قاچاق می شود.

بهادری جهرمی با بیان اینکه یکی از رسالت های دولت عادلانه پرداخت کردن یارانه است، تصریح کرد: برخورد با قاچاق در دستور کار دولت است اما اگر سر منشا فساد و قاچاق را نخشکانید این چرخه پایان نمی یابد پس باید سر منشا فساد را زد.

وی با اشاره به امنیت غذایی کشور، بیان داشت: دولت در برخی از موارد مانند امنیت غذایی مردم شوخی با هیچ کس چه در داخل و چه در خارج ندارد. مثلا در حوزه واکسیناسیون دولت سیزدهم بر سرکار آمد با جدیت ورود کرد و امروز ما به ۷ کشته رسیده ایم این درحالی است که در کشورهای غربی مخصوصاً آمریکا کشته ها به ۱۵۰۰ نفر رسیده است پس دولت زمانی که تمرکز خود را بر روی موضوعی بگذارد به سرانجام می رساند این اتفاق نیز در کالاهای اساسی رخ داده است.


بیشتربخوانید: دولت هیچ نظارتی روی بازار و کنترل قیمت‌ها ندارد/ ضد انقلاب به تمام ساختارهای کشور نفوذ کرده است


سخنگوی دولت افزود: دولت برای تامین کالاهای اساسی بیش از اندازه تامین کرده است و امروز ما کمبود کالاهای اساسی در کشور نداریم این درحالی است که اکنون کشورهای جهان با کمبود کالاهای اساسی مواجه هستند که یکی از علل این موضوع جنگ روسیه و اوکراین است اما این موضوع هیچ خللی در تامین کالاهای اساسی برای دولت ایجاد نکرده است و ادامه دار هم هست.

بهادری جهرمی با اشاره به واردات واکسن به کشور، گفت: برخی ها در گذشته اصرار داشتند که بعضی از موارد را گره به موضوعات حاشیه ای بزنند در تخصیص ارز ترجیحی هم این چرخه معیوب است پس باید این چرخه درست شود.

وی تاکید کرد: یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم رفع فقر مطلق است و این موضوع هم با کمک مردم پیش خواهد برد. یکی از برنامه های دولت برای از بین بردن فقر پرداخت درست یارانه ها یا اصلاح نظام پرداخت یارانه نقدی است و هر چقدر یارانه هدفمند تر شود فقر کاهش می یابد.

سخنگوی دولت گفت: متاسفانه یکی از آفت های نظام اقتصادی کشور عادلانه پرداخت نشدن حقوق و دستمزد است ما در سالیان گذشته شاهد فیش های حقوق نجومی بودیم و هر کسی که زورش می رسید به این فیش ها اضافه می کرد اما دولت قصد دارد اصلاحاتی در ساختار نظام حقوق و دستمزد انجام دهد.

بهادری جهرمی با اشاره به سفرهای استانی رئیس جمهور، بیان داشت: فرآیند سفرهای استانی در دولت سیزدهم بدینگونه است که ابتدا تمام پروژه ها و طرحهای استان ها توسط مقامات استانی احصا می شود و بعد در جلسات دولت بررسی می شود و طرحهای اولویت دار مشخص می شود زیرا دولت قصد ندارد کلنگ جدیدی بزند بلکه قصد تکمیل پروژه های گذشته را دارد و بعد در انجام سفرها این طرح ها پیگیری می شود و بعد از سفر نیز توسط معاون اجرایی رئیس جمهور پیگیری می شود که قبل از سال جدید گزارش هایی به دولت و رییس جمهور رسید که اقداماتی در حال انجام است.

وی تاکید کرد: هیچ تغییری در دولت وجود ندارد و شایعاتی که در این باب مطرح می شود کذب است.

سخنگوی دولت با اشاره به واردات خودرو به کشور، بیان داشت: در بازدیدی که رییس‌جمهور از کارخانه های خودرو سازی داشتند یک دستور ۸ ماده ای صادر کردند و خواستار افزایش کیفیت و کمیت خودروها شدند اما اگر این اتفاقات رقم نخورد دولت اقدام به واردات خودرو می‌کند و به نظر بنده تمام اعضای دولت با این مورد موافق هستند.

بهادری جهرمی تصریح کرد: همانطور که وزیر اقتصاد هم مطرح کردند تا پایان امسال نان گران نمی شود و حتی در جلسات متعدد رییس‌جمهور تاکید داشتند که اجازه گران شدن نان را نمی دهم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
0
0
سخنگو با سرعت پله های ماله کشی رو طی کرد
نظرات شما
پیشخوان